Select Page

حضور قطب های فکری و فرهنگی در هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی

دبیر میز اسلامی سازی علوم انسانی در هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی تبیین کرد: تفاوت علم اسلامی با علم مدرن در قطع رابطه خود با وحی و رسیدن به نقطه صفر علمی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی با ارائه نظریه توسط رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور احمد اولیایی، دبیر میز اسلامی سازی علوم انسانی قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.


داوری اردکانی در ابتدای مباحث خود با اشاره به بحث تمدن اسلامی و امکان تحقق آن اظهار داشتند که «هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر می‌کنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر می‌کردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالین عرصه علم دینی است.

وی افزود: اما اختلاف این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل می‌دانید ولی من آن را بسیار دور می‌بینم. من هر چند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقع‌گرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیت‌ها را نمی‌بینید؛ البته این واقعیت ها برابر با جمهوری اسلامی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مساله نمی‌تواند بر عکس باشد.


در ادامه اولیایی، دبیر میز اسلامی سازی علوم انسانی ناظر به سخنان دکتر داوری در این نشست، به این نکته اشاره کرد که اگر قرار است علم اسلامی متوقف بر ساخت جامعه شود، وظیفه کسانی که اهل تأملند و در زمینه علم دینی فعالیت می کنند، تا زمان ساخت جامعه چیست؟ آیا این قبیل تأملات باید به حالت تعطیل در بیاید؟!

نکته دومی که اولیایی در هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی به آن اشاره کرد، این بود که تفاوت علم اسلامی با علم مدرن این است که دنیای مدرن پس از قطع رابطه خود با وحی و رسیدن به نقطه صفر علمی، و پس از تشکیل جامعه برای رفع نیاز بشر طبیعتا باید علم مدرن را تولید می کرد.

 وی افزود: این نوع تولید علم پس از جامعه سازی آن ها رخ داد. اما در مورد جامعه اسلامی وضع متفاوت است. چراکه هر چند جامعه مطلوب اسلامی هم اینک تشکیل نشده، اما ما در نقطه صفر علمی قرار نداریم.

اولیایی با اشاره به اینکه از آن جهت که قائل به وجود وحی و علم دینی در عالم واقع هستیم، خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی نیاز به مقدم سازیِ جامعه سازی بر تولید علم نداریم، هرچند این همراهی به مراتب مفید تر خواهد بود.

در ادامه، حضار به گفتگو پیرامون سخنان دکتر داوری پرداخته و نکات دقیق و مهمی رد و بدل شد.

معرفی قطب

«قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی انسانی» با هدف کمک به ترسیم نقشه راه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معطوف ساختن آموزش‏ها و پژوهش‏ها و دیگر اقدامات عملیاتی این دفتر به عرصه‌ی پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی و تعالی آن تشکیل شده است. این قطب، برنامه‎های خود را در قالب بهسازی و ارتقای علوم اسلامی، بازنگری و بازسازی مستمر ساختار، مبادی و روش‌شناسی علوم انسانی و ارتقا و تحول تعلیم و تربیت رسمی مبتنی بر مبانی و ارزش‎های اسلامی تعریف کرده ...

معرفی کامل

مصوبات قطب

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما