Select Page

دوره پنج روزه ماجرای زندگی ایرانی به همت میز سبک زندگی اسلامی برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فجری گفت: دوره پنج روزه ماجرای زندگی ایرانی به همت میز سبک زندگی اسلامی در قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با مشارکت دانشگاه امام صادق (ع) و با هدف تقویت جمعی از جامعه نخبگانی و فرهیختگان کشور در مسئله سبک زندگی اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، دبیر میز سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قطب های فکری و فرهنگی با ارائه گزارشی از برگزاری دوره پنج روزه با عنوان "ماجرای زندگی ایرانی" که به همت میز سبک زندگی اسلامی و با مشارکت دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: در میان مولفه های متنوع فرهنگی سبک زندگی جایگاه کلیدی دارد و نمی توان آن را جزو مولفه‌های فرعی قلمداد کرد.

 وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر سبک زندگی را نیز باید از همین منظر و به عنوان نتیجه گیری یک متخصص حوزه فرهنگ و البته رهبری جامعه فهم کرد. از سوی دیگر تهدیدات فرهنگی روز افزون نیز متمرکز به همین سنگر کلیدی است که در چنین وضعی حفظ و صیانت از آن وظیفه دلسوزان و طلایه داران انقلاب اسلامی است که قطعاً دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از این طلایه داران است.

دبیر میز سبک زندگی اسلامی با کلیدی خواندن آموزش در فعالیت‌های قطب های فکری و فرهنگی، بیان کرد: میز سبک زندگی اسلامی که زیر مجموعه قطب اخلاق خانواده و سبک زندگی است، اقدام به طراحی مدرسه تابستانه برای جمعی از فرهیختگان جامعه نمود که این دوره ۵ روزه با عنوان ماجرای زندگی ایرانی با مشارکت دانشگاه امام صادق (ع) برای جمع نخبگانی و دانشجویان دانشگاه‌های تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه امام صادق (ع) و گروه های تبلیغی سبک زندگی با حمایت و پشتیبانی دفتر تبلیغات اسلامی در مرداد ماه امسال برگزار گردید.

وی گفت: این دوره بر اساس طرحی سه مرحله ای توسط اساتید شاخص بنام و مطرح کشور اجرا شد که هر یک از این مراحل بخشی از پازل کلیت مفهوم سبک زندگی رو تکمیل می کردند. مرحله اول پازل مطالعه سبک زندگی، جستجو و کاوش در تکوین پدیده‌های فرهنگی بود چرا که پدیده‌های فرهنگی حاصل کنش های انسان و ضرب آنها در ویژگی های اجتماعی و محیطی است و مدخل ورود به بحث در مورد سبک زندگی و تعیین جهت های اساسی در آن، همین مطالعه تاریخی است.

رئیس کمیته تعاملات قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با بیان اینکه در مرحله دوم شناسایی وضعیت موجود در مختصات تاریخی و جغرافیایی ایران امروز انجام شد، اظهار داشت: در این مرحله عوامل موثر بر جنبه‌های مختلف سبک زندگی، ویژگی های اصلی سبک زندگی ایرانی، مسائل و مشکلات موجود در سبک زندگی فعلی و سوالاتی از این دست بررسی شدند.

وی افزود: با بینش تاریخی که در مرحله اول بر آن تأکید شده بود، صورت بندی دقیق‌تری از مسائل و مختصات سبک زندگی در زمان فعلی ارائه شد و به همین ترتیب انگیزه های درونی کنشگران فرهنگی و اجتماعی یعنی مردم نیز درک شد.

دبیر میز سبک زندگی اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ بدون کنش گری و قصدمندی شکل نمی‌گیرد و سبک زندگی نیز از لحاظی عینی شده ی برآیند ذهنیت‌های مردمان است، عنوان کرد: پس از آشکار شدن ریشه های تاریخی و شناسایی محل نزاع در مرحله اول و پس از شناسایی مختصات سبک زندگی امروز ایران و شناسایی چالش‌ها و مسائل آن در مرحله دوم، در مرحله سوم به دو گام یعنی اقدام پژوهی بر اساس معارف اسلامی و آینده‌پژوهی بر اساس اقتضائات مهندسیِ فرهنگی پرداخته شد. فلذا مرحله سوم تکمیل‌کننده مقدماتی است که از ابتدا در مرحله اول و سپس در مرحله دوم گردآوری شده بودند.

رئیس کمیته تعاملات قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی تعامل بین سه میز و اشراب موضوعات و عناوین آنها در این دوره را یک نوآوری خواند و ابراز امیدواری کرد که انشالله تعاملات بینامیزی خوبی در آینده پیش بینی شده است که با همت مدیران و دبیران قطبها عملیاتی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فجری به عناوین برخی از نشست ها و کارگاه های برگزار شده در این دوره اشاره کرد که عبارتنداز: نشست مسئله تاریخ فرهنگی ایران، کارگاه روش شناسی تاریخ فرهنگی، نشست مصرف فرهنگی در زندگی ایرانیان، نشست تاریخ فرهنگی شهرسازی، نشست تاریخ تکوین نهاد روحانیت در ارتباط با زندگی عامه، نشست اخلاق و دروغ در رسانه و جامعه ایرانی، نشست فهم تاریخ فرهنگی ایران در چارچوب جامعه شناسی بحران از جمله برنامه های این دوره پنج روزه "ماجرای زندگی ایرانی" است.

گفتنی است در حاشیه این نشست ها بازدید هایی از کاخ موزه ملی گلستان و برخی از بناهای معروفی که در واقع نکاتی از سبک زندگی مردمان برخی از دوره ها در آنها نمود داشت مورد بازبینی قرار گرفت.

معرفی قطب

وظایف و مأموریت‌های قطب :  به کارگیری حداکثری ظرفیت‌های درون و برون سازمانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و ایجاد هم‏افزایی موثر با سایر سازمان‌های حاکمیتی نظام در راستای اهداف قطب به کارگیری هوشمندانه کلیه ابزارهای نوین تبلیغی ـ ترویجی در راستای اهداف میزهای اخلاق، خانواده و سبک زندگی شبکه ‏سازی و به کارگیری ظرفیت‌های اسلامی و انقلابی در راستای اهداف متعالی نظام اسلامی در حوزه فرهنگی عمومی ...

معرفی کامل

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما