Select Page

هشتمین دوره طرح گفتمان علوم انسانی برگزار شد

به گزارش دبیرخانه شورای راهبری قطب‌های فکری فرهنگی، سید شهاب الدین لاجوردی دبیر میز اسلامی سازی علوم انسانی گفت: تابستان امسال هشتمین دوره طرح گفتمان علوم انسانی اسلامی در تهران برگزار شد. این طرح به مدت ده روز به یاری قطب بنیادهای نظری علوم انسانی ادامه یافت. افتتاحیه این طرح با سخنرانی آقای دکتر واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی و آقای دکتر قائمی نیک معاون علمی طرح در تاریخ 27 مرداد انجام گرفت و اختتامیه آن در تاریخ 6 شهریور انجام گرفت.

دغدغه اصلی برگزار کنندگان این دوره آشنا کردن قشر نخبگان و دانشجویان علوم انسانی، با واقعیت‌ها، زیربناها و لایه‌های اصیل علوم انسانی غربی است. این برخورد مستقیم با زیربناهای دانش انسانی غرب و مطرح کردن اندیشه اسلامی به عنوان گفتمان رقیب، دانشجو را در قضاوت صحیح در حوزه علوم انسانی توانمند خواهد ساخت. در این طرح از اساتید مختلف با نقطه نظرات و جهان‌بینی‌های گوناگون دعوت شده است و سعی بر این است که دانشجویان علوم انسانی از نگاه تک وجهی علوم انسانی غربی فاصله گرفته و آزاد اندیشی در آن‌ها تقویت شود.

او گفت: این طرح طرحی ملی است که امسال با پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان و دفتر رهبری برگزار شد. در طی فرایند جذب، دانشجویان مقطع کارشناسی از سراسر کشور گزینش شدند.

وی اظهار کرد: در چند سال برگزاری طرح گفتمان، طی فراخوانی که به دانشجویان نخبه برای ثبت نام در این طرح داده شد، 1100 نفر امسال متقضای شرکت در این طرح شدند. از آن میان طی فرایندی 250 نفر جذب قطعی شدند. این تعداد به مدت پنج سال در دوره گفتمان شرکت خواهند کرد. تابستان امسال دوره مقدماتیِ این افراد سپری شد و مطابق با برنامه هر ماه دو جلسه حضوری و مجازی در طی سال برای پشتیبانی نظری شرکت کنندگان برقرار خواهد شد. همچنین در دوره امسال 150 نفر از شرکت کنندگان دوره‌های پیشین نیز حضور داشتند که برنامه متفاوتی برای آن‌ها داشتیم.

لاجوردی گفت: به غیر از سال نخست که آموزش‌های عمومی صورت می‌گیرد در طی چهارسال دیگر، دانشجویان متناسب با رشته تخصصی خودشان (فلسفه، فقه و حقوق، جامعه شناسی، علوم سیاسی و....) آموزش‌هایی می‌بینند. از اساتید شاخص دوره می‌توان به آقایان پارسانیا، اعوانی، کچوئیان، حداد عادل، واعظی، طالب زاده و عبدالکریمی اشاره کرد. همچنین پس از هر کلاس استادیارهایی که در همین دوره پرورش یافته‌اند جلسات نقد و بررسی را با شرکت کنندگان برقرار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این طرح طرحی جامع است که گرچه نام آن گفتمان علوم انسانی است، اما در سطح گفتمان‌سازی محدود نشده و تلاش دارد در ادامه، دانشجویان را در امر پژوهش و تولید علوم انسانی نیز پشتیبانی نماید. تا کنون از فارغ التحصیلان این طرح 5 نفر به کمک اساتید گفتمان اقدام به نگارش پایان نامه در موضوعات علوم انسانی اسلامی کرده‌اند. دبیرخانه گفتمان اهتمام دارد که در فرایند تحصیل و پژوهش همراه و کمک کار دانشجویان باشد و آن‌ها را در ارتباط گیری با اساتید و فرایند انتخاب موضوع یاری رساند.

آقای لاجوردی در پایان ضمن اشاره به بازخوردهای مثبت فراوان این طرح گفت: بسیاری از دانشجویان پس از این طرح از احساس مثبتی که نسبت به دیدگاه و جهان بینی خود و رشته تحصیلی‌شان داشته اند گفتند و این طرح پیشرانی در جهت تحول در تحصیل و زندگی نخبگان شرکت کننده بوده است.

معرفی قطب

«قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی انسانی» با هدف کمک به ترسیم نقشه راه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معطوف ساختن آموزش‏ها و پژوهش‏ها و دیگر اقدامات عملیاتی این دفتر به عرصه‌ی پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی و تعالی آن تشکیل شده است. این قطب، برنامه‎های خود را در قالب بهسازی و ارتقای علوم اسلامی، بازنگری و بازسازی مستمر ساختار، مبادی و روش‌شناسی علوم انسانی و ارتقا و تحول تعلیم و تربیت رسمی مبتنی بر مبانی و ارزش‎های اسلامی تعریف کرده ...

معرفی کامل

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما