Select Page

سیاست عرصه هدایت است نه عرصه ربوبیت و اربابی

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سیاست متدانی، معنویت کاذب را ارائه می دهد و ناگزیر است که یک معنویت جعلی و بدلی را در اشکال مختلف ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آئین اختتامیه همایش ملی «معنویت های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی در این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به پیوندی که می توان میان سیاست و معنویت برقرار کرد، پرداخت و اظهار داشت: در عرصه سیاسی دو رویکرد کلانی را قائل هستیم، یکی رویکرد سیاست توحیدی و الهی که «سیاست متعالیه» نامگذاری می شود و رویکرد دیگر، دنیوی و مادی است که «سیاست متدانی» نامیده می شود و می خواهیم بدانیم هر کدام از این ها با چه نوع معنویتی پیوند برقرار می کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست متعالی را از آیه ۶۴ سوره آل عمران گرفته ایم، گفت: در سیاست متعالی و سیاستی که دعوت به تعالی می کند، ارباب گرفتن ممنوع است.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما یک رب داریم و آن هم خداوند متعال است؛ سیاست عرصه هدایت است، نه عرصه ربوبیت و اربابی، و مبتنی بر سلطه نمی باشد.

وی با بیان اینکه سوره زمر برای تبیین این دو رویکرد، مثال بَرده را مورد استفاده قرار داده است، افزود: اسلام در جامعه جاهلی ظهور کرد تا جاهلیت را از بین ببرد؛ یکی از رسوم زشت این جامعه، برده داری بود، برده ها دو مدل خرید و فروش می شدند، گاهی یک برده را یک فرد می خرید و گاهی بیش از یک نفر برده ای را می خریدند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: در چنین جامعه ای، هر یک از مالکان می خواستند که آن برده همه کارهایشان را انجام بدهد، و می توان گفت که این برده تقریباً متلاشی می شد، اما گاهی یک برده، یک ارباب داشت و تکالیفی را انجام می داد که پرزحمت هم تلقی نمی شد.

وی گفت: خداوند در آیه ای از قرآن کریم می فرمایند وقتی خدا را عبادت می کنید، یک رب و مرکز دارید و اگر از خدا صرف نظر می کنید، مثل برده ای هستید که چند ارباب دارد.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در معنویت متعالی، در معنویت اهل بیتی و در معنویت قرآنی، انسان ها فقط و فقط به سوی یک معبود، یک مرکز و یک رب دعوت می شوند و فرد تکلیف خودش را می داند و به سلامت به مقصد می رسد؛ وقتی که انسان تسلیم یک مرکز می شود، چون معنویت یک نیاز حقیقی است که این نیاز حقیقی در تسلیم خدا شدن هست که پاسخ اصلی و حقیقی خودش را می گیرد که آن هم، معنویت مبتنی بر عقلانیت وحیانی در مقام نظر و مبتنی بر عدالت وحیانی در مقام عمل است.

وی افزود: پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) برای گسترش عدالت همیشه در صحنه و با مردم بودند و از مظلوم دفاع می کردند، اما متأسفانه سیاست متدانی، معنویت کاذب را ارائه می دهد و ناگزیر است که یک معنویت جعلی و بدلی را در اشکال مختلف ارائه کند که این مسأله در طی سه روز در کمیسیون ها و مقالات این همایش به بحث گذاشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به حديثی قدسی اظهار داشت: امام باقر(ع) فرمود: خداي تبارك و تعالي فرموده است: هر آينه عذاب مي كنم هر رعيتي را كه در اسلام با پيروي از امام ستمگري كه از جانب خدا نيست، دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت به اعمال خود نيكوكار و پرهيزگار باشد و هر آينه در مي گذرم از هر رعيتي كه در اسلام با پيروي از امام عادل از جانب خدا دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت به خود ستمگر و بدكردار باشد.

وی افزود: کسانی که در بحث معنویت نگاه غیر سیستمی داشته باشند و فکر کنند که می توان معنویت را از عدالت، امامت، عقلانیت و سیاست جدا کرد؛ قطعا اشتباه می کنند و اگر اصل سیستم خراب باشد و انسان بخواه به لحاظ فردی دامن خود را جمع کن، نمی تواند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با تأکید بر اینکه حج، جهاد، نماز و روزه وقتی مقبول است که در نظارت امام عادل باشد و عقلانیت داشته باشد و از سیستم خارج نشود، خاطرنشان کرد: از خداوند می خواهیم که معنویتی را دنبال کنیم، با سیاست توحیدی ملازم باشد و از معنویت هایی که جاده صاف کن ظلم و بی عدالتی است، ما را دور کند.

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما