Select Page

علوم انساني تنگه اُحد انقلاب اسلامي است

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، علوم انساني را تنگه اُحد انقلاب اسلامي دانست.

به گزارش دبیرخانه شورای راهبری دفتر تبليغات، حجتالاسلام والمسلمين محمد محمديان در مراسم اختتاميه چهارمين دوره طرح ملي «گفتمان نخبگان علوم انساني» که در مرکز همايشهاي غدير قم برگزار شد، گفت: علوم انساني و تحول در آن از مباحث بسيار مهم اين سالها بوده و تلاش هاي بسياري نيز در اين عرصه انجام شده است.

وي افزود: سخن در خصوص تحول در علوم انساني به کرات شنيده شده است ولي اگر بخواهيم در اين عرصه به يک کار شاخص دست بزنيم، بايد از طريق گفتمان نخبگان علوم انساني گام هاي عملي در اين عرصه برداريم؛ اگر تحول در علوم انساني بر اين پايه استوار باشد، موفقيت هاي بيشتري را ايجاد مي کند.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها تصريح کرد: انقلاب اسلامي، انقلابي تحول خواه فرهنگي بود و به همين دليل از همان ابتدا سعي کرد که در عرصه علوم انساني دست به تحول بزند؛ اين مسائل هميشه در سطوح مختلف مطرح شده است و در همين راستا نيز چندين مجموعه ايجاد شده اند؛ شوراي دانشگاهها و چندين مجموعه حوزوي و دانشگاهي سالها است که در اين عرصه فعاليت مي کنند.

وي گفت: شايد کسي اين سؤال را بپرسد که چرا هنوز به نتيجه کامل نرسيده است ولي حقيقت اين است که اين کار، کار با عظمتي مي باشد و لايه هاي بسياري دارد؛ اين عرصه ها همگي نيازمند تحول هستند ولي بايد بدانيم که به رغم همه تلاش هايي که انجام مي شود، با اهداف خود فاصله داريم.

حجتالاسلام والمسلمين محمديان يادآورشد: اگر بخواهيم علوم انساني را در حيطه انقلاب اسلامي و ملي تعريف کنيم، مي توان علوم انساني را تنگه اُحد انقلاب اسلامي دانست که اگر اين تنگه به خوبي حفظ شود، به پيروزي خواهيم رسيد و اگر از اين مسأله غفلت کرديم، شکست خواهيم خورد.

وي با بيان اين که تحول در علوم انساني نقطه گذرگاه تبديل انقلاب اسلامي به تمدن نوين اسلامي است، يادآورشد: اگر در زمينه علوم انساني عملکرد موفقي داشته باشيم به تمدن اسلامي دست خواهيم يافت؛ در اين عرصه نيازمند همکاري شوراي تحول علوم انساني با گفتمان نخبگان علوم انساني هستيم.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها يادآور شد: شوراي تحول علوم انساني فعاليت هاي گسترده اي را دنبال کرده است ولي نقد بزرگي که به اين شورا وارد ميکنند، عملکرد کند آن است ولي بايد واقع بين بود، چون جمعکردن استادان معتقد به اسلامي سازي علوم انساني از سراسر کشور براي اين دوره کار بزرگي بود که توسط اين کميته اتفاق افتاد.

وي با ذکر اين مطلب که مقاومت هايي براي بازنگري در علوم انساني وجود داشته و دارد، گفت: اين درحالي است که برخي از رشتهها حدود 50 سال است که بدون بازنگري در دانشگاهها تدريس ميشوند و قداست علوم انساني وارداتي که براي برخي افراد از آيات قرآن نيز مقدستر است، کار را براي تحول در علوم انساني سخت ميکند.

حجتالاسلام والمسلمين محمديان تصريح کرد: نظريات دانشجويان در روند تحول علوم انساني، نقش مهمي به عهده دارد؛ جرقههاي نظريهها و جوششهاي فکري که براي دانشجويان پيش ميآيد، قابلاستفاده است و بايد مورد بررسي قرار گيرد.

وي تصريح کرد: حوزههاي علوم اسلامي در دانشگاههايي مانند دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه تهران، دانشگاه شيراز، دانشگاه تبريز و شهرهاي ديگر وجود دارند که همکاري آنها با شرکتکنندگان در اين طرح ميتواند فوايد زيادي داشته باشد؛ تمهيدات لازم براي برگزاري اين دوره در سالهاي آينده بايد سريعتر اجرا شود تا امکانات خوبي براي برگزاري اين دوره داشته باشيم و ظرفيت پذيرش را افزايش دهيم.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها با بيان اين که کساني ميتوانند در تحول علوم انساني با نگاه وحياني مفيد و موفق باشند که معتقد به شعار «کلمه الله هي العليا» باشند، خاطرنشان کرد: اين شخص است که مي تواند در اين مسير تحولآفرين باشد و گرنه بدون اعتقاد هيچ توفيقي حاصل نخواهد شد.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما