Select Page

نشست مشترک میز تمدن اسلامی با اندیشمندان الجزایری در قطب های فکری و فرهنگی برگزار شد
نشست مشترک میز تمدن اسلامی با اندیشمندان الجزایری در قطب های فکری و فرهنگی برگزار شد
با حضور اندیشمندانی از کشور الجزایر: نشست مشترک میز تمدن اسلامی با اندیشمندان الجزایری در قطب های فکری و فرهنگی برگزار شد طالب عمار طالبی ، اندیشمند الجزایری در تعریف تمدن اسلامی گفت: تمدن فرایندی است که ناظر به سیر تتبع پیدایش تمدن است، اینکه تمدن چطور شروع می شود به اوج می رسد و پایان می یابد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محسن خندان (الویری)، رئیس میز تمدن اسلامی در نشست شورای میز تمدن اسلامی که با حضور مهمانانی از الجزایر برگزار شد، ضمن خیرمقدم به اندیشمندان و اساتید سرشناس الجزایری، توضیحاتی را پیرامون فعالیت های قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه تمدن اسلامی ارائه کرد.

در ادامه طالب عمار طالبی، رئیس جمعیت علمای الجزایر با بیان اینکه، مالک بن نبی فیلسوف الجزایری و یکی از پیشگامان فکری رنسانس اسلامی در قرن بیستم سه تعریف از مالک بن نبی از تمدن را در غالب تعریف فرایندی، تعریف تحلیلی و تعریف کارکردی را شرح داد.

وی افزود: تمدن فرایندی است که ناظر به سیر تتبع پیدایش تمدن است، اینکه تمدن چطور شروع می شود به اوج می رسد و پایان می یابد.

رئیس جمعیت علمای الجزایر با اشاره به تعریف کارکردی تمدن، تشریح کرد: بر این اساس جامعه ای متمدن است که شرایط لازم را برای برآوردن همه نیازهای مادی و معنوی انسان ها در نیازهای ابتدایی فراهم کند و اگر جامعه ای بتواند همه این نیازها را از ابتدای تولد تا مرگ انسان فراهم کند، این جامعه، جامعه متمدن است.

وی افزود: تلاش‌های مالک بن نبی در ایجاد یک تفکر اسلامی مدرن و بررسی مشکلات تمدن‌ها نقش بسزایی چه از لحاظ موضوعاتی که مورد بحث قرار می‌گرفت و چه از نظر روش اتخاذ شده توسط خود او داشت.

این اندیشمند الجزایری با اشاره به اینکه مالک بن نبی اولین پژوهشگری است که ابعاد مشکلات تمدن‌ها را مشخص نمود و عناصر کلیدی اصلاحات را تعیین کرد، تصریح کرد: وی همچنین اولین کسی بود که رویکرد خاصی در جستجوی مشکلات مسلمانان بر اساس روانشناسی و جامعه‌شناسی داشت، وی معتقد بود که مسلمانان نیاز دارند تا نتیجه کار و خلاقیت خود را لمس کنند.

سپس دکتر نورالدین ابولحیه نویسنده بیش از یک صد کتاب و عضو هیأت علمی دانشکده علوم اسلامی دانشگاه باتنه الجزائر، نقدهای خود بر این سه تعریف منقول از مالک بن نبی را ارائه کرد و گفت: اگر یک نگاه قرآنی به این تعارف داشته باشیم، می توانیم به همه تعاریف اشکال کنیم، لذا از منظر دینی نمی توان این تعاریف را قبول کرد.

در ادامه دکتر محمد کبیر عضو گروه فلسلفه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه وهران با تأکید بر این که در تعریف تمدن باید بر تعریف انسان تکیه کرد و سه مرحله فهم، پیش‌بینی و تسلط قاهرانه را به عنوان مراحل اصلی مواجهه انسان با پیرامون خود برشمرد.

پس از ایشان دکتر رابح محوی استاد دانشگاه‌های مختلف الجزایر با اشاره به دولت موحدان توضیح داد که چرا مالک بن نبی این دوره را دوره پایان یافتن عقل و شروع مرحله غریزه در تمدن اسلامی خوانده است.

در ادامه اعضای شورای میز تمدن اسلامی نکات و نقدهایی را پیرامون تعارف و نظریه های ارائه شده ارائه کردند و اندیشمندان الجزایری ضمن ابراز خرسندی از دقت و تسلط اعضا نسبت به مباحث مطرح شده، پاسخ هایی را ارائه کردند.

در ابتدای این نشست نیز مجید نقدی، دبیر میز تمدن اسلامی هدف از این نشست را تعامل و استفاده از نظریات اندیشمندان و فیلسوفان الجزایری در راستای تمدن نوین اسلامی برشمرد.

4 کلمات کليدي
میز تمدن اسلامی, نشست مشترک, اندیشمندان الجزایری, کشور الجزایر, طالب عمار طالبی, نورالدین ابولحیه, محمد کبیر, رابح محوی, حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما