Select Page

اخلاق ، خانواده و سبک زندگی

میز اخلاق

مسائل منتخب میز:
مسأله اول: ضعف اخلاق تبلیغ دین در حوزه مبلغان و سازمان‌های تبلیغی

مسأله دوم: ضعف فرهنگ صداقت در جامعه ایران

R

شناسنامه تفصیلی مساله

سخنرانی رئیس قطب اخلاق در پیش‌نشست جشنواره کتاب سال سبک زندگی

پیش‌نشست جشنواره کتاب سال سبک زندگی با موضوع سبک زندگی اسلامی و مواجهه با چالش‌های نظری برگزار شد.

پیش‌نشست جشنواره کتاب سال سبک زندگی با موضوع سبک زندگی اسلامی و مواجهه با چالش‌های نظری و عملی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی علیزاده، رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید مهدوی‌کنی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید مهدوی‌کنی با اشاره به چالش‌های موجود در سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: در بحث نظری مهم‌ترین رکن سبک زندگی اسلامی، تکیه به انسان‌شناسی است، به این معنی که باید مشخص شود که انسان را باید چگونه ببینیم و تنها در صورتی که انسان را مختار بدانیم بحث سبک زندگی مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی با فرهنگ متفاوت است و بخشی از فرهنگ را شامل می‌‌شود افزود: سبک زندگی مجموعه‌ای از مؤلفه‌‌های عینی، در کنار عقیده و اندیشه است و می‌توان آن‌را «رفتاری مبتنی بر عقیده و اندیشه» تعریف کرد.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: اگر مفهوم سبک زندگی آن‌چنان توسعه یابد که با دو مفهوم روش زندگی و فرهنگ، کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد؛‌ سبک زندگی جنبه‌هایی از خلاقیت فردی را داراست ولی عمده‌ آن از اجتماع کسب می‌ شود.

وی ادامه داد: اگر جوامع مختلف را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که انسان‌ها از روش‌ و سبک‌های مختلف در زندگی با توجه به فرهنگ‌ و محل زندگی خود استفاده می‌کنند؛ به طور معمول این شیوه‌ها و روش‌ها به نسل‌های آینده منتقل می‌شود، البته تحولات و تغییراتی نیز دارد ولی در مجموع این بستر فرهنگی ثابت و قابل تشخیص است، به‌‌گونه‌ای که برای هر قومی می‌توان جریان، روند و روشی را در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی خاطرنشان کرد: انسان‌‌ها متأثر از حریان‌های اطراف خود هستند و تخلف از این جریان‌های فرهنگی بسیار دشوار و نوعی بدعت‌گذاری است.

وی ادامه داد: اندیشمندانی که سبک زندگی را جمع‌گرا می‌‌دانند به ناخودآگاه بودن آن معتقدند و در مقابل، آن‌هایی که سبک زندگی را فردگرا می‌دانند، معقتدند سبک زندگی امری خودآگاه است.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: چالش سبک زندگی در نقطه‌ای آغاز می‌شود که تعبیری پذیرفته می‌شود که در آن انسان قوه اختیار دارد، بنا بر این انسان تنها حاصل تربیت زیست احتماعی نیست.

وی با بیان اینکه برخی سبک زندگی را نمادی می‌‌دانند که محدوده‌‌ها و هویت‌ها را مشخص می‌‌کند خاطرنشان کرد: در مجموع می‌‌توان سبک زندگی را مجموعه‌‌ای از اندیشه‌ها و افکار همگرا دانست که در رفتار انسانی  ظاهر می‌‌شود، رفتاری که برای انسان هویت‌‌ساز باشد و از حس زیبایی‌‌خواهی انسان بر‌خیزد؛ سبک زندگی حاصل انتخاب و گزینش‌‌گری است.

در ادامه این نشست رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی گفت: علوم اسلامی، علوم انسان‍‍ی و قلمرو شناسی سبک زندگی اسلامی از تقسیم‌بندی‌های چالش‌های نظری سبک زندگی اسلامی است.

وی افزود: مسئله چندتباری را اگر بخواهیم با نگاه تک‌رشته‌ای ملاحظه‌ کنیم با مغالطه تقلیل مواجه خواهیم شد و به نتیجه صحیح نخواهیم رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده اظهار کرد: ما در آرایش علوم اسلامی با دوگانه فقه و اخلاق روبرو هستیم که این دو نظام، آموزه‌ای متفاوت دارند و تاکنون حوزه تکلیف جامعه مومنین در این مسئله را مشخص نکرده است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند که دوگانه اخلاق و فقه باید از بین برود و یک نظام معرفتی واحد داشته باشیم و به یک علم برسیم.

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان با اشاره به چالش‌هاش عملی سبک زندگی اسلامی عنوان کرد: چالش‌های عملی سبک زندگی به سه بخش مشکلات جهانی، مشکلات خاور میانه و مشکلات ایران معاصر تقسیم می‌شود و این سه مورد از مسائلی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

گفتنی است در پایان این نشست حاضرین پرسش‌‌های خود را مطرح کردند و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌زاده به سؤالات پاسخ دادند.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

بيشتر

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما