Select Page

باور و اعتقاد دینی یک لایه ذهنی دارد که منجربه تصدیق باور می شود

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق و جریان های انحرافی گفت: ما معتقدیم که باور و اعتقاد دینی یک لایه ذهنی و به تعبیری عقلی دارد که در نهایت منجربه تصدیق باور می شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، رئیس میز توسعه و تعمیق باورهای دینی در دومین جلسه شورای میز تعمیق توسعه و تعمیق باورهای دینی گزارش مختصری از فعالیت های قطب های فکری و فرهنگی، بخصوص میز توسعه و تعمیق باورهای دینی ارائه کرد و گفت: در این جلسه برخی از طرح های میز مثل طرح کلام کاربردی و طرح دعا و سلامت و ارائه آن در قالب دوره های پودمانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق و جریان های انحرافی گفت: در گذشته کارهای متفرقه ای در میز توسعه و تعمیق باورهای دینی انجام شده است و انشاءالله با ریاست جدید میز، طرح ها پیگیری و به سرانجام برسند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ، بیشتر شکل دفاعی و نظری کلام تقویت شده است، افزود: در بخش توصیفی و تبیینی نیز به مسائلی پرداخته که یا جزو اصول کلی و یا جزو منازعات بین المذاهبی هستند و حال آنکه بحث کلام، باور و ایمان دینی است و قرار بر این بوده است که این دانش، انسان مومن پرورش بدهد و فرایندهای باور را به مثابه کار انبیاء کنترل و پیاده سازی کند.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق و جریان های انحرافی با تاکید بر اینکه تأمل در تاریخ کلام نشان از حمایت عالمان ما از این بخش دارد، اظهار داشت: واقع امر این است که در دوره معاصر که مقوله ایمان دینی خیلی پیچیده و تو در تو شده است،  کارهای مطالعاتی جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: ما معتقدیم که باور و اعتقاد دینی یک لایه ذهنی و به تعبیری عقلی دارد که  در نهایت منجربه تصدیق باور می شود. بعد از این لایه، حوزه گرایش ها و عمل است، اما در میانه این تصدیق دینی و آن چیزی که ما  گرایش و مناسک دینی می دانیم، یک حوزه خاصی وجود دارد که تصدیق به قلب نام دارد؛ یعنی زمانی که انسان به ساحتی می رسد که تصدیق ذهنی، جزئی از بینش و نگاه او شده و انسان با این ایمان زندگی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره برخی انسان ها که به لحاظ باور ذهنی ـ یعنی ایمان اولیه ـ مشکلی ندارند ولکن در مراحل بعدی دچار مشکل می شوند، بیان کرد: بایستی این ایمان اولیه را بتوان طوری تقویت، عمیق، پایدار و پویا کرد که بعنوان بخشی از هویت فرد شده و او را در مسیر زندگی خودش هدایت کند و این نور معرفت در حوزه های مختلف حیات او حضور یابد.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق و جریان های انحرافی ادامه داد: در بین بزرگان ما اختلاف است که اصلا این ایمان ـ یعنی تصدیق قلبی ـ وجود دارد یا نه، برخی معتقدند ایمان تصدیق ذهن است و برخی دیگر معتقدند که ایمان فراتر از تصدیق ذهنی است.

وی گفت: سه پرسش اصلی طرح این است: اول اینکه آیا حوزه ای بنام ایمان، فراسوی تصدیق ذهنی داریم یا خیر؟ پرسش دوم این است که فرایندهایی اتفاق می افتد که انسان از مرحله باورهای ذهنی به سوی باورهای قلبی می رود، در این فرایندها چه اتفاقی می افتد؟ و پرسش سوم این است که این اتفاقی که می افتد مربوط به چه دانشی است، جنس ماهیت این کار کلامی، اخلاقی، روانشناختی، تربیتی و یا میان رشته ای و بین این دانش ها است؟

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تاکید بر اینکه اگر این سه سوال مطرح شده پاسخ داده شود، طرح کلام کاربردی را آغاز می کنیم، خاطرنشان کرد: بعد از آن باید برنامه های مشخصی داده شود و پروژ های خاصی تعریف شود تا این عرصۀ علمی غنی سازی شده و یک ادبیات پیدا کند و اجرایی شود و معتقدیم که این کار، یک کار کلینیکی است.

سپس اعضای میز توسعه و تعمیق باورهای دینی به بحث و تبادل نظر در مورد طرح کلام کاربردی پرداختند و کلیات طرح به تصویب رسید. در ادامه دستور دوم جلسه نیز با عنوان برگزاری بحث دعا و سلامت در قالب دوره های پودمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت تصویب شد.

معرفی قطب

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما