Select Page

بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی

میز آموزش و پرورش

مسأله منتخب میز:
ضعف حضور بایسته مبانی و معیارهای اسلامی در ارکان و اجزای نظام آموزش و پرورش رسمی (ساختار، برنامه و محتوای درسی، منابع انسانی(

س
1399/6/16 يكشنبه   حجه الاسلام علی لطیفی
 
سمت  عضو شورای میز آموزش و پرورش
 
 
 
 
 
 
 
 

آقای دکتر علی لطیفی

Dr. Ali Latifi

استادیار، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

علی لطیفی پژوهشگر علوم تربیتی و مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی است. وی از اعضای پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و فارغ‌التحصیل دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت این پژوهشگاه است.  لطیفی در حوزه‌هایی نظیر مبانی فلسفی و تاریخ تحولات علوم تربیتی، روش‌شناسی پژوهش تربیتی، مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، چالش‌های تربیتی و آموزشی اقلیت‌های مسلمان مطالعات و ... پژوهش‌هایی داشته است. 

تحصیلات

علی لطیفی طلبه درس خارج فقه و اصول و فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم و و فارغ‌التحصیل دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می باشد.

سوابق و مسئولیت ها

* عضو شورای پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی

* پژوهشگر گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

* مؤسس و مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی 

آثار

کتاب

مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی، این کتاب نخستین جلد از یک مجموعه دو جلدی است که توسط «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» در اسفند 1396 به چاپ رسیده است. کتاب به دنبال بازتعریف و بازسازی روایتی از چیستی علم تربیت اسلامی است که بر دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی متکی است. این کتاب به ارائه نظام‌مند از مهم‌ترین مبادی و مقدمات فلسفی مورد نیاز جهت بازتعریف چیستی دانش تربیت اسلامی می‌پردازد. به گفته نویسنده کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی»، این کتاب حاصل بررسی و بازخوانی گسترده آثار حکمت اسلامی است. در برشی از این کتاب می‌خوانیم: پرسش بنیادینی که کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی» به دنبال پاسخ به آن است، این است که علم (یا علوم) تربیت اسلامی چه علمی است و چگونه می‌توان بدان دست یافت؟ به نظر می‌رسد دست کم از دو منظر می‌توان به این پرسش نگریست: منظر فرهنگی ـ اجتماعی و منظر منطقی ـ معرفتی.

مقالات

علی لطیفی پزوهش های متعددی در حوزه تعلیم و تربیت و فلسفه اسلامی داشته و مقالات پژوهشی متنوعی در این موضوعات نگاشته است. مقالات نگاشته شده توسط وی عبارتند از:

* «علوم تربیتی اسلامی به روایت تربیت‌پژوهان پیرو رویکرد «اسلامی‌سازی معرفت»» که در شماره پانزدهم فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسید.

* «روششناسی دانش تربیت اسلامی» که در زمستان 1392 توسط مجله روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسید.

* «تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران» که در تابستان 1391 در مجله تربیت اسلامی منتشر شد.

* «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیت الله جوادی آملی» که در پاییز 1394 در مجله حکمت اسراء به چاپ رسید.

* «بررسی روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی سازی معرفت» در سال 1393 در مجله تربیت اسلامی به چاپ رسیده است.

* «روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد استنباطی تأسیسی دکتر خسرو باقری» در سال 1392 در مجله روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسید.

* «اصول و روش های تربیتی مواجهه با مخالفان در اخلاق ارتباطی امام علی (ع)» که در سال 1391 در مجله پژوهش نامه اخلاق منتشر شد.

* «تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی» که در سال 1391 در مجله تربیت اسلامی به چاپ رسید.

* «تحلیل وجوه معناشناختی، منطقی، معرفت شناختی و وجود شناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی» در بهار 1391 توسط مجله حکمت اسراء منتشر شد.

معرفی قطب

«قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی انسانی» با هدف کمک به ترسیم نقشه راه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معطوف ساختن آموزش‏ها و پژوهش‏ها و دیگر اقدامات عملیاتی این دفتر به عرصه‌ی پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی و تعالی آن تشکیل شده است. این قطب، برنامه‎های خود را در قالب بهسازی و ارتقای علوم اسلامی، بازنگری و بازسازی مستمر ساختار، مبادی و روش‌شناسی علوم انسانی و ارتقا و تحول تعلیم و تربیت رسمی مبتنی بر مبانی و ارزش‎های اسلامی تعریف کرده ...

معرفی کامل

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما