Select Page

همایش نقد و بررسی اندیشه های ضیاءالدین سردار در دهه اول اردیبهشت ماه برگزار می شود

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا گفت: متناسب با وظایفی که مقام معظم رهبری به قطب های فکری و فرهنگی و حوزه واگذار می کنند، باید فعالیت های جدیدی طراحی شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، احمدی حاجی، دبیر قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی موضوع جلسه این را که با حضور حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، رئیس قطب و اعضای شورای میز اسلامی سازی علوم انسانی با دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گزارش فعالیت های بین الملل میز اسلامی سازی علوم انسانی، بررسی فعالیت ها و رشته های قطبی، فصلنامه های علمی و پژوهشی و پیشنهادات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برشمرد.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تاکید کرد: در بخش بین اللمل میز هماهنگی های لازم برای دعوت از ضیاءالدین سردار جهت برگزاری همایش نقد و بررسی اندیشه های سردار در دهه اول اردیبهشت ماه 98 در دانشگاه تهران و دانشگاه باقرالعلوم انجام شود.

وی افزود: در مورد برخی از رشته های فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز بعلت مغایرت با رویکرد مسأله محوری دستخوش تغییراتی است. البته فلسفه از لحاظ کاربردی، گاهی برای تعمیق مسائل اسلامی مورد نیاز است و گاهی برای مباحث علوم اسلامی باید کاربردی سازی شود.

رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی با اشاره به اینکه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) فقط واژه قطبی شدن بر روی مسائل وجود ندارد، اظهار داشت: خروجی کار در تاسیس رشته ها و تحصیل دانشجوها در این رشته ها است.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که باید در قطب انجام شود، بازبینی نقشه جامع علوم اسلامی و انسانی است و دائما طرح ها باید ارزیابی شوند و با شرایط موجود سنجیده شود که چه مقدار باید تحول ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گاهی مقام معظم رهبری وظایفی را بر عهده قطب ها و حوزه می گذارند که متناسب با آن باید فعالیت جدیدی طراحی شود. فلسفه اسلامی در حوزه علمیه، استقرار خودش را پیدا کرده است و ما باید یک قدم جلوتر برویم و از منظر فلسفه اسلامی باید بازخوانی فلسفه مدرن انجام شود و رساله های ارشد و دکترا در این وادی برود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطر نشان کرد: اگر گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) بخواهد در فلسفه محض باقی بماند و کاربردی باشد، باید فلسفه محض را ناظر به فلسفه غرب کند و کارهایی که در دانشگاه های دیگر در ایران می شود را آسیب شناسی و نحوه پیاده سازی آنرا بررسی کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دانشگاه باقرالعلوم (ع) در قطبی شدن پیشتاز است و رشته هایی که در راستای حل مسائل و رویکرد مسأله محوری نبودن، در حال تعطیل شدن و یا تغییرات هستند.

در ادامه محمد ستوده آرانی، معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: قبل از تاسیس قطب ها، رشته های دانشگاه باقرالعوم(ع) تماما با رویکرد مسأله محوری و با مسائل منتخب میزها در یک سو حرکت می کرد و اکنون نیز رشته ها به روز می باشند. لذا رساله های دکترا در راستای مسائل قطبی است و برخی از آنها در حال نشر هستند.

در انتها سید هادی ساجدی، مسئول کمیته بین الملل میز علوم انسانی گزارشی از فعالیت های بین الملل میز علوم انسانی ارائه کرد و مقرر گردید همایش ضیاءالدین سردار با همکاری قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار گردد.

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما