Select Page

شکاف هاي اجتماعي تبليغ را دشوار کرده است/مبلغان با مردم همدردي و به آنها اميد بدهند

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم افزايش امکان تبليغ براي اقشار مختلف فکري، پيوند ميان دين و سياست و بروز شکاف هاي اجتماعي در جامعه را از عوامل دشوارکننده تبليغ دانست و با اشاره به قابل حل بودن مشکلات اقتصادي، وظيفه مبلغان را اميد بخشي به جامعه عنوان کرد.

به گزارش دبیرخانه شواری راهبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمين احمد واعظي در جمع نخبگان تبليغي فعال در عرصه تعميق ايمان و باورهاي ديني که به همت معاونت فرهنگي تبليغي در سالن شيخ طوسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار شد، اظهار داشت: امروزه تبليغ کار بسيار سخت و دشواري شده و رقابت در اين عرصه زياد است.

وي با بيان اين که جريانات و طبقات مختلف اين امکان را در اختيار دارند که با امکانات جديد ارتباطي افکار و عقايد باطل خود را تبليغ کنند، گفت: در گذشته تأثيرگذران در عرصه فرهنگ، علما و اديبان و صاحبان فرهنگ بودند و افراد محدودي امکان اين را داشتند که بر جامعه و فرهنگ اثرگذار باشند.

* پيامد هاي مثبت و منفي پيوند دين و سياست

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم پيوند ميان دين و سياست پس از انقلاب اسلامي را دومين عنصر دشوار کننده امر تبليغ دانست و گفت: عجين شدن روحانيت با نظام سياسي محسناتي دارد که امکان گسترده تري براي تأثير گذاري و تبليغ دين و اشاعه معارف اسلامي را فراهم مي کند و جانب منفي اش هم اين است که هر گونه ناکارآمدي و ضعف در اداره جامعه به دين و دينداري، حوزه ها و روحانيت ربط پيدا مي کند.

* شکاف هاي اجتماعي تبليغ را دشوار کرده است

وي با بيان اين که سومين عامل دشوار شدن تبليغ، بروز انواع شکافهاي اجتماعي به وسيله دشمنان در جامعه است، افزود: دشمن از طريق تزريق يأس و خوف از آينده در مردم، به دنبال ايجاد شکاف بين روحانيت و مردم، شکاف بين جريانات مختلف سياسي و شکاف بين اقوام مختلف جامعه است تا اموري که لنگر و ثبات جامعه است را پاره پاره کند؛ و اين از پايه هاي جنگ رواني مي باشد.

حجت الاسلام والمسلمين واعظي رفتارهاي اقتصادي مردم را ناشي از پذيرفتن اين نااميدي و بي اعتمادي به نظام و نگراني نسبت به آينده عنوان کرد و گفت: اين وضعيت شرايط را براي مبلغان دشوار مي کند و در اين شرايط، وظيفه اهل علم و مبلغان ديني، تبيين و روشنگري معارف اسلامي و آگاهي بخشي به جامعه است.

وي با بيان اين که ما بايد حرمت مجالس اباعبدالله(ع) را حفظ کنيم، گفت: ما نبايد جو زده شويم و چون همه حواسها به مسائل اقتصادي و سياسي است؛ ما نبايد اين مسائل را تابلو بحث خود قرار دهيم بلکه تابلو بحث بايد عاشورا، معارف، اخلاق و مباحثي از قبيل مقاومت، مبارزه با طاغوت و حفظ کيان اسلام که بنيان و پايه دين و دين داري است باشد.

* مبلغان هم با مردم همدردي کنند و هم به مردم اميد بدهند

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به لزوم منصف بودن و مردمداري مبلغان در شرايط کنوني ابراز داشت: ما نبايد توجيهگر محض باشيم بلکه بايد اين واقعيت که در مديريت جامعه خطاهاي زيادي صورت گرفته است و اشکالات زيادي وجود دارد را ببينيم زيرا واقعاً بسياري از اشکالات ما از سوءمديريت ها و ندانم کاري ها و حرکت هاي ناموزون است.

وي با اشاره به ظرفيت بالاي اقتصادي ايران بخشي از مشکلات را به خاطر عدم توازن تصميم گيرندگان حوزه اقتصادي دانست و گفت: ما نبايد در تبليغ خود التهاب و نگراني ها را افزايش دهيم.

وي افزود: اقتصاددان نيستم ولي مطالعات زيادي در حوزه اقتصاد داشته ام و از اين رو معتقدم که هنوز مشکلات کشور به مرز بحران نرسيده و قابل حل است و بسياري از کشورها بوده اند که وضعيتي بدتر از ما داشته اند ولي با حسن مديريت، اين بحران ها را پشت سر گذاشته اند و رشد هم کرده اند.

وي با بيان اين که هيچ وضعيت اقتصادي صرفاً منفي نيست و مزايايي هم مي تواند داشته باشد، گفت: تورم و کاهش ارزش پول في ذاته منفي نيست، به شرط اين که آن را در راستاي توليد ملي و افزايش صادرات قرار دهيم؛ خيلي از کشورها عمداً ارزش پول ملي را پايين مي آوردند تا صادرات را افزايش دهند و گردشگري را رونق بدهند.

* سه راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادي

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با بيان اين که اگر ما سه مسأله را دنبال کنيم از اين شرايط بيرون مي آييم، اظهار داشت: اول اين که ما بايد ذخاير ارزي خود را حفظ کنيم و اين ذخاير را براي مايحتاج ضروري خود استفاده کنيم.

حجت الاسلام والمسلمين واعظي دومين راه برون رفت از شرايط کنوني را اصلاح نظام بانکي کشور دانست و گفت: در دهه 60 شرکتهاي مضاربهاي به وجود آمد و برخي از روزنامه ها مانند کيهان اين را هشدار دادند و بانک مرکزي که رييس آن آقاي نوربخش بود، سريع برخورد کرد؛ ولي نظام يکي دو دهه غافل شد و با يک خطا که بگذاريم در بازار رقابت آزاد مالي به وجود بيايد، اجازه داده شد که بانک ها و مؤسسات مالي اعتباري به وجود آيند که با نرخ هاي سود بالايي که به مردم مي دادند و استقراض از بانک مرکزي، سبب افزايش سرسام آور نقدينگي در کشور شدند.

* فرمان رهبر مبني بر ادغام بانک هاي نهادهاي نظامي بايد اجرايي شود

وي با تأکيد بر اين که بايد نظام بانکداري کشور سامان پيدا کند، گفت: مقام معظم رهبري فرمان مستقيم دادند که بانک هاي نهادهاي نظامي با هم ادغام شوند ولي مدت ها است اين فرمان روي زمين مانده زيرا از پول نمي توانند دل بکنند؛ امروز چاره اي جز اين نيست که بايد اين فرمان مقام معظم رهبري اجرايي شود که در اين صورت تلاطم هاي مالي کم مي شود و حجم نقدينگي کاهش پيدا مي کند.

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم راه حل سوم را حمايت از توليد دانست و گفت: کشور چين دقيقاً شرايط اقتصادي ما را داشت يعني مرتب ارزش پول ملي کم مي شد که در اين شرايط شروع به حمايت از بنگاههاي کوچک اقتصادي کرد و کارگاه هاي دو نفره، سه نفره و ده نفره را حمايت کرد زيرا موتور حرکت اقتصاد همين کارگاه هاي کوچک در خانه ها و روستاها است.

وي با بيان اين که دولت بايد کارخانجات توليدکننده مواد اوليه مانند فولاد و پتروشيمي را الزام کند که مواد اوليه را با نرخ عادلانه به توليدکننده داخلي بفروشند و مازاد مصرف داخلي را صادر کنند، خاطرنشان کرد: دولت بايد به طرف حمايت  از توليد و کارگاه هاي کوچک توليدي برود.

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما