Select Page

طراحی الگوی بومی پایش علم فقه در دفتر تبلیغات اسلامی

سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از طراحی الگوی بومی پایش علم فقه در قطب های فکری و فرهنگی این دفتر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه (اشکوری) در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی انجام داده، پروژه پایش است که ذیل آن، سه قرارداد مهم با عنوان های «ظرفیت شناسی مراکز فقهی مهم»، «طراحی چارچوب مفهومی و مدل اجرایی پایش علوم اسلامی» و «لیست مراکز فقهی مهم ایران و جهان» است.

وی گفت: ناظر این پروژه، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد «عضو شورای میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قطب های فکری و فرهنگی» می باشد که ابتدائاً پایش تعریف می شود و پیشینه و ادبیات آن مورد بحث قرار می گیرد.

سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی، سطوح پایش و مراحل اصلی آن را شامل درون داد، فرایند، برون داد یا پیامد و کاربست آن برشمرد و تصریح کرد: مجری طرح بعد از ارائه بحث های مقدماتی، وارد طراحی الگوی بومی پایش علم فقه می شود.

وی با بیان اینکه پس از طراحی الگوی بومی پایش علم فقه، زیر ساخت های پایش که همان اسناد بالادستی، شاخص ها و تعیین محیط پایش است، باید مشخص شود، افزود: بعد از آن، تعیین مدل های پایش است که در این تحقیق از مدل های متعدد خارجی، مانند توسعه و همکاری های اقتصادی، مدل یونسکو، ظرفیت نوآوری کره جنوبی، شاخص نوآوری جهانی و شاخص نوآوری کمیته اروپا و برخی از مدل های دیگر خارجی استفاده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آصف آگاه (اشکوری) با ذکر مدل های داخلی پروژه پایش اظهار داشت: در نمونه های داخلی از مدل های آئین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم فناوری و نوآوری، نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، نظام پایش سلامت فرهنگستان علوم پزشکی و برخی از مدل های دیگر معرفی شده و بعد از آن قسمت اصلی تحقیق است که یک مدل بومی را مشخص کرده که در علوم فقهی از چه مدل بومی می توانیم استفاده کنیم و در ادامه، گام های پایش علمی علم فقه، بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه، مدل پلکانی مراحل پایش علم فقه بیان شده که تعیین کننده ها که همان الزامات حکومتی، نیازها و هنجارها است، درون دادها که همان منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی هستند، برنامه ها و اقدامات که همان تدریس و پژوهش و سخنرانی می باشند و برون دادها که همان دانش آموختگان و کتب و کاربست است و در نهایت اینکه به چه فقهی منتهی خواهند شد و نتایج و پیامد آنها مشخص می شوند.

سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی، با بیان اینکه پس از اجرای مدل پلکانی لیست مختلفی از مراکز مهم فقهی ایران و جهان را در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: این مدل را با لیست موجود مورد بررسی قرار می دهیم و مراکز فقهی ظرفیت شناسی می شوند و بررسی خواهد شد که کدام یک از مراکز فقهی می توانند بر اساس ظرفیت هایی که دارند، فقه را پیش ببرند و کدام از یک آنها دارای ظرفیت های اساسی هستند.

گفتنی است مجری این پروژه ابراهیم معظمی گودرزی «عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» می باشد که تحقیقات انجام شده و این پروژه در انتظار تأیید ناظر است.
آرشیو

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما