Select Page

ضرورت ارائه مفاهیم و مباحث انتزاعی در قالب هنر از سوی حوزه علمیه قم

رییس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی گفت: حوزه علمیه قم باید به دنبال این باشد که مفاهیم و مباحث انتزاعی را در قالب هنر ارائه کند که البته کار سختی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی در مراسم رونمایی از اولین مستند نقد افکار گروه‌های تکفیری با عنوان «اعماق تاریکی» که به همت این میز تولید و در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: در این سال هایی که جریان‌های تکفیری به وجود آمدند، بیش از آنکه به نقد و بررسی مبانی بپردازیم، رویکردمان معرفی این جریان ها بوده است.
وی گفت: کارهایی که اجمالاً در این حوزه ها تولید شده، در حقیقت مخاطب را با شخصیت های تکفیر و عملکرد آنها آشنا کرده و نقش زیادی در افزایش دانش مقابله با این جریان ها نداشته ایم.
رییس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت ورود در عرصه نقد جریان های تکفیری تصریح کرد: رویکرد ما در مقابله بر دو اصل جنگ سخت و ترویج هیجانات در این عرصه بوده است یعنی از یک طرف حضور نظامی پیدا کرده ایم که لازم بود و موفق بوده ایم و از طرفی هم اکثر گروه‌های علمی ما بیشترین تلاششان را بر روی ترسیم و تبیین جنایت‌های این گروه‌ها گذاشتند و عملاً در حوزه نقد چندان ورود پیدا نکرده‌ایم.

* لزوم ورود بر تبیین چیستی جریان های تکفیری
وی افزود: بر روی چیستی این جریان ها ورود نکرده ایم که چگونه توانستند جوانان را از سراسر جهان دنیا جذب کنند؛ تاکنون علت های این چیستی را با مسائل مالی، ماجراجویی، بهشت آمال خود دانستن و جهاد نکاح توجیه کرده‌ایم و این ها واقعاً در جنگ تبلیغاتی بوده اما واقعیت چیز دیگری است که می‌طلبد در عرصه ای که اینها به شدت حضور داشته اند، ورود جدی پیدا کرده و مقابله جنگ نرم پیدا کنیم و فکر را با فکر پاسخ دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی اظهار داشت: اکنون دوره پسا داعش است و توانسته ایم در دو جنگ سخت اینها را به حاشیه برانیم، امروز یک دوران نسبتاً با ثباتی به وجود آمده که باید از این دوره کمال استفاده را کنیم، به این معنا که در شرایط به وجود آمده که جهان اسلام به نوعی از این جریان ها خسته است، همه منتظر هستند که بشنوند چه نقدهایی بر این جریان ها وارد است.
وی گفت: وظیفه ما است که در این فضا ورود پیدا کرده و تبیین کنیم و بسیاری از افراد که ضعیف شدن این گروه ها را در جنگ سخت می بینند، نتیجه می‌گیرند که اینها در جنگ نرم هم از میان رفته اند و نیازی به این قضیه نداریم، اما امروز با عنایت به این که دولت عربستان سعودی دولت سکولار شده و وهابیت در عربستان به محاق می رود و اینها قریب به ۱۵ تن از علمای بزرگ عربستان را زندانی کرده اند، باید از این فرصت استفاده کنیم.
رییس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از طرفی در جهان اسلام هم یک بد بینی میان جریان ها به وجود آمده است و این وضعیت، شرایط مساعدی را برای ما فراهم کرده که بایستی چند کار را انجام دهیم، یکی این که این اندیشه ها را نقد کنیم اما در کنار این مسأله، باید رویکرد ایجابی مان را هم به دنیا معرفی کنیم و اگر می گوییم که این اندیشه بد است، بیان کنیم که اندیشه خوب چیست.

* ضرورت ارائه نظریه ولایت فقیه با رویکرد جهانی
وی با اشاره به نظریه ولایت فقیه افزود: اگر امروز می گوییم که قرائت سلفی در حوزه حکومت درست نیست و خلافتی که گروه های سلفی ارائه می دهند، اشتباه است، سؤالی که از ما می شود این است که نمونه بدیل چیست؟ نظریه ولایت فقیه قریب به چهل سال است که با تمام تحریم ها در حوزه سیاست جواب داده است، آیا نمی توانیم به آن رویکرد جهانی بدهیم و ارائه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی اظهار داشت: شیرانی از علمای بزرگ پاکستان که گرایش های بسیار تند سلفی داشت، در سفر به ایران در همایشی به بنده گفت که به نظر من کسی مثل آیت الله خامنه ای می تواند کل دنیا را مدیریت کند؛ البته نظریه ای هم داشت که می گفت به شرطی که ایشان فقط به زبان عربی به عنوان زبان بین الملل، صحبت کند.

 * امروزه جمهوری اسلامی ایران قابل عرضه برای تمام دنیا است
وی جمهوری اسلامی ایران را قابل عرضه به دنیا دانست و گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران خود را جهانی کند و در قالب جهانی که تمامی مطالبات و خواسته‌های جهان اسلام را مد نظر داشته باشد، ارائه کند، امروز قابل عرضه برای تمام دنیا است؛ امروز چنین شرایطی برای ما به وجود آمده است.
رییس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر در برهه‌ای از زمان تمام هم و غم خود را برای مقابله با تکفیر گذاشته بودیم، امروز نظریه بدیل را در دنیا نیاز داریم و وظیفه داریم که نظریه پردازی کنیم چرا که تمام انقلاب هایی که از سال ۲۰۱۱ به بعد به وجود آمد، بی شک ماهیت آنها اسلامی است؛ به این دلیل که خاستگاه تمام این انقلاب ها مساجد بود.

* حوزه علمیه قم باید مفاهیم و مباحث انتزاعی را در قالب هنر ارائه کند
وی افزود: امروز تمام نگاه ها به طرف ما است و حوزه علمیه قم باید به دنبال این باشد که مفاهیم و مباحث انتزاعی را در قالب هنر ارائه کند که البته کار سختی است؛ فرض کنید که اثبات وجود خدا را می خواهید در قالب هنر بیاورید، چطور باید اثبات کرد خدایی را که نمی توان دید، در قالب هنر آورد؟ اینها هنری است که ما باید در حوزه علمیه به کار ببریم.
حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی اظهار داشت: کاری که در مستند اعماق تاریکی انجام شد، این بود که فیلم و مفاهیم مستند در قالب یک سناریوی داستانی بیان شود، البته این مستند ضعف هایی دارد اما واقعیت این است که ترکیب مفاهیم انتزاعی با فضای داستانی کار سختی است که در این فیلم صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که این مستند آغازی برای فعالیت های بیشتر باشد که بتوانیم مفاهیم را برای انسان امروزی که با متن آشنایی ندارد و گرفتار فضای مجازی است، در قالب خوراکی تهیه کنیم که جذاب باشد و در عین جذابیت، دارای مفاهیمی باشد که ساده بوده و به ذهن مخاطب خود برساند.
بيشتر

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما