Select Page

عدم واکنش سریع به شبهات دینی در فضای مجازی، یکی از چالش های دفتر است

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی یکی از ضرورت های طرح پاسخ به شبهات دینی را پاسخ فردی به شبهات دینی و واکنش سریع نداشتن به شبهات در فضای مجازی خواند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در جلسه شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی که با حضور اعضای شورای راهبری با موضوع، بررسی طرح قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی با عنوان "پاسخ به شبهات دینی" برگزار شد، پیش از دستور گفت: در راستای بیانات آقا مخصوصا در مورد فضای مجازی و مسائل قم، جلسات متعددی برگزار شده است، حتی در سفر مشهد نیز این جلسات دنبال شد و نیاز به جلسات مرتبی دارد که علاوه بر اینکه نباید بگذاریم زمان از دست برود؛ به تحرک جدی دفتر، در این زمینه برسیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسملین سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی یکی از ضرورت های طرح "پاسخ به شبهات دینی" را، پاسخ به شبهاتی که در جامعه ایجاد می شود، خواند و تصریح کرد: وجود اشکالات در پاسخ به شبهات، واکنش سریع نداشتن به شبهاتی که در فضای مجازی ایجاد می شود، پاسخ فردی به شبهات و ارائه آخرین دستاوردهای ذهنی افراد در این پاسخ ها از جمله ضروریات اجرای این طرح می باشد.

رئیس  قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی مشکل دیگر در پاسخ به شبهات را عدم رعایت اولویت بندی در پاسخ به شبهات برشمرد و افزود: باید مشخص شود که چه سؤالاتی باید و نباید پاسخ داده شود. باید سطح مخاطب در مورد پاسخ درنظر گرفته شود، بطور مثال فرض کنید مخاطب ما یک دانشجو است و نیاز به یک پاسخ کلی دارد و پاسخ های چند صفحه ای از حوصله مخاطب دانشجو خارج است.

وی افزود: اشکال بعدی در تولیداتی می باشد که در غالب های رسمی و کلیشه ای توسعه پیدا کرده است و از آخرین تکنولوژی ها جهت ایجاد چالش و شبهه استفاده می کنند، و عدم کارآمدی پاسخ ها در نحوه پاسخ به شبهات معضل جدی در پاسخ به شبهات می باشد.

حجت الاسلام والمسملین سبحانی، سه حوزه مختلف جهت پاسخگویی را تبیین کرد و افزود: 1-رصد 2-پاسخ برای چند سطح مخاطب 3-اشاعه، که از لحاظ اولویت بندی مورد دوم را اولویت طرح پاسخ به شبهات خواند.

وی در ادامه گفت: هدف ما این است که وضعیت موجود را دریابیم و هر آنچه را که داریم در نظام طبقه بندی شده، بازیافت و بازتولید کنیم و در اختیار گروه اشاعه قرار دهیم و در مرحله بعد، آخرین فضای رسانه ای را رصد کنیم و سؤالات و چالش ها را مشاهده کنیم و بر این اساس سیستم را اداره کنیم.

رئیس  قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی با اشاره به اینکه، به لحاظ سازوکار یک ساختاری را تشریح کردیم، اظهار داشت: اعتقادمان این است که نباید سازمانی تشکیل شود و از ظرفیت های درون دفتر و همچنین از کل ظرفیت های حوزه استفاده کنیم.

وی طرح پاسخ به شبهات را به دو اصل تقسیم کرد و افزود: اصل اول شکستن انحصار در پاسخ به شبهات است و هدف ایجاد رقابت های مختلف در کار است و اصل دوم در دست گرفتن ستاد و راهبری کار است و بعد از رسیدن به بلوغ، کار را به مرکز ملی پاسخگویی تحویل می دهیم.

رئیس  قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی، خروجی کار را ایجاد یک بانک محصولات در کنار دیتای مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی خواند و افزود: این بانک می تواند جوابگوی واکنش سریع و اقدام بموقع در مواجهه با چالش ها و شبهات در فضای مجازی باشد.

حجت الاسلام والمسملین سبحانی با بیان اینکه استفاده از شیوه های جدید (انیمیشن و قالب های جدید هنری) و مدلهای اشاعه در عرصه پاسخگویی، در این طرح دیده شده است، خاطرنشان کرد: در نهایت یک فرهنگ پاسخگویی در مورد شبهات و چالش ها ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است در انتهای جلسه، اعضای شورای راهبری با ارائه نقطه نظراتی از اصل طرح حمایت کردند و مقرر گردید نقش استفاده از ظرفیت های مختلف، مخصوصا نقش نخبگانی حوزه با هدایت رئیس  قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی، مشخص شود و تمهیداتی جهت پاسخ به سؤالات سیاسی و اجتماعی اندیشیده شود.

آرشیو

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما