Select Page

جمهوری اسلامی حکومت مطلوب امام حسین (ع) است/ نخبگان و حوزویان سهم زیادی در تحقق بخشی و اجرای بیانیه گام دوم دارند

در راستای تقویت غنای علمی همایش ملی بیانیه گام دوم، کرسی ترویجی چالش ها و ظرفیت‌های حوزه در تحقق گام دوم انقلاب به همت دبیرخانه شورای راهبری قطب های فکری و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مدیر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه در کرسی ترویجی چالش ها و ظرفیت‌های حوزه در تحقق گام دوم انقلاب با تاکید بر اینکه جوانان و دانشجویان نگاه ریشه ای به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشند، گفت: اولین شناختی که به مقام معظم رهبری پیدا کردم، علیرقم اینکه استاد حوزه بودند؛ شناخت بعد قرآنی ایشان بود، شاید هم علت بازداشت های ایشان و تعطیل شدن دروس، همین استنباط های حیاط بخش و تاثیرگذار ایشان از قرآن کریم بود.

وی افزود: ایشان در همان دوران اعتقادشان این بود که قرآن اگر نسخه شفا بخش آلام جامعه بشری در همه اعصار است، باید شفا بخشی آن تجلی پیدا کند و بر ما حوزویان است که استنطاق کنیم و دیدگاه ایشان به موضوعات مختلف الهام گرفته از قرآن بود.

مدیر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ایشان چهل سالگی انقلاب را مرز بین دو گام قرار دادند و بنحوی باید از قرآن الهام گرفته باشد. آیه شریفه احقاف آیه 15 می تواند الهام گرفته از این اندیشه باشد، در این آیه چهل سالگی قله قرار گرفته است و این آیه شش مرحله دوره حیاط انسان را تقسیم کرده است.

وی با انطباق دوره های شش گانه آیه شریفه احقاف با بیانیه گام دوم، عنوان کرد: جامعه دارای یک هویت و شخصیت مستقل است و باید از قرآن استخراج کرد و مفهوم جامعه را باید با واژه هایی از قرآن مانند امت، قریه، مدینه و چندین واژه در این خصوص که در قرآن وجود دارد، الهام گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی مرحله اول را دوران حمل خواند و افزود: این دوره اشاره به بذرپاشی و بارداری دارد و اولین دوران بذرپاشی انقلاب از سال 42-43 شروع می شود و بنده معتقدم که نواب صفوی در شکل گیری این انقلاب سهم دارد و سهم زیادی هم دارد.

وی با بیان این سوال که آیا می شود ادعا کرد که عاشورای امام حسین در این انقلاب سهم دارند یا یک شعار است، پاسخ داد: این فریادی که امام حسین (ع) برای دفاع از حق سردادند، ایشان هم در این انقلاب سهم دارند و باید مستندات این اعتقاد استخراج شود و شفاف سازی کرد تا این یک سخن علمی شود و اگر این اثبات شود انقلاب ما انقلاب حسینی است و جمهوری اسلامی حکومت مطلوب امام حسین (ع) است و این میشود جزو دوران بذرپاشی و دوران حمل انقلاب است.

مدیر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با با اشاره به دوره دوم که همان تولد فرزند است، افزود: دوره سوم، دوران فصال و شیرخوارگی و انسجام ساختار یک فرزند است و دوران انقلاب اسلامی دوران دو ساله اول دوران انسجام و وصالش بود و باید نظام ولایت فقیه، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و کمیته امداد تشکیل شکل میگرفت که بحمدالله بخوبی شکل گرفت.

وی این دوران چهل ساله انقلاب را دوران اشتدال و شکل گیری مظاهر اقدار دانست و افزود: مرحله بعدیِ چهل ساله دوم یک انسان؛ از چهل سالگی تا مرگ است، تمام زندگی باید صالح شود و تمام آنچه که صالح به ارزش های دینی است باید حاکمیت پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی دوره آخر را دوره نسل بعدی خواند که انسان ها در نگاه عادی مراتب حیات یک انسان را تا مرگ میدانند و نگاه قرآن بر خلاف نگاه عادی است و این دوره را دوره استمرار حیات آدمی تا قیام حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین می داند.

وی افزود: از مقام معظم رهبری نقل شده که برای تدوین این بیانیه وقت گذاشتم، این حرف معنا دارد، یعنی ما هم باید وقت بگذاریم و نخبگان و حوزویان سهم زیادی در تبیین، ترویج، اعمال، تحقق بخشی و اجرای این بیانیه گام دوم باید داشته باشیم.

مدیر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با بیان اینکه راهکار اول جهت تبیین بیانیه گام دوم در دانشگاه ها، پایان نامه ها است، عنوان کرد: راهکار دوم ارتباط تحقیقات درسی با بیانیه گام دوم و فضای فرهنگی کشور را به این سمت ببریم که وظیفه دانشگاه و دانشجویان است.

گفتنی است، در انتها دانشجویان با پرسش هایی در راستای بیانات دو استاد ذیل چالش‌ها و ظرفیت‌های حوزه در تحقق گام دوم انقلاب پرسیدند و اساتید پاسخ هایی را ارائه کردند.

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما