Select Page

نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران

میز نظام سیاسی نظام جمهوری اسلامی

مسأله منتخب میز:
مسأله اول: تعمیق اندیشه ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه

R

سیاست ها

R

بسته اقدامات

مسأله دوم: ارتقاء کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران

نقش حوزه و روحانیت نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب

رئیس قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران گفت: بخش عمده مخاطبین پیام بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان متعهد حوزوی هستند و بخش قابل توجهی از این مخاطبین قابلیت کار میدانیِ فرهنگ سازی و تبلیغی ترویجی دارند و باید حوزه را نسبت به این ظلع بازتعریف کنیم

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران در جلسه شورای این قطب گفت: توقع مقام معظم رهبری، در بیانیه گام دوم انقلاب این است که منشور راهبردی؛ مبنای حرکت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر کار جدی از دفتر تبلیغات اسلامی و نواحی مختلف حوزه در زمینه گام دوم انقلاب، عنوان کرد: دفتر دو نقش مهم را برعهده دارد، یکی اینکه حوزه نسبت خودش را در بیانیه گام دوم مشخص کند و دوم اینکه دفتر تبلیغات کمک کند به جریان سازی و گفتمان سازی این مسئله، که محل توجه جدی افراد موثر و جریانات موثر حوزوی قرار بگیرد تا بتوانند نقش تاریخی خود را برای تحقق این بیانیه انجام دهند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی کمک به جریان سازی در این گام را وظیفه حوزه دانست و افزود: باید برنامه ریزی کرد که در یک زمان معقول و محدود چطور می شود یک کار عالمانه انجام شود و بنظرم بهترین چتر و آورده برای تحقق این امر تعریف یک همایش علمی به معنای واقعی کلمه و یکسری پیش نشست های علمی و دعوت از برخی اشخاص صاحب حرف و صاحب اندیشه برای مقاله نوشتن و مصاحبه گرفتن است.

وی با اشاره به نسبت بیشتر قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران در انجام این امر به سایر قطب ها، افزود: بنابراین اگر این همایش محور کار قرار گیرد، قطعا مورد التفاط و توجه رهبری خواهد بود و کارهای دیگری که تاکنون انجام شده، آورده و محتوایی برای کسانیکه در میدان وارد می شوند را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیانیه گام دوم انقلاب  را در سه فضای اصلی تقسیم کرد و گفت: فضای اول، تحلیل از چهل سال گذشته انقلاب است، اینکه چرا انقلاب شد، جهت گیری ها، بررسی نقاط قوت و ضعف و تحلیل منصفانه ای از چهل سال انقلاب شده است.

وی فضای دوم این بیانیه را بیان 6 الی 7 دستاورد اصلی انقلاب خواند و بخش سوم و پایانی گام دوم را بسیار مهم دانست و گفت: سرفصل ها و توصیه های اساسی این بیانیه در حوزه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، فساد، اقتصاد، عدالت، مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی است.

رئیس قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، سلطان کار و بحث اصلی را بخش پایانی گام دوم انقلاب خواند و تصریح کرد: رسالت، وظیفه و نقشه راه آینده حوزه و روحانیت برای محقق شدن این توصیه ها چیست و سهم ما بعنوان حوزه در این پیش برندگی انقلاب چیست.

وی با بیان اینکه اگر همایش بیانیه گام دوم انقلاب موفق عمل کند، نه در همه موارد بلکه در مواردی که مزیت نسبی بعنوان روحانیت و حوزه در این عرصه داریم، انتظارمان را برآورده خواهد کرد و رسالت خود را انجام داده ایم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، این همایش در صورتیکه خروجی آثار علمی داشته باشد، سه محور اصلی دارد، محور اول : وضعیت شناسی و آسیب شناسی است، بطور مثال اگر یک محور عدالت و مبارزه با فساد است، بررسی شود مجاری فساد چیست، ضعف های ما در فساد کجاست، راهکارهای ما در فساد چیست و مواردی که باعث شده فساد پیش بیاید، چیست.

وی افزود: محور دوم ارائه نقشه راه علمی برای حضور علمی موثر حوزه در آینده انقلاب است. یک نقشه راهِ بحث های علمی و انظمامی و عالمانه که خروجی آن کمک به اصلاح وضع موجود باشد. یکی از توصیه های اساسی رهبری بحث عدالت و سبک زندگی است، حوزه باید چه کاری انجام دهد و در فضای علمی در چه بحث هایی ورود کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه، چیزی که نظام از عالم حوزوی می خواهد، پیگیری بحث های زمین مانده عدالت و سبک زندگی است، عنوان کرد: تعریف حوزه برای آینده در این بیانیه باید مشخص شود.

رئیس قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران محور سوم را رسالت حوزه در فرهنگ سازی  و تماس با بنده اصلی جامعه و سیانت از ارزش های انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی قلمداد کرد و افزود: در قبال محورهایی که انتخاب میکنیم باید رسالت فرهنگ سازانه حوزه، تبلیغی فرهنگی و گفتمان سازی حوزه در این محورها درنظر گرفته شود.

وی گفت: بخش عمده مخاطبین پیام بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان متعهد حوزوی هستند و  بخش قابل توجهی از این مخاطبین قابلیت کار میدانیِ فرهنگ سازی و تبلیغی ترویجی دارند و باید حوزه را نسبت به این ظلع بازتعریف کنیم، کمااینکه بخش محدود و نخبه ای از مخاطبین قابلیت کار پژوهشی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: بعلت حجم وسیع کار اگر این همایش را در دو یا سه بخش تقسیم و تعریف کنیم و این انتظارات سه گانه را در این همایش تعریف کنیم، خروجی مناسب تر و آورده های مطلوبی خواهد داشت.

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما