1394/10/22 سه‌شنبه فرم شماره یک (شناسنامه اجمالی مسأله) فرم شماره یک (شناسنامه اجمالی مسأله)
بسم الله الرحمن الرحیم
 
فرمت مشترک برنامه­های میان مدت میزکارهای تخصصی(عناصرمشترک الزامی در بسته جامع حل مسئله)

شناسنامه اجمالی مسئله
فرم شماره 1

 
عنوان مسئله: ضعف گفتمان انتقادی و رویکرد اسلامی در ساحت های معرفتی و فرهنگی علوم انسانی
توصیف چیستی و ابعاد مسئله:
عدم توسعه گفتمان انتقادی نسبت به علوم انسانی سکولار در نهادهای علمی و مراکز حوزوی کشور و فقدان رویکرد اسلامی در علوم انسانی موجود که به نوبه خود موجبات ناهماهنگی این علوم با لایه‌های فرهنگی و تمدنی بومی و دینی جامعه ایران اسلامی را فراهم نموده مسأله مهمی است که باید در جهت یافتن راهکارهای اساسی برای حل آن تلاش وافر نمود، میز علوم انسانی با توجه به مأموریتی که از جانب قطب فکری فرهنگی دفتر تبلیغات دارد، در صدد فراهم نمودن بستر مناسب برای فهم خلاء‌های موجود و سپس ایجاد زمینه‌های مناسب برای حل مسأله از یک سو و افق گشایی جهت ارائه رویکردهای اسلامی از دیگر سو می‌باشد.
درجۀ اهمیت:
با توجه به اولویت‌های تأکید شده توسط مقام معظم رهبری نقد علوم انسانی سکولار و تولید علوم انسانی اسلامی، از مسائل با اولویت ساختارهای فرهنگی و علمی نظام جموری اسلامی می‌باشد و حرکت عظیم و مهم تمدن سازی اسلامی متوقف و مبتنی بر تولید علوم انسانی اسلامی می‌باشد. بر این اساس اهمیت ایجاد فضای گفتمانی انتقادی به علوم انسانی مدرن در مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی از منظر سلبی و تلاشی برای فعال کردن ظرفیت‌های حوزه‌ی علمیه در راستای تولید علوم انسانی از منظر ایجابی به طور قطع یکی از اولویت‌های اصیل دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفته است.
ابعاد مسئله
- عدم آشنایی لازم نخبگان دانشگاه با تحول در علوم انسانی و ظرفیت‌های حوزه علمیه
- ضعف در گفتمان سازی بین المللی علوم انسانی اسلامی
- عدم معرفی مطلوب جریان‌های انتقادی به علوم انسانی یا جریانات معتقد به علوم انسانی در عرصه بین‌الملل. ضعف در حوزه ترجمه‌ی منابع علوم انسانی و جهت گیری آن در ایران.
 
نسخه قابل چاپ
طراحی و پیاده سازی : مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما