Select Page

گزارش عملکرد فعالیت های میز اسلامی سازی علوم انسانی

دبیر میز اسلامی سازی علوم انسانی قطب های فکری و فرهنگی از برگزاری طرح ملی «گفتمان نخبگان حوزوی علوم انسانی» ویژه طلاب در سال 98 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، دوران جدید به واسطه شدت پیچیدگی و سرعت تغییرات، شرایط حساسی را رقم زده است که گذار همراه با موفقیت از آن، نیازمند نگاهی هوشمندانه و بینشی راهبردی می‌باشد. دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نماد روشنفکری حوزه و یکی از دستگاههای دینی جوشیده از بطن انقلاب، خود را موظف می‌داند تا متناسب با شرایط جدیدِ عرصه فرهنگ، در ساحت‌های اصلی مدیریت راهبردی فرهنگ یعنی؛ ایدهسازی، اندیشهسازی، گفتمانسازی، جریانسازی، فرهنگسازی و رفتارسازی حضور قابل توجه و چشمگیرتری داشته باشد.

در این راستا، دفتر با اتکای بر سنت‌های علمی و فرهنگی در حوزه معارف اسلامی و به اقتضای شرایط محیطی و پشتوانه تاریخی، اقدام به تغییر راهبرد خود از کارکردگرایی به مسأله‌محوری در قالب تأسیس قطب‌های فکری فرهنگی نموده که به عنوان نقطه عطفی در دهه سوم فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود.

در ادامه گزارشی از چگونگی حرکت مسأله‌محوری در دفتر تبلیغات اسلامی و عملکرد قطب‌های فکری و فرهنگی در گفت و گو با احمد اولیایی دبیر میز اسلامی سازی علوم انسانی که زیر مجموعه قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی است، ارائه می شود:

  1. مهمترین برنامه های میز در سال 97 را بیان کنید؟

میز علوم انسانی بیشترین ظرفیت خود را بر روی برنامه های راهبردی قرار داده است. برنامه های راهبردی برنامه هایی هستند که مستقیما با هدف میز سروکار دارند و می توانند نقطه زنی دقیق تری داشته باشند. فعالیت های متنوع، متعدد و کوچک، عموما مورد نظر میز علوم انسانی نیست هرچند از این قبیل فعالیت ها نیز داشته است.

یکی از مهم ترین برنامه های میز که توسط دانشگاه با قرالعلوم علیه السلام اجرا می شود و در سال 97 نیز با موفقیت به پایان رسید، طرح گفتمان علوم انسانی برای دانشجویان است. این طرح که سال چهارم خود را سپری می کند توانسته است گفتمان انتقادی خوبی را نسبت به علوم انسانی موجود و به اصطلاح وارداتی میان دانشجویان نخبه کشور بوجود بیاورد. دانشجویانی که هر کدام می توانند در دانشگاه های خود این گفتمان را تبلیغ کنند.

یکی دیگر از کارهای خوبی که در سال 97 به همت بخش بین الملل میز انجام شد، تأسیس انجمن بین اللملی اندیشه اجتماعی مسلمین بود. این انجمن به‌منظور تبادل نظر، هم افزایی، همکاری و ارتقاي علمي اساتید، محققان و دانشجویان فعال در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین که تاملی درباره اندیشه اجتماعی متناسب و مرتبط با فرهنگ و تمدن (جوامع) اسلامی داشته اند و نیز ارتقا كيفي متخصصان و بهبود  بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در این زمينه تشکیل شد.

فعالیت دیگری که بعد بین المللی داشت و توانست جریان سازی کند برگزاری نشست بین المللی بررسی اندیشه های ضیاء الدین سردار در دانشگاه تهران بود. در این نشست ضیاء الدین سردار به صورت تماس تصویری از لندن با دکتر پارسانیا به گفتگو در زمینه علوم انسانی پرداختند.

در سال 97 میز موفق شد مدرسه آزاد علوم انسانی اسلامی را در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام راه اندازی کند. این مدرسه قرار است دوره های آزاد مانند طرح گفتمان و همچنین همایش هایی مانند دین، فرهنگ و فناوری را مدیریت کرده و دوره های جدید علوم انسانی تعریف نماید.

تصویب تأسیس نشریه فلسفه حقوق و فلسفه فیزیک به زبان انگلیسی در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام از دیگر فعالیت های میز در سال 97 بود که می تواند رویکرد ایجابی میز در تولید علوم انسانی اسلامی را تقویت کند.

  1.  موفقیت های میز در سال گذشته چه بوده اند؟

واضح است که برای تعیین دقیق میزان موفقیت باید به میدان رجوع، و اثربخشی انجام شود که ابزار و امکان و روش های اثربخشی هنوز مشخص نیست. اما از نظر سنجش فعالیت ها، بنظر می رسد میز توانسته با توجه به مسأله میز، گفتمان انتقادی نسبت به علوم انسانی موجود را در میان دانشجویان و اساتید تقویت کند. از طرف دیگر ارتباطات بین المللی میز در سال 97 با برنامه ریزی خوبی آغاز و پس از فعالیت هایی مانند برگزاری نشست های علمی با خارج از کشور ذیل دانشگاه باقر العلوم علیه السلام به کار خود ادامه می دهد.

لازم به ذکر است با توجه به نقش نهاد های سیاستگذار و حاکمیتی و گستردگی ابعاد مسأله علوم انسانی، دستیبابی به یک موفقیت کامل و مطلق در زمان کوتاه میسر نخواهد بود. میز در صدد است بتواند با توجه به ظرفیت های دفتر تبلیغات یک گفتمان انتقادی نسبت به علوم انسانی ایجاد کند که الحمدلله در زمینه موفقیت های خوبی داشته است.

  1. مشکلات میز در سال گذشته چه بوده اند؟

بنظر می رسد یکی از مشکلات میز وسعت موضوعی مسأله میز است. تمام طرح هایی که یک رویکرد غربی نسبت به یک موضوع را از دیدگاه اسلامی بررسی می کند ذیل مسأله میز قرار می گیرد و این سبب شده عمده طرح ها که شاید به مبانی اسلامی سازی، چیستی، چرایی و چگونگی اسلامی سازی کمکی هم نکنند به میز پیشنهاد شوند.

مشکل دوم که احتمالا برای دیگر میزها هم وجود دارد، عدم همبستگی پژوهشگران با میز و مسأله محوری می باشد. صفوف دفتر طبق مسأله محوری باید به عنوان بازوان میز به حل مسأله کمک کنند در حالیکه عمده پژوهشگران دغدغه ذهنی پژوهشی خود را در اولویت قرار داده و صرفا بخاطر لزوم قطبی شدن، آن را به مسأله یکی از میزها نزدیک می کنند.

  1. نحوه عملکرد کلی میز در سال 97 را چطور ارزیابی می کنید؟

میز فعالیت های روزانه و اجرایی خود را به خوبی انجام داده اما از نظر پیگیری و ایده پردازی همچنان با وضعیت مطلوب فاصله دارد. این لزوما به معنای ضعف عملکرد میز نیست بلکه نشان دهنده مطلوب گرایی میز است. فارغ از آسیب شناسی، از آن جهت که میز به دنبال وضعیت ایده آل است، طبیعتا فاصله ما با وضعیت مطلوب محسوس تر خواهد بود.

  1. در آینده بر روی کدام یک از برنامه های تدوین شده بیشتر تمرکز خواهید کرد؟

انقلاب اسلامی برای بقا نیاز به علوم انسانی متناسب با آرمان های خود را دارد و این نیاز، متوقف به حرکت حوزه های علمیه و اساتید، فضلا و طلاب جوان انقلابی است. بنظر می رسد با توجه به عدم آشنایی طلاب و روحانیون با چیستی، ضرورت و وضعیت علوم انسانی، برگزاری دوره های آموزشی یک ضرورت است. یکی از قالب هایی که می تواند این بستر را آماده کند، گفتمان است که نمونه آن برای دانشجویان در حدود چهارسال است که توسط دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در حال اجراست. میز در صدد است در سال 98 بر روی طرح ملی گفتمان نخبگان حوزوی علوم انسانی تمرکز کند. انشاء الله این طرح توسط موسسه حوزوی امام رضا علیه السلام اجرا خواهد شد تا بتواند طلاب و حوزویان را ضمن آشنایی انتقادی با علوم انسانی موجود، زمینه های تولید علوم انسانی از منابع فقهی-حکمی را برایشان فراهم آورد.

  1. برای موفقیت میز در حل مسائل منتخب به چه مقدمات و زیر ساخت های در حوزه های مختلف (نیروی انسانی، مالی، حقوقی، فناوری و ...) نیاز دارید؟

فارغ از ابزارها مانند نیروی انسانی و بودجه، برای کسب موفقیت باید مسأله محوری به نحو کامل و صحیح در دفتر پیگیری شود. بنظر می رسد همچنان میز ها نقش صرفا تأییدی در برنامه های دفتر دارند. به این معنا که ذهن پژوهشگران قبلا با مسأله ای درگیری می شود و سپس آن مسأله در قالب طرح به هر میزی که ممکن بود داده می شود تا بتواند کد بودجه بگیرید و انجام شود. درحالیکه باید میزها مسأله را به صفوف و به ویژه پژوهشگران بدهند تا میز در حل مسأله موفق باشد و الا بدون همکاری کامل صفوف، میز صرفا یک نقش ستادی داشته و قدرت اجرایی ندارد.

یکی دیگر از مولفه هایی که می تواند به موفقیت میز ها منجر شود، ارتباط گیری میز با بیرون دفتر است. میز ها باید بتوانند با نهادهای همسو و رقیب در اشکال مختلف ارتباط بگیرند و هم اندیشی داشته باشند.

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما