Select Page

مدل ارزیابی راهـبردی عملکرد قطب‌های فکری و فرهنگی

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی نحوه کنترل و ارزیابی راهبردی نسبت به جهت گیری های کلان قطب ها و نقشه راه کلی میزهای تخصصی برای بازه زمانی سه ساله 1398 تا 1400شمسی را ترسیم کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی، در جلسه شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی، روسا و دبیران  قطب ها و میزها و مدیران ارشد این دفتر برگزار شد، طرح مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی با موضوع مدل ارزیابی راهبردی عملکرد قطب‌های فکری فرهنگی را ارائه کرد.

وی چرایی تهیه مدل ارزیابی راهبردی عملکرد قطب های فکری و فرهنگی را در چهار محور بیان کرد و افزود: محور اول تغییر رویکرد دفتر از کارکردگرایی به مسأله محوری است، محور دوم عبور از مرحله اجماع سازی سازمانی و جهت بخشی نسبتاً موفق بودجه به سمت مسأله محوری است، محور سوم آشنایی میزها با میدان های عملیات می باشد و محور چهارم تأکید و مطالبه هیأت محترم امناء دفتر تبلیغات اسلامی مبنی بر لزوم ارزیابی میزان توفیق قطبها در پیاده سازی رویکرد مسأله محوری است.

وی با اشاره به اینکه دو سطح جهت ارزیابی راهبردی عملکرد قطب ها انتخاب شده است، توصیف کرد: سطح اول، ارزیابی اثربخشی برنامه ها است که طی سازوکار دیگری صورت خواهد گرفت و سطح دوم، کنترل و ارزیابی راهبردی نسبت به جهت گیری های کلان قطب ها و نقشه راه کلی میزهای تخصصی برای بازه زمانی سه ساله 1398 تا 1400شمسی است که موضوع این جلسه می باشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی، پیش فرض ها و اهداف مورد نظر الگو را تبیین کرد و پنج پیش فرض مورد نظر برای رسیدن به این اهداف را اینگونه توصیف کرد: پیش فرض اول، توجه همه جانبه و جامع به چیستی مسأله و چگونگی حل آن از رهگذر نیل به اجماع ذهنی و عملیاتی، شبکه سازی، تعاملات و ارتباطات میان کنشگران فعال در عرصه مسائل برای حرکت در مسیر حل مسأله است.

وی پیش فرض دوم را ایجاد فهم مشترک قطب ها، میزکارها، صفوف و بدنه سیاستگذاری و راهبردی دفتر خواند و افزود: در پیش فرض سوم، برنامه تدوین شده میزکارها در قالب مدل ارزیابی راهبردی، مبنای سنجش عملکرد میزکارها در دوره زمانی3ساله آینده خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده افزود: پیش فرض چهارم، تکمیل مدل به مثابه پیشنهاد برنامه راهبردی سال آتی برای یک مسأله مشخص و اولویت های حل آن می باشد و پیش فرض پنجم، لزوم اشراف نسبت به کنشگران عرصه فرهنگ اعم از کنشگران مثبت و منفی و آشنایی با وضعیت موجود، مأموریت و عملکرد آنها است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی برای این تحقق اهداف دو موضوع را مهم خواند و افزود: لازم است که تدوین یک پیوست تحلیلی توسط میزکارهای تخصصی صورت بگیرد و همچنین فرم الگو برمبنای پیوست تحلیلی مدل در هر مسأله تکمیل شود.

وی عناصر مدل ارزیابی راهبردی عملکرد قطب ها را  جنس عملیات، سطح مداخله، جامعه هدف، هدف عملیات (کانون مداخله) و محیط عملیات نام برد و عناصر آنها را تعریف کرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به فرایند پیاده سازی مدل ارزیابی، اظهار داشت: در یک نگاه کلان جهت بهره برداری از مدل ارزیابی راهبردی عملکرد قطب ها، چهار مرحله طی می شود که عبارتند از گام اول نگارش تلقی میز از وضعیت مسأله و اولویت های حل آن، گام دوم تکمیل فرم الگوی ارزیابی مبتنی بر پیوست تحلیلی مدل، گام سوم تطبیق و عملیاتی‌سازی فرم الگو در قالب کلان‌پروژه‌ها و گام چهارم نگاشت سنواتی کلان‌پروژه‌ها است.

در انتها حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با ارائه زمان بندی مراحل پیاده سازی فرم الگوی ارزیابی قطب های فکری و فرهنگی را ترسیم کرد و اعضا شورای راهبری با ارائه نقطه نظراتی کلیت طرح مدل ارزیابی را تایید کردند.

آرشیو

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما