Select Page

نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران

میز نظام سیاسی نظام جمهوری اسلامی

مسأله منتخب میز:
مسأله اول: تعمیق اندیشه ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه

R

سیاست ها

R

بسته اقدامات

مسأله دوم: ارتقاء کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران

فعالیت های مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: در قالب دو کلان پروژه ولایت فقیه و کارآمد سازی نظام اسلامی با قطب های فکری و فرهنگی همکاری کردیم و محصول آن ۱۳ پروژه در ولایت فقیه و ۳۲ پروژه هم در بحث کار آمدی نظام سیاسی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نشست «بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی» در پنجمین روز از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی "رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی" در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی با بیان این که دستاوردهای پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی مرهون تلاش همه بخش های دفتر تبلیغات اسلامی است، گفت: این پژوهشکده حدود ربع قرن پیش تأسیس شده است و در این مدت در حوزه سیاست اسلامی و تبیین چارچوب های نظری سیاست اسلامی کار خود را آغاز کرد تا پشتوانه های دانشی نظام سیاسی اسلام را تأمین کند تا به نظریه پردازی در این حوزه دست پیدا کند.
وی گفت: هدف نهایی ما این است که در عرصه سیاست بتوانیم به مرجعیت علمی برسیم و تجربیات خود را در اختیار جامعه علمی قرار دهیم، با این نگاه در گروه علوم سیاسی در عرصه های جامعه شناسی سیاسی، روابط بین الملل، جهان اسلام و روحانیت و انقلاب اسلامی فعالیت خود را دنبال کردیم.
رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: در گروه فلسفه سیاسی هم موضوعات خاص فلسفه سیاسی اسلام، کلام سیاسی، عرفان سیاسی و اخلاق سیاسی ساماندهی شده است و در گروه فقه سیاسی در عرصه فلسفه فقه سیاسی، تاریخ فقه سیاسی، مسائل فقه سیاسی و تفسیر سیاسی قرآن پژوهش هایی را انجام می دهیم.
وی با بیان این که آثار منتشر شده در این پژوهشکده در سه دوره تاریخی قابل طبقه بندی است، گفت: دوره اول را ما به عنوان دوره بازخوانی تفکر سیاسی شیعه نامگذاری کردیم که از زمان تأسیس تا سال ۸۲ کارهایی که انجام شده تک نگاری هایی در حوزه اندیشه سیاسی متفکران شیعه بوده که۶۴ اثر منتشر شد و در فاز دوم این پروژه تدوین تاریخ سیاسی دوره های تاریخ شیعه و مرحله بعد هم سیر تطور اندیشه سیاسی شیعه است.
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی دوره دوم فعالیت این پژوهشکده را ساماندهی تلاش های گذشته برای تولید گزاره های سیاسی اسلامی عنوان کرد و افزود: در این دوره تربیت محقق لازم صورت گرفت و تا کنون ۵۰ اثر در حوزه شناسایی موضوعات و مسائل جدید دانش سیاسی اسلامی منتشر شده و ۱۳ اثر در قالب کلان پروژه های دانش سیاسی اسلامی منتشر شده و ۲۱ اثر همکاری پژوهشی با مراکز علمی پژوهشی داشته ایم و ۷ همایش هم برگزار کرده ایم.
وی گفت: دوره سوم دوره ای است که از سال ۹۳ تا کنون شروع شد و به سمت نظریه پردازی در حوزه سیاست اسلامی قدم برداشتیم و این باور شکل گرفت که امکان نظریه پردازی را می توانیم مطرح کنیم و اعضای هیأت علمی ما آماده ورود به عرصه نظریه پردازی شدند و اهتمام ویژه در برگزاری کرسی های ترویجی صورت گرفت و ۶۴ کرسی ترویجی را داشتیم و سپس ۳۷ اثر منتشر شد و ۵۶ اثر هم در دست تحقیق است.
رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: در سال های اخیر هم فرصتی فراهم شد و آن بحث شکل گیری قطب های علمی و فرهنگی بود و ما با میز نظام سیاسی و دیگر میزهای تخصصی فعالیت های مشترک داشتیم و با قطب ها در قالب دو کلان پروژه ولایت فقیه و کارآمد سازی نظام اسلامی همکاری کردیم و محصول آن ۱۳ پروژه در ولایت فقیه و ۳۲ پروژه هم در بحث کار آمدی نظام سیاسی است.
وی گفت: یکی از عرصه هایی که در این مسأله به ما کمک می کند طرح مرجعیت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود که اولین کرسی نظریه پردازی در دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه با تلاشی که داشتیم با عنوان نظریه امنیت متعالیه تصویب شد که به وسیله حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی ارائه شد.
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی افزود: تا کنون سه نظریه دیگر هم در این پژوهشکده پیشنهاد شده که اولین نظریه آیینگی وحی و پیامدهای آن در فلسفه سیاسی است و دومین نظریه، نظریه فلسفه سیاسی صدرالمتألهین از شریف لک زایی است و سومین نظریه هم نظریه نظارت بر قدرت در فقه سیاسی توسط حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی است.
وی با اشاره به تأسیس مجلات داخلی و بین المللی در راستای حرکت به سمت مرجعیت علمی پژوهشکده، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که اولین مجله isi به زبان انگلیسی با عنوان مطالعات سیاست اسلامی را به ثبت برسانیم تا مقالات ما فرصت پیدا کند که در عرصه بین المللی مطرح شود؛ همچنین مجله فقه سیاسی هم دومین مجله ای است که هماهنگی های اولیه آن صورت گرفته و طرحش را به پژوهشگاه ارسال می کنیم و یک مجله عربی هم با عنوان الفکر السیاسی الاسلامی را در ادامه خواهیم داشت.
رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی تصریح کرد: از دیگر عرصه های حرکت به سمت مرجعیت علمی برگزاری همایش های بین المللی است که دراین زمینه هم پژوهشکده تلاش هایی را انجام داده و همکاری هایی را با مرکز همکاری های علمی و بین المللی داشته که از آن جمله همایش های «گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب»، «همایش اسلام و دموکراسی» در ترکیه، «گفت و گو های فرهنگی ایران و جهان عرب» در بغداد و همایش «اسلام و دموکراسی» در دانشگاه لگانو سوییس را برگزار کرده ایم.
وی افزود: اقدام بعدی که به زودی به سرانجام خواهد رسید تأسیس قطب سیاست اسلامی از طرف وزارت علوم است که ما از سال گذشته درخواست کردیم و اگر به تصویب وزارت علوم برسد امکانات و ظرفیت جدید به این پژوهشکده داده می شود و فعالیت های پژوهشی که در ایران در این عرصه می خواهد شکل بگیرد در ارتباط با این پژوهشکده خواهد بود و ما موافقت اولیه تأسیس این قطب را از وزارت علوم گرفته ایم.
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی در پایان با اشاره به نمای کلی فعالیت هایی که در پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی انجام شده است، گفت: ۱۷۹ جلد کتاب فارسی و عربی، ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، ۱۵ همایش علمی و بین المللی، ۱۵ عنوان کلان پروژه، ۶۴ کرسی ترویجی و نظریه پردازی و ۱۷۵ نشست علمی و ۱۸۰ مقاله تخصصی از مهمترین فعالیت های این پژوهشکده از ابتدا تاکنون است.

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما