Select Page

آورده های پژوهشی را مدیون حضرت امام و انقلاب اسلامی هستیم

رئیس میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران مطرح کرد: در حوزه علوم انسانی همواره در برج عاج نظریه پردازی ماندیم و فرایند پژوهشی ما کمتر بین کتاب و بین واقعیت رخ می هد بیشتر از کتاب به کتاب پژوهش می کنیم

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، رئیس میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مسائلی که در میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران منتخب شدند، ابعاد پژوهشی دارند و یک مقدار اقتضای همکاری با آنها فرق می کند. در بحث عدالت پژوهی جنبه پژوهشی بیشتری دارد و در حال حاضر هسته عدالت پژوهی را راه اندازی کردیم و اما بحث امداد فرهنگی، فرایند اکتشافی دارد و ضمن عمل، کار پژوهشی نیز انجام می دهیم.

 وی افزود: بخشی از پژوهش های درون میدانی؛ در مصاحبه ها، گفت وگوها و تجربه نگاری ها اتفاق می افتد و بخشی کارهای مطالعاتی نیاز دارد که رفته رفته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دو الی سه هسته پژوهشی راه اندازی کردیم که در حال فعالیت در این عرصه هستند.

رئیس میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران با اشاره به اینکه نزدیک 5 ویژه نامه در زمینه عدالت منتشر کردیم، اظهار داشت: میز بطور غیر مستقیم و در صفوف نزدیک به بیش از 20 یا 30 مورد پژوهشگر کار میکنیم.

ضرورت فعالیت های پژوهشی

حجت الاسلام والمسلمین بابایی با اشاره به اینکه، اگر جایگاه فعالیت های پژوهشی در کشور شناخته شود و بدانیم چقدر ضرورت دارد، افزود: کسانی که اثرگذاری فرهنگی در جامعه داشته باشند، بدون پژوهش خطای بزرگی دچار می شود و کسانی که در دفتر تبلیغات اسلامی پژوهش ها را رصد می کنند و صرفا به جهت پژوهشی بودن آنها، فعالیت را مورد تخطئه قرار دهند، یک خطای از سر غفلت است.

وی گفت: مسئولین باید نهادهای پژوهشی را حمایت کنند و کارهای بدون پژوهشی که متاسفانه در جاهای مختلف انجام می شود منجر به اشتباهات بزرگی در سطح عمل می شود.

جایگاه رصد در پژوهش

رئیس میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران افزود: رصد قبل از پژوهش های بنیادی، راهبردی و کاربردی هر کدام رصد مربوط به خودش را نیاز دارد و اگر بدون توجه به پیشینه از یک‌طرف و بدون توجه به عرصه تحولات اجتماعی از طرف دیگر، چه در عرصه بین الملل و چه در داخل ایران نمی توانیم مسأله را نشانه گیری و انتخاب کنید.

پژوهش در حوزه

وی گفت: در فضای پژوهشی کشور به نظرم توفیقات خوبی داشتیم و پژوهش ها در حوزه، رشد خوبی داشته است ولی همچنان نمی توانیم پژوهش های خودمان را بعنوان برندی ارائه کنیم و برخی از پژوهش های ما نوآمد نیست و گاهی اوقات پژوهش ها به جهت متدولوژی و به جهت مخاطب های متنوع و  به جهت، استفاده از منابع مختلف به نظر ما لجستیک پژوهشی لازم را در سامانه تحقیقاتی خودمان ندارم و پژوهشگران ما حرفه ای نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی بیان کرد: پژوهش های ما کم مایه، کم رمق و کم اثر است و نیاز دارد که فضای پژوهش های خودمان را فارغ از بحث های آماری، شکلی و نمایشی، مغز پژوهش را بیش از این مورد داوری و نقد قرار دهیم و ببینیم کجا قرار داریم و لذا پژوهش های نظری ما با جامعه عمل و خیابان ارتباط لازم را پیدا نمی کند.

پژوهش های علوم انسانی

وی افزود: در حوزه علوم انسانی همواره در برج عاج نظریه پردازی ماندیم و فرایند پژوهشی ما کمتر بین کتاب و  واقعیت رخ می هد و بیشتر از کتاب به کتاب پژوهش می کنیم تا از واقعیت به کتاب و این نشانه افت پژوهش در کشور است و پژوهش های علوم انسانی بیشتر در همان اتاق های فلسفه ما در محصور می ماند.

رابطه انقلاب و پژوهش

رئیس میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران گفت: به نظر بنده اصل اعتماد بنفسی که پژوهشگران، محققین و اساتید ما، ابتکاراتی در طرح موضوعات بسیار جدید می کنند؛ آورده ای بسیار بزرگ است که این آورده را مدیون حضرت امام و مدیون انقلاب اسلامی هستیم که این باور را در نخبگان ما در سطح دنیا ایجاد کرده است که می توانند در مناسبات علمی دنیا ظلعی را پر کنند و تفکر مستقلی داشته باشند و نقد کنند، که به نظرم آورده بزرگی برای جهان اسلام و ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی خاطرنشان کرد: در عین حال اصل رفت و امدهایی که بین محققین با فضاهای آکادمیک دنیا برقرار می شود از یک سو و بخشی دیگر از آزادی هایی که در جامعه وجود دارد و افراد می توانند حرف های خودشان را به گفتگو و نقد و بررسی بگذارند از سوی دیگر، فرصت هایی است که تنفس پژوهشگران را ممکن و آسان می کند و حیاط پژوهش ما را در جامعه رقم میزند و به رشد علمی ما کمک می کند.

بيشتر

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما