تالیف کتاب «چالش های طراحی نظام اخلاقی اسلام بر مبنای غایت گروی»1399/9/15 شنبهعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «چالشهای طراحی نظام اخلاقی اسلام بر مبنای غایت گروی» خبر داد. به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: سال های قبل از این پروژه که دو سال موظفی بنده پروژه ای تحت عنوان «نظریه اخلاق هنجاری اسلام از منظر قرآن» بود که منتشر شد؛ نظریههایی که در اخلاق مطرح می باشد، سه نظریه خیلی پررنگ است که در جهان غرب، نظام های اخلاقی، بدون هیچ گونه تردید و استثنایی ناچار هستند که یکی از این نظریه های اخلاقی غایتگرا، وصلتمحور و وظیفه گرا را بپذیرند. وی گفت: برای اینکه مشخص شود که قرآن به کدامیک از این نظریهها نزدیک است و مشابهت دارد و یا ترکیبی از اینها است و یا یک نظریه چهارمی را کنار نظریه سیمانوف از قرآن استناد و تبیین کرد، بنده به این نتیجه رسیدم که نظریه قرآن، نظریه «غایتگرا» است، یعنی وقتی یک کار اخلاقی در قرآن انجام می شود، ارزش فعل اخلاقی به این است که ما را منتج به یک نتیجه خاصی می کند که این نتیجه در اسلام چیست و ظاهرا قرب الهی است، یعنی عالیترین مرحله قرب و رضایت خداوند می باشد. عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این ادعایی است که بنده بر اساس مطالعات قرانی درباره نظریه اخلاقی قرانی داشتم که کار تحقیق آن به اتمام رسید و چاپ هم شد و سپس، شبهات فراوانی مطرح بود. وی افزود: کم نیستند متفکران و اخلاقگرایان مسلمانی که این نظریه را برنمیتابند، یعنی معتقدند که نظریه اخلاقی قرآن غایت گرا نیست، اگر ما بخواهیم این ادعا را دفاع و اثبات کنیم، باید شبهات و نظریههای رقیب را هم تبیین و نفی کنیم، چرا که یک نکته که در نظریات اخلاقی مطرح است، نمیتوان جمع کرد و بگوییم که نظریه اخلاقی اسلام ترکیبی از غایتگروی و وظیفهگروی یا ترکیبی از فضیلتمحوری و غایتگروی است، و باید یکی از اینها را تعیین کنیم و کاملاً معین شوند که مثلاً نظریه اخلاقی قرآن این است و جز این نیست. حجت الاسلام والمسلمین حسینی رامندی بر لزوم اثبات نظریه در برابر ادعا پرداخت و اظهار داشت: لازمه این ادعا، آن است که وقتی شما اثبات میکنید یا مدعی هستید که نظریه اخلاقی قرآن غایتگرا است، باید اثبات کنید که نه، نظریه اخلاقی قرآن دیگر وظیفهگرا نیست، در حالیکه وظیفهگروی طرفداران زیادی دارد. وی با بیان این که این پروژه مصوب قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: این پروژه 200 صفحه مصوب است اما به نظر کمی بیشتر می شود؛ تاکنون تعداد فصلهای این اثر 5 فصل شده که ممکن است نهایتاً تغییراتی پیدا کند و چون اولویت ها، بحث های آسیبشناسی و آماری بود، این جور موارد که چالشی و نظریهپردازی است، به آن نمیپرداختند.