Select Page

 فقه عفاف از حلقه‌های مفقوده مطالعات عفاف است

همایش ملی « الگوی مفهومی عفاف جنسی» با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع دانشگاهی ولایت واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر دبیر علمی همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی و رئیس میز تحکیم نظام خانواده با بیان اینکه فقه عفاف از حلقه‌های مفقوده مطالعات عفاف است، بیان کرد: عفاف از ارزش‌های مهم همه ادیان الهی است که ریشه در فطرت هر انسانی دارد. روایات اسلامی نیز عفاف را از ارزش‌های والا تلقی می‌کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز عفاف را از نقاط اقتدار نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. در چهل سال اخیر موضوع عفاف در حجاب متمرکز شده است و یکی زمینه‌های عدم موفقیت در این حوزه به همین تمرکز برمی‌گردد. کشور از نظر علمی مدل قدرتمندی در حوزه عفاف ندارد و باید به مدل مفهومی و چیستی آن پرداخته شود.

دبیر علمی همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی اظهار کرد: نخست باید چیستی عفاف تبیین شود تا بتوانیم درخصوص اصل زندگی عفیفانه بحث کرد. فلسفه عفت جنسی، تعریف عفاف جنسی، رابطه عفاف با سایر ارزش‌ها، عفاف جنسی در ادیان مختلف و الگوی مفهومی عفاف ازجمله محورهای این همایش است.

حجت‌الاسلام سالاری‌فر با بیان اینکه فقه عفاف از حلقه‌های مفقوده مطالعات عفاف است، بیان کرد:  علاوه بر برگزارس جلسات، نشست‌ها و کرسی‌های متعدد در حاشیه این همایش ، ۶۵ مقاله  نیز به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۲۱ اثر به مرحله نهایی راه یافته است.

طهرانچی : دانشگاه رسالت جامع تربیتی در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش طی سخنانی با بیان اینکه نگاه به مدل تربیتی عفاف‌محور باید از دو منظر «صیانتی» و «تربیتی» باشد، تصریح کرد: مدل تربیتی عفاف جنسی به صورت سلبی یا ایجابی باید منجر به تقویت حجاب شود و نگاه صیانتی نیز از گسترش بی‌عفتی در جامعه جلوگیری می‌کند.

طهرانچی ادامه داد: تربیت شامل شش ساحت «علمی، فناوری و نوآوری»، «اقتصادی و حرفه‌ای»، «زیبایی‌شناختی و هنری»، «تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی»، «اجتماعی و تمدنی» و «زیستی و بدنی» است که باید به همه ابعاد آن توجه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه یک رسالت جامع تربیتی در ابعاد شش‌گانه ساحت‌های تعلیم و تربیت داریم و باید دانشگاهی توانا در علم، توانا در زندگی اجتماعی و صاحب دانش اجتماعی داشته باشیم تا دانشجویان بتوانند وضع معیشت خود را در آینده به نحو احسن رقم بزنند و از طرف دیگر از سلامت روح و جسم بالایی برخوردار باشند. این محیط باید کاملاً همه وجوه تعلیم و تربیت را در بر گیرد. غفلت نکنیم که دیگران از غفلت ما بهره خواهند برد.

آقامیری:  عفاف یک واژه  مقدس است/ ترویج حجاب ایرانی- اسلامی 

این گزارش حاکی است، دکتر سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در این همایش با تاکید بر ترویج حجاب ایرانی- اسلامی  اظهار داشت: فضای مجازی بزرگترین و حساس ترین ابزاری است که امروز می توانیم ار آن استفاده کنیم تا بتوانیم مفاهیم، آموزش ها و شبیه سازی ها را به جوانان و افراد تاثیر گذار منتقل نماییم.

وی افزود: امروز در جهان در مقابل چندین هزار فرستنده قرار داریم که این فرستنده ها تلاش می کنند تاثیرگذاری فرهنگی داشته باشند. و ما باید در وهله اول با روش خودشان مقابله به مثل کنیم و همچنین جوانان مان را از خطرات و اثرات منفی این فرستنده ها ی ضد فرهنگی آشنا نماییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تاکیدکرد: متخصصین علوم اسلامی باید با برگزاری کرسی های نظریه پردازی و نشست های تخصصی مفهوم عفاف جنسی را از منظر اسلام با تفسیر قرآن، حدیث و اخلاق تبیین و تدوین کنند.

وی با بیان اینکه عفاف یک واژه مقدس است،گفت: افراد باید احساس کنند می توانند این حریم را حفظ نمایند.

آقامیری افزود: متاسفانه بعضی افراد و تولیدکنندگان داخلی که می توانند محصولات شان را در جهت الگو سازی و مدل سازی ایرانی اسلامی ارائه دهند و در سطح کشور و حتی دنیا اثرگذار باشند، فضا را به سمت دیگری هدایت می کنند

وی با تاکید بر االگو سازی و مدلسازی ایرانی اسلامی گفت: باید الگوها و اسطوره هایی در سطح جامعه، کشور، جهان و در خلال تاریخ ایجاد نماییم  و تبیین کنیم و نشان دهیم  تا بتوانیم از تاثیر گذاری فرهنگ غیر ایرانی اسلامی که به شدت در حال گسترش است جلوگیری نمائیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در خاتمه گفت: از آنجاییکه در ایران قبل از اسلام، حجاب در ادیان دیگر نیز وجود داشت، این الگو سازی و مدلسازی ایرانی را می توان به عنوان " حجاب ایرانی اسلامی" مطرح نمود و به عنوان یک فرهنگ از آن محافظت کرد.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی: عفاف‌ورزی یک مدل مفهومی علمی است

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی در این همایش با تأکید بر اینکه فرصت جوانی و محیط‌های اجتماعی باید عالمانه مدیریت شود، گفت: مدل عفاف‌ورزی یک مدل مفهومی علمی است.

وی افزود: عفاف، برخورد عفیفانه با نیازهای نفس و مواجهه و کنترل تمایلات انسان است که امروز دارای چالش‌هایی است. مسئله عفاف یک مسئله عمومی است و در همه رفتارهای انسانی تجلی دارد و یکی از پیش‌نیازهای عفاف مسئله تأمین نفس است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی اظهار کرد: این‌چنین به‌نظر می‌آید که عفاف سدی برای ارضای تمایلات است، درحالی که این نوع برداشت، بدترین تفسیر از عفاف است. مجموعه‌ای از آموزه‌های دینی را داریم که دیده‌های نابایسته را پالایش می‌کند. مدل عفاف‌ورزی یک مدل مفهومی علمی است. 

حجت‌الاسلام مرویان حسینی خاطرنشان کرد: باید با مقوله‌های تمایلات جنسی، کنترل، مواجهه با امیال درونی عالمانه رفتار و پرداخت شود. فرصت جوانی و محیط‌های اجتماعی باید عالمانه مدیریت شود و اینکه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی چنین دغدغه‌های ارزشمندی داشته و این همایش پُرمایه را برگزار کرده‌اند، شایان تشکر است.

وی عنوان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم علیه السلام با ۳۰ سال قدمت پژوهش در حوزه‌های دین و علم آماده حمایت از نخبگان دانشگاهی و حوزوی اندیشمند در زمینه‌های عفاف است.

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما