Select Page

بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی

میز آموزش و پرورش

مسأله منتخب میز:
ضعف حضور بایسته مبانی و معیارهای اسلامی در ارکان و اجزای نظام آموزش و پرورش رسمی (ساختار، برنامه و محتوای درسی، منابع انسانی(

دولت ها، سیاست های کاملا متضادی در بنیاد تعلیم و تعلم و ارتباط آن با بازار کار دارند

حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی گفت: یکی از اهداف تشکیل گروه مطالعاتی نظام آموزش عمومی تربیت نیروی پژوهشی در زمینه مطالعات مربوط به نظام آموزش عمومی مدرن و مسائل بنیادین فلسفی، فرهنگی-اجتماعی، سیاسی و تاریخی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمدمهدی اعتصامی، رئیس میز آموزش و پرورش قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در جلسه میز آموزش و پرورش که با حضور حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی و اعضای میز برگزار شد، گفت: در دستور اول این جلسه طرحنامه تشکیل گروه مطالعاتی "نظام آموزش عمومی"  بررسی خواهد شد و در دستور دوم به سراغ سفارش نامه های ارسالی از سوی صفوف خواهیم رفت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی، عضو شورای میز آموزش و پرورش، گفت: در محور نخست طرح یکسری مفروضات اساسی وجود دارد و یکسری سؤالات مطرح شد که هدف از آموزش عمومی چیست، آیا مقطع بندی در آموزش و پرورش است، آیا باید مقطع بندی بشود یا خیر، بر اساس چه قائده ای باید مقطع بندی صورت بگیرد، آیا باید مقطع بندی دانش آموزان جهت آماده کردن محصلین برای بازار کار باشد یا خیر؟ و چه چیزی باید ملاک کار باشد؟

عضو شورای میز آموزش و پرورش ادامه داد: در محور دوم طرح، یکسری از مفروضات مطرح شده است که ما به این طرح رسیدیم و یکی از این مضروضات این است که پژوهشگران، صاحب نظران و مسئولان آموزش و پرورش تا کنون بصورت جدی و واقعی در مورد سوالاتی که مطرح شد، گفت وگوی مبتنی بر زمینه های علمی نکرده اند.

وی با بیان اینکه، در دولت های مختلف بعلت بی توجهی به این مسئله، بحث درباره اقتصاد آموزش و پرورش و فاینانس آموزش و پرورش و بحث در رابطه با اینکه اساساً بنیاد تعلیم و تعلم باید چه ارتباطی با بازار کار داشته باشد، هیچ گاه پرسش جدی نبوده است، بلکه سیاست های کاملاً متضادی انتخاب شده است.

عضو شورای میز آموزش و پرورش بیان کرد: مسئله دوم، پیچیدگی و گستردگی ابعاد مسائلی است که می خواهیم به آن بپردازیم و نمی توانیم این پروژه را تبدیل به یک پروژه پژوهشی کنیم، بلکه صرفاً تربیت افرادی که ابعاد مسئله را درک کنند و با چالش ها، مسائل و پرسش ها آشنا شوند.

وی افزود: مسئله سوم این است که پاسخگویی به پرسش های از این دست، نیازمند مجموعه ای از دانش ها و اندیشه های اجتماعی در حوزه سیاست گذاری، حوزه های جامع شناسی، مطالعات سیاسی، مطالعات اقتصادی و حوزه مباحث فلسفی است.

وی با اشاره به فازبندی های فعالیت گروه مطالعاتی و تعیین دامنه مطالعات در فاز نخست، افزود: یکی از اهداف تشکیل گروه مطالعاتی تربیت نیروی پژوهشی در زمینه مطالعات مربوط به نظام آموزش عمومی مدرن و مسائل بنیادین فلسفی، فرهنگی-اجتماعی، سیاسی و تاریخی است.

عضو شورای میز آموزش و پرورش، یکی دیگر از اهداف تشکیل گروه مطالعاتی را فراهم کردن بسترها و ادبیات علمی مورد نیاز برای بازنگرش اسناد بنیادین آموزش و پرورش کشور خواند و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از اهداف این طرح فراهم کردن بسترها و ادبیات علمی لازم برای راه اندازی گرایش سیاست گذاری آموزش و پرورش در دوره دکتری و سیاست گذاری فرهنگی که هم اکنون در دانشگاه باقرالعلوم (ع) در حال اجراست.

حجت الاسلام والمسلمین لطیفی خاطرنشان کرد: قاعدتا باید کاری چند وجهی و میان رشته ای انجام دهیم، که البته کار را سخت می کند و حتما می خواهیم جهت اسلامی را هم در نظر بگیریم و انشاءالله در این عرصه موفق خواهیم شد.

لازم به ذکر است، در انتهای جلسه، اعضای شواری میز آموزش و پرورش، سفارش نامه های ارسالی از سوی صفوف را مورد بررسی قرار دادند.

بيشتر

معرفی قطب

«قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی انسانی» با هدف کمک به ترسیم نقشه راه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معطوف ساختن آموزش‏ها و پژوهش‏ها و دیگر اقدامات عملیاتی این دفتر به عرصه‌ی پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی و تعالی آن تشکیل شده است. این قطب، برنامه‎های خود را در قالب بهسازی و ارتقای علوم اسلامی، بازنگری و بازسازی مستمر ساختار، مبادی و روش‌شناسی علوم انسانی و ارتقا و تحول تعلیم و تربیت رسمی مبتنی بر مبانی و ارزش‎های اسلامی تعریف کرده ...

معرفی کامل

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما