Select Page

20 درصد پایان نامه های دانشگاه باقرالعلوم (ع) با رویکرد مسئله محوری انجام شده است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر نظام موضوعات و همچنین توانمندسازی اساتید و دانشجویان در دورهای جدید در دانشگاه باقرالعلوم (ع) دیده نشود، مسئله محوری دانشگاه امری بیهوده و فشار به دانشجو و دانشگاه است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان، دبیر شورای راهبری در جلسه شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی را که با حضور اعضای این شورا برگزار شد، دستور اصلی جلسه را  مسئله مندی پایان نامه ها خواند و افزود: جلسات فشرده ای با معاونت آموزش دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد و سعی بر این بود که به یک همزبانی برسیم تا بتوانیم طرح را در شورای راهبری ارائه کنیم.

وی افزود: در گزارش ها مشخص شد که تقریبا 20 درصد پایان نامه با رویکرد مسئله محوری انجام شده است، که عمدتا در میزهای علوم انسانی، تعمیق، سبک زندگی و نظام سیاسی پذیرش شده است.

دبیر شورای راهبری با اشاره به برخی پایان نامه ها، مخصوصا در سطح رساله های دکتری، گفت: بعضا برخی از این پایان نامه ها از طرح های پژوهشی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام می دهیم، نقاط قوت بیشتری دارد و بنظرم در کارکرد اول اگر بتوانیم این ظرفیت معرفتی را در خدمت جریان مسئله محوری قرار دهیم، به طبع یک آورده است.

وی افزود: در کارکرد دوم، فقط بحث مسئله محوری نیست و بخشی از کار، هماهنگ کردن حوزه های معرفتی در میز است، یعنی افرادیکه در داخل صفوف دفتر تبلیغات اسلامی و همچنین نخبگان بیرونی، حول میز جمع می شوند را بتوانیم هماهنگ و هدایت کنیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در دورهای جدید در دانشگاه باقرالعلوم (ع) باید نظام موضوعات دیده شود؛ بطور مثال اگر میخواهیم در رشته سیاست گذاری فرهنگی در فضای مجازی، دانشجو جذب کنیم، باید از ابتدا 20درصد واحدها را در فضای مجازی ببریم و دانشگاه باقرالعلوم (ع) باید گروه ها را توجیه کند.

وی افزود: اگر نیاز بود دوره های توانمندسازی اساتید و دانشجویان در قطب ها طراحی و در دانشگاه باقرالعلوم (ع) پیاده شود تا یک رساله با خروجی مناسبی ارائه شود و اگر این فعالیت ها انجام نشود، مسئله محوری پایان نامه ها یک کار بیهوده و فشار به دانشجو و دانشگاه باقرالعلوم (ع) خواهد بود.

در ادامه مسعود معینی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، در رابطه با مسئله محور کردن پایان نامه گفت: مشکل اصلی برمیگردد به پژوهشگر و استادِ پژوهشگر، یعنی مادامی که اساتید دانشگاه با این موضوع همدل و همراه نباشند و یا مسئله پژوهشی با مسائلی که در میز طراحی میکنیم، یکی نباشد، دانشجو به سمت مسئله محوری نخواهد رفت.

وی افزود: دانشجو نوعا ایده یا مسئله ندارند، این موضوع از مصاحبه ای که از دانشجو گرفته شده، مشخص است. پروژه پژوهشی اساتید باید سمت مسئله محوری سوق داده شود، زیرا عمدتا اساتید موضوعات پایان نامه ها را مشخص می کنند.

عضو شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر تدبیری شود تا برای اساتید کارگاه های دانش افزایی و شبیه پست دکتری برای اساتید برگزار شود، تا ذهنیت اساتید به سمت مسئله محوری پیش برود، این پروژه موفق می شود و گرنه شکست خواهد خورد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی با تاکید بر اینکه تحول باید درون گروه ها انجام شود، بیان کرد: اگر حوزه اساتید و گروه ها فعال نشود این طرح منجربه شکست خواهد شد.

رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی با بیان اینکه فرایند نظارت و ارزیابی میزها و قطب های فکری و فرهنگی باید قوی باشد، افزود: یعنی در مرحله دوم میز کارهای تخصصی بتواند در پایان نامه ها کنترل و نظارت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، رئیس میز نظام سیاسی با پیشنهاد اینکه اگر بخواهیم در مسئله محوری در دانشگاه موفق شویم، به لحاظ اجرایی باید کمی به عقب تر برویم، اظهار داشت: در دانشگاه های دنیا وقتی میخواهند در موضوع خاصی کار کنند، اعلام میکنند که در فلان موضوع با فلان گرایش دانشجو جذب می کنند و در مصاحبه ها دانشجو را گزینش می کنند.

وی افزود: نظام پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاه باقرالعلوم (ع) بسته به پروژه هایی که در میزها تعریف می شود باید طراحی شود و گروه های علمی از حالا موضوعات گرایشی که در سال آینده دانشجو می خواهد جذب کنند را مشخص کنند.

رئیس میز نظام سیاسی در پیشنهادی دیگر، برای جذب افراد در هیأت علمی که قرار است وارد فاز مسئله محوری شود، از ابتدا منوط به گذراندن دوره پست دکتری شوند و پروژه های پژوهشی را در طی دوسال اجرا کنند و بعد از ارزیابی برای جذب در هیأت علمی تصمیم گیری شود.

آرشیو

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما