1394/10/26 شنبه فرم شماره یک (شناسنامه اجمالی مسأله)

بسم الله الرحمن الرحیم
 
فرمت مشترک برنامه­های میان مدت میزکارهای تخصصی(عناصرمشترک الزامی در بسته جامع حل مسئله)
فرم شماره 1

شناسنامه اجمالی مسئله
 


عنوان مسئله: ضعف در پاسخگویی وکارامدی و عدم رشد علوم اسلامی متناسب با نیازهای دنیای معاصر ، نظام و جامعه اسلامی
توصیف چیستی و ابعاد مسئله:
جامعه معاصر بشری با شتاب در توسعه علوم و فن آوری­ها و تکثر و تنوع ایدئولوژی­ها و جریان­های فکری، روز به روز پیچیده­تر می­شود و انبوهی از پرسش­های نو و مسائل مستحدثه را فراروی دین و مراجع و کارشناسان دین قرار می­دهد.
در ایران اسلامی نیز به ویژه با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی دایره پرسش­ها و چاره­جویی­های دینی به شدت گسترش یافته است. علوم اسلامی برآمده از سنت فکری حوزه­های علمیه که از منابع اصیل دین نشأت گرفته­اند اگر چه نقش تاریخی خود را ایفا کرده­اند اما شدت و گستردگی امواج پرسش­های نو به نو، پاسخ­گویی و کارآمدی این علوم را با وجود همه ظرفیت­شان به مصاف طلبیده است و در زمینه­های متعددی احساس ضعف در ایفای این نقش حساس دیده می­شود، لذا لازم است کاستی­ها و ناکارآمدی­های علوم اسلامی به دقت بازخوانی شود آسیب­شناسی- و شاخص­های علوم اسلامی مطلوب به وضوح استخراج گردد بایسته شناسی- و دانش­های اسلامی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و از جمله در شناسه­های علم شناختی (رؤوس ثمانیه) این دانش­ها تجدید نظر شود و آنگاه برای جبران این ضعف­ها ریل گذاری دقیقی در نهادهای علمی حوزه صورت پذیرد و زیر سیستم­های آموزشی و پژوهشی حوزه ها مورد بررسی و بهینه سازی و احیاناً باز طراحی قرار گیرد.
 ابعاد مسأله:
1-   فقدان نقشه­یِ جامع علمی دانش­های اسلامی و حوزه­های علمیه.
2-   ضعف ارتباط، گفتگو و داد و ستد مؤثر علمی میان جریان­ها و سنت­های علمی در داخل و خارج از کشور.
3-   ضعف نگاه درجه دو و فلسفه دانش­های اسلامی به ویژه ضعف در روش­شناسی حل مسائل جدید، موضوع شناسی، مسأله یابی و نظام طبقه­بندی.
4-   فقدان تصویر شفاف و تفصیلی از وضعیت مطلوب علوم اسلامی و مراکز متولی.
5-   فقدان تصویر روشن و قابل اعتماد از وضعیت موجود، کاستی­ها و آسیب­های علوم اسلامی و مراکز متولی.
6-   ضعف مطالعات مقارن و مطالعات میان­رشته­ای در علوم اسلامی.
 
درجه اهمیت:
با آنکه سالیانی از انقلاب اسلامی و تأکیدهای متعدد مقام معظم رهبری مبنی بر تحول و توسعه علوم اسلامی ، تولید علوم اسلامی و تمدن سازی اسلامی می گذرد، اما تاکنون قدم­های اساسی در این رابطه برداشته نشده است. بی­تردید یکی از مهم­ترین اقدامات دفتر تبلیغات در جهت تحقق منویات رهبری و رسیدن به تمدن اسلامی، توجه به محورهای توسعه و کارامدی علوم اسلامی است. چنانکه تحکیم پایه های نظری علوم، ارتقای فرهنگ دینی، ارئه تفکر شیعی در مدل مناسب، پایه ریزی برای تحول در علوم انسانی و...وابسته به توسعه و توانمندی علوم اسلامی است.  
 
 
نسخه قابل چاپ
طراحی و پیاده سازی : مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما