Select Page

گزارش هم اندیشی مقابله با باستان گرایی

هم اندیشی اساتید و فعالان فرهنگی با موضوع «مقابله با باستان گرایی» از سوی کارگروه مقابله با فرق انحرافی قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار گردید.

در این هم اندیشی که روز پنج شنبه 31 فروردین در قم برگزار شد، اساتید و فعالان فرهنگی به بیان دیدگاه های خود در زمینه باستان گرایی و راهکارهای مقابله با آن پرداختند.
در ابتدای این هم اندیشی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان دینی به بیان اهداف برگزاری این هم اندیشی پرداخت و سپس سه تن از اساتید مباحث خود را در نوبت صبح ارائه نمودند.
سخنران نخست این هم اندیشی، حجت الاسلام و المسلمین حمزه بود که موضوع رویکرد اهل بیت(ع) نسبت به حمله اعراب به ایران را برای سخنان خود انتخاب نموده بود. سپس دکتر قباد منصور بخت، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و دکتر یعقوب توکلی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطالب خود را ارائه نمودند.
دکتر منصوربخت در سخنان خود، ضمن بیان تفاوت های تمدن قدیم و جدید عنوان نمود که غلبه نگاه سکولاریستی از جمله اصلی ترین ویژگی های تمدن جدید است و این تمدن، خصلتی خودآیینی دارد و تمام جهان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
وی در راستای مواجهه با جهان جدید خواستار حاکم شدن تفکر واقعی به خصوص از ناحیه روحانیت شد و این امر را اصلی ترین راهکار مقابله با امواج گسترده تمدن مدرن دانست.
دکتر یعقوب توکلی نیز در این هم اندیشی با نگاهی تاریخی به موضوع مواجهه اسلام و ایران و نقش استعمارگران در جهت دهی به این مواجهه، به تشریح شش رویکرد تقابلی، تداومی، تعاملی، تمثیلی، یهودگرایانه و عینیت گرایانه در زمینه رابطه ایران و اسلام پرداخت.
نوبت عصر این نشست نیز به گفتگوی علمی بین حاضران این هم اندیشی و بیان دیدگاه های آنان در زمینه مهمترین مسایل و معضلات باستان گرایی، فعالیت های آنان در زمینه مقابله با باستان گرایی، مهمترین آسیب ها در زمینه مقابله با نقد باستان گرایی در زمانه حاضر و نیز راهکارهای مواجهه با این موضوع اختصاص یافت و در پایان آن، حجت الاسلام والمسلمین فرهودی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم به جمع بندی مباحث عرضه شده پرداخت.
بيشتر

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما