Select Page

اگر به داشته ها و تراث خودمان توجه کنیم در آموزش و پرورش موفق خواهیم بود

حجت الاسلام والمسملین مریجی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تأمین مدرس کتاب فلسفه پایه دوازدهم گفت: یکی از مسائل و مشکلات ما در آموزش و پرورش متن است و اگر به داشته ها و تراس خودمان توجه کنیم این مشکلات مرتفع خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رئیس میز اسلامی سازی علوم انسانی و دانشگاه باقرالعلوم (ع) در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تأمین مدرس کتاب فلسفه پایه دوازدهم که به همت میز آموزش و پرورش در قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی برگزار شد، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی از 5 سال پیش، کاری را شروع کرد و امور خودش را بر اساس مسئله و مسئله شناسی در نظر گرفت و قطب های فکری و فرهنگی را تشکیل داد و این قطب ها کار مسئله محوری را انجام میدهند.

وی افزود: افراد اگر متاعی را گم کنند، نماز میخوانند و نذر می کنند تا آن چیزی که گم شده را پیدا کنند. حضرت می فرمایند انسان ها خودشان را هم گم می کند، امروز نیز در جامعه جهانی انسان ها خودشان را گم کرده اند.

رئیس میز اسلامی سازی علوم انسانی یکی از خروجی های اساسی  و مهم فضای مجازی را در غفلت نگه داشتن انسان ها خواند و افزود: وقتی انسان خودش را فراموش کند دیگری را نیز فراموش می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با اشاره به اینکه بسیاری از علمای جامعه شناس و دینی معتقدند که محدودیت ذاتی و درونی است، اضافه کرد: انسان چون خودش را می خواهد به این واسطه اجتماع را می خواهد. لذا حضرت آدم وقتی که خلق شد، نگران بود و دلهره داشت و زمانیکه که حضرت حوا خلق شد، او آرام شد، چرا؟ چون به تعبیری، دیگر خواهیِ انسان یک امر فطری است.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه خودخواهی به معنای روان شناختی بد نیست، اظهار داشت: البته خودخواهی اجتماعی مطلوب و پسندیده نیست و علت اینکه انسان خودش را فراموش می کند، این است که خدا را فراموش کرده است.

رئیس میز اسلامی سازی علوم انسانی در نقلی از علامه محمدتقی جعفری گفت: از یکی از علمای پرسیدم شما که دانشمند علمیِ جهانی هستید، چرا دین ندارید، گفت: بنده از لحاظ مادی و جایگاه اجتماعی تأمین هستم و به دین نیاز ندارم  و چون دیده ام که کسانیکه ترویج دین می کنند بعنوان یک مقر درآمد و اقتصاد به دین نگاه می کنند، و به همین علت بی دینی را پیشه گرفتم.

وی افزود: علامه در جواب این دانشمند، به مجله ای که روی میز بود اشاره کرد و دست بر روی واژه is  گذاشت و از این عالم خارجی پرسید که چه معنایی دارد؟ ایشان گفت باید قبل و بعدش را ببینم، is  به تنهایی معنایی ندارد، علامه در جواب گفت : انسان همانند is است و اگر قبل و بعدش را نداند معنایی ندارد و دین، قبل و بعد انسان را معنا می کند و اگر خدا را نشناسی غافل می شوید. در قرآن آمده است که برخی انسان ها از حیوان بدتر هستند! و آنها کسانی هستند که غافل اند، یعنی قبل و بعد خودشان را نمی شناسند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) یکی از مشکلاتی که در رشته ها  وجود دارد را بمباران داده های تجربی دانست و افزود: شما دبیران فلسفه هستید و شما باید تعقل را تدریس کنید. غالب نظریه پردازان ما با فلسفه ارتباط داشتند و عقل معیشتی را همه دارند ولی عقل برهانی و عقل رحمانی نیاز به تربیت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات ما در آموزش و پرورش متن است و اگر به داشته ها و تراث خودمان توجه کنیم این مشکلات مرتفع خواهند شد، گفت: عزمت معلم خیلی بالاست و جایگاه کنونی معلوم نیاز به کارِ آموزش و پرورش دارد. اگر شما یک نفر را بتوانید تربیت و هدایت کنید، رسالت خودتان را انجام داده اید.

رئیس میز اسلامی سازی علوم انسانی با اشاره به اینکه معلمی شغل شریفی است و راه بندگی را به انسان ها یاد می هد، تاکید کرد: وقتی که انسان به خودش برگردد، به جامعه نیز برمیگردد و وقتی به جامعه برگشت، هم خودش راحت است و هم دیگران راحت هستند و امنیت برقرار خواهد شد ولذا یکی از علل برقراری امنیت در جامعه اسلامی ایران دانستن راه بندگی است.

در ادامه مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تأمین مدرس کتاب فلسفه پایه دوازدهم، مهدی اعتصامی، رئیس میز آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه آموزش و پروش دوره تأمین مدرس نداشت، با رایزنی هایی که انجام دادیم توانستیم مجوز برگزاری دوره حضوری تأمین مدرس را از آموزش و پرورش بگیریم و از طریق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این دوره را برگزار کنیم.

رئیس میز آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بدلیل آنکه هدف از برگزاری این دوره سه روزه توجه به دانش آموزان و افزایش کیفیت تحصیل است، انشاءالله با همکاری شما اساتید نمونه کشور، بتوانیم بخوبی برگزار کنیم و در نظر داریم با ضبط استودیویی این دوره، این آموزش ضمن خدمت مذکور را به اساتید کل کشور تعمیم دهیم.

بيشتر

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما