Select Page

ضرورت آموزش مفاهیم دینی به کودکان از طریق بازی

دومین نشست از سلسله نشست های سبک زندگی با موضوع «بازی و اسباب بازی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، نغمه گو «کارشناس کودک» در دومین نشست از سلسله نشست های سبک زندگی که به همت مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با موضوع «بازی و اسباب بازی» در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، به بیان عوامل شکل گیری شخصیت یک فرد پرداخت و گفت: دو عامل محیط و ژنتیک در شکل دادن به شخصیت یک فرد مؤثر است، اما تأثیر محیط در این امر بیشتر می باشد.

وی ادامه داد: در سال اول تولد هر چه محیط پویاتر باشد، ارتباطات بین سلولهای مغزی بیشتر می شود و کودک باهوش تر خواهد شد و کودک آرام آرام با محیط آشنا میشود و بعد از مدتی والدین و کودک به یک زبان مشترک می رسند، این زبان مشترک، بازی، قصه و هنر می باشد.

این کارشناس کودک تصریح کرد: برای آموزش چیزی به کودک باید دانست که کودکان به نکات مهم اهمیت نمی دهند، بلکه به نکات جذاب اهمیت می دهند که بزرگسالان برای انتقال مفاهیم مهم، باید از طریق جذابی آن را بیان کنند تا کودک آن را بپذیرد، این یعنی بر ما لازم است که زبان کودکان را یاد بگیریم.

وی در نظر گرفتن سن در نوع بازی را مهم خواند و تصریح کرد: بازی باید متناسب با سن کودک طراحی شود. اگر بازی از سن کودک کوچکتر باشد، جذابیت کافی را برای او نخواهد داشت و اگر بزرگتر از سن او باشد، اعتماد به نفس کودک را کم می کند. در کنار سن، باید به رو ساخت و زیرساخت بازیها توجه داشت؛ اگر بازی شناس های خوبی باشیم، می توانیم بسیاری از مشکلات فرزندانمان را حل کنیم.

نغمه گو در نظر گرفتن جنسیت در بازی ها را مهم خواند و به بیان نقش مهم مربی در تربیت کودک پرداخت و ابراز کرد: مربی باید در نوع لباس، گویش، انتخاب کلمات و... دقت کامل را داشته باشد.، مربی باید به نوع بازی هایی که برای پسران و دختران انتخاب می کند دقت کند.

وی به تعریف بازی پرداخت و عنوان کرد: هر فعالیتی که هدف خاصی ندارد و باعث لذت بردن کودک می شود، بازی است. بازی استرس را کاهش میدهد، اما بسیاری از بازی ها به دلیل ایجاد رقابت، استرس زا هستند و فایدهی بازی را ندارند.

این کارشناس کودک این کارشناس کودک گفت: متأسفانه عده ای تنها به فکر سود بیشتر هستند و هر نوع بازی را وارد کشور می کنند. در کشوری مانند کوبا، ورود اسباب بازی را به کشورشان ممنوع کردند و مادران را تشویق کردند که خودشان بازی بسازند. ما با بازی حتی مفاهیم مهمی مانند توحید را میتوانیم به کودکانمان بیاموزیم.

وی به تقسیم بندی انواع بازی پرداخت و اظهار داشت: بازی به بازی های با جنبه های هیجانی، شناختی(شامل هوش و قابلیت تفکر)، حرکتی (برای جسم سالم) و درمانی تقسیم می شود.

نغمه گو برای آموزش فکر کردن شش مرحله را ضروری دانست و گفت: مراحل فکر کردن به ترتیب مشتمل بر دریافت اطلاعات از منابع موثق، حس(چیزی که بی دلیل در ما به وجود می آید) نسبت به آن مسأله، نکات مثبت قضیه(بدون هیچ گونه تعصبی)، نکات منفی قضیه(بدون هیچ گونه تعصبی)، مضرات آن مسأله (بدون هیچ گونه تعصبی)، روش خلاقانه استفاده از آن مطلب و تصمیم گیری می باشد.

بيشتر

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما