Select Page

هیئت بعنوان یک نهاد اصیل و دینی می تواند پیشران تحولات فرهنگی در کشور باشند

مستند روایت هیئت در زمینه خانواده، بین الملل و مسائل اجتماعی و فرهنگی است که از شبکه افق پخش می شود و به تبیین ظرفیت ها و کارکردهای مختلف هیئت و عزاداری می پردازند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسین هاشمیان، دکترای مدیریت سیاست گذاری و دبیر شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی در برنامه تلویزیونی روایت هیئت که با موضوع نقش هیئت در اعتلای فرهنگ جامعه برگزار شد، بعنوان کارشناس فرهنگی حضور یافت.

وی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه آیا هیئت ذاتاً بعنوان یک پدیده فرهنگی قابل پذیرش است یا خیر گفت: قطعاً قابل پذیرش است ولی جهت تبیین دقیق تر این پدیده فرهنگی باید دید که فرهنگ و هیئت را بعنوان یک نهاد اجتماعی چه تعریف و تفسیری از آن داریم.

دبیر شورای راهبری افزود: دستگاه های نظری مختلفی چه از منظر علوم اجتماعی مدرن و چه از منظر اندیشمدان اسلامی تعاریف مختلفی درخصوص فرهنگ ارائه کرده اند.  یکی از اندیشمندان غربی بنام ریمون ویلیامز می گوید یکی از پیچیده ترین واژگانی که در حوزه مطالعات اجتماعی و حوزه ی تمدن بشری وجود دارد، واژه فرهنگ است.

وی با بیان اینکه از لحاظ تکثر در تعریف نظریه پردازی در حوزه فرهنگ، نمونه ای در حوزه های دیگر وجود ندارد، اظهار داشت: فرهنگ نظامی است از اعتقادات و باورها در لایه بعد ارزش ها و هنجارها و لایه بعدی مصنوعات و نمادها به منظور ساحت تمدنی و ساحت ملموس اعم از معماری، حوزه سبک زندگی و رفتار ها است.

رئیس کارگروه سیاست پژوهی فرهنگی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این چهار لایه از باورها، ارزش ها و هنجارها، مصنوعات و نمادها به یک شرط میشود فرهنگ که مشترک در میان اعضای یک جامعه باشد، یعنی اگر یک فردی به یک چیزی اعتقاد داشته باشد به صرف اعتقاد یک فرد، اسم آنرا نمی توان فرهنگ گذاشت.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا هیئت را یک پدیده فرهنگی می‌توانیم تلقی کنیم یا خیر گفت:  هیئت بر اساس عناصر سازنده، که یک برش آن عناصر انسانی است، مثلاً یک طلبه که نقش واعظ را دارد چه در لایه تربیت اعتقادی و دینی و چه در لایه تربیت اخلاقی مخاطبان را برعهده دارد و چه مداحی که از طریق مدیحه سرایی در هیئت حضور دارد و چه مخاطبان؛ همه یک رویکرد فرهنگی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان در تبیین نقش هیئت در فرهنگ تصریح کرد: هیئت بعنوان یک نهاد اصیل و دینی و ملی می توانند پیشران تحولات فرهنگی در کشور باشند و لذا تحولات فرهنگی فقط مختص به حوزه فرهنگ به معنای اخص نمی شود، بلکه حوزه فرهنگ اقتصادی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ اجتماعی و.. را در بر می گیرد.

گفتنی است مستند روایت هیئت در زمینه خانواده، بین الملل و مسائل اجتماعی است که از پنج شنبه 18 مهرماه ساعت 23:00 از شبکه افق پخش می شود و بازپخش آن نیز از شبکه چهارم سیما است.

لازم به ذکر است در مستند روایت هیئت حجج الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، هاشمیان، دکتر غمامی، حاج حسین یکتا، سهیل اسعد و برخی از اساتید دانشگاه به تبیین ظرفیت ها و کارکردهای مختلف هیئت و عزاداری می پردازند.

آرشیو

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما