Select Page

فعالیت های پژوهشی معاونت فرهنگی و تبلیغی / تمامی آثار معاونت مسأله محور است

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیتهای پژوهشی صورت گرفته در این معاونت گفت: تمامی آثار این معاونت متناسب با نیاز جامعه و مسأله محور است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، امر خطیر تبلیغ دین از آغاز فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان فعالیت سترگ و ماندگار از مأموریت های اصلی این مجموعه بوده است.

بر اساس حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، مأموریت اصلی دفتر تبلیغات اسلامی آشناسازی ملت ایران به وظایف دینی و سیاسی اسلامی خود با بهره گیری از مدرسین، فضلا و طلاب حوزه های علمیه می باشد.

اعزام چندین هزار نفری مبلغان در مناسبت های تبلیغی، برگزاری صدها همایش و نشست علمی و کاربردی برای مبلغان، برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و تبلیغی، حمایت از ایده های نو و ابتکاری مبلغین، استفاده از ابزارها و شیوه های نوین به منظور تبلیغ دین و توجه به فرهنگ سازی، مقابله با جریانهای انحرافی و ارتقاء اثربخشی و هوشمند سازی فعالیتهای تبلیغی از جمله فعالیت ها و رویکردهای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی است.

از این رو در آستانه هفته پژوهش، گفت و گویی را با حجتالاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» داشته ایم که در ادامه متن این مصاحبه را در ذیل می خوانیم:

* مهمترین فعالیت های صورت گرفته پژوهشی در مجوعه شما  از بدو تأسیس تا کنون را به صورت اجمالی تبیین کنید.

یکی از مأموریتهای معاونت فرهنگی و تبلیغی تولید محتوای تبلیغی برای مبلغان و نیز تهیه محتواهای فرهنگی متناسب با نیاز جامعه است. تا کنون 193 عنوان کتاب منتشر شده است که مهمترین فعالیت پژوهشی این معاونت مربوط به تولید رهتوشههای تبلیغی است که از سال 1374 آغاز شده و به مناسبتهای تبلیغی برای مبلغان اعزامی دفتر و سایر نهادهای همکار تولید و منتشر می شود. تا کنون 125 عنوان ره توشه تولید شده که در قالب مکتوب و دیجیتال در اختیار مبلغان قرار میگیرد.

در کنار این موارد و با تکیه بر مطالعات و صرف وقت فراوان برای اولین نظام آموزشهای کاربردی شامل عناوین، سرفصلها و اساتید مرتبط تهیه و تدوین شده است، همچنین سرفصلهای مورد نیاز جهت تبلیغ در فضای مجازی در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته برای اولین بار تدوین شده و در دورههای متعدد برگزار شده است.

* مهمترین فعالیت های پژوهشی که در مجموعه شما از هفته پژوهش سال گذشته تا هفته پژوهش امسال صورت گرفته، چیست؟

مهمترین فعالیتها عبارت اند از: تولید محتوای ره توشه های تبلیغی شامل 6 ره توشه که منتشر شده است و  10 اثر در زمینه تجارب نخبگان تبلیغی، اعتدال در عبادت، سبک زندگی خانواده از دیدگاه قرآن، داستانهای قرآنی کودکان و آسیب های اجتماعی که آماده انتشار است.

در طول یک سال گذشته ره توشه اصلی ویژه ماه رمضان؛ رهتوشه خواهران ویژه ماه رمضان، ره توشه محافل قرآنی ویژه رمضان، ره توشه اصلی ویژه محرم، ره توشه خواهران ویژه محرم، رهتوشه چهلمین سال انقلاب ویژه محرم، کتاب «دستاوردهای تبلیغی و مبلغان برتر»، چاپ دوم کتاب «انس با قرآن در سیره عالمان» و چاپ دوم کتاب «طلاق؛ بایدها و نبایدها» منتشر شده است.

* چه میزان از این آثار مسئله محور بوده اند و ارتباط مجموعه شما با قطب های فکری فرهنگی دفتر چگونه است؟

تمامی آثار منتشر شده در راستای مأموریت های دفتر و متناسب با نیاز جامعه و مسأله محور بوده است و در این زمینه هماهنگی لازم با قطبهای فکری و فرهنگی صورت گرفته است.

* چه تعداد پژوهشگر با مجموعه شما همکاری دارند؟

معاونت فرهنگی و تبلیغی در زمینه تولید محتوای مورد نیاز همواره تلاش می نماید از ظرفیت دفتر و نیز ظرفیت پژوهشی حوزه علمیه قم استفاده نماید و بیش از 50 پژوهشگر در تولید محتوای تبلیغی و فرهنگی با این معاونت همکاری دارند.

* به نظر شما تا چه اندازه معرفی فعالیت های پژوهشی ضرورت دارد و در این زمینه برگزاری نمایشگاه را تا چه اندازه مؤثر می دانید؟ برای معرفی بهتر آثار چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟

معرفی آثار پژوهشی و اطلاع رسانی مناسب، هم از فعالیت های تکراری جلوگیری می کند و هم مخاطبان واقعی به آثار مورد نیاز خود دسترسی پیدا خواهند کرد که برگزاری هفته پژوهش در این زمینه می تواند مؤثر باشد.

* فضای پژوهشی کشور و همچنین حوزه های علمیه را چگونه ارزیابی می کنید؟ و نقص های پژوهشی کشور در حوزه علوم انسانی چیست؟

در کشور ما پژوهش های مفید، روزآمد و اثربخش انجام میشود، اما متأسفانه بخشی از این پژوهشها تکراری است؛ به دلیل اینکه مراکز علمی تعامل کمتری با یکدیگر دارند و از سوی دیگر بسیاری از آنها به درستی معرفی نمی شود. در واقع بخشی از مشکلات، مرتبط با فضای تولید محتوا است و مسائلی چون تکراری بودن، موازی بودن و یا قِلَّت ارتباط با نیاز مخاطبان میباشد و بخشی مربوط به عرصه توزیع است که محصولات مورد نیاز و با کیفیت در چرخه توزیع قرار نمیگیرند که البته برگزاری نمایشگاه میتواند در رفع نقائص مذکور مفید باشد.

* با توجه به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، جای چه پژوهش هایی را در سطح کشور خالی می بینید؟

مهمترین مشکل در علوم انسانی، بومی سازی نشدن این علوم است. به رغم آنکه منابع دینی ما غنی است و پاسخگوی نیاز بشر در همه زمان ها است، اما همچنان این علوم با توجه به نیازها استخراج و استحصال نشدهاند.

* با توجه به این که در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم، به نظر شما جای چه پژوهش هایی در دفتر تبلیغات اسلامی خالی است؟

پژوهشهای دفتر باید تأمین کننده نیازهای جامعه باشد؛ گر چه در این زمینه فعالیت های خوبی تا کنون صورت گرفته است اما کافی نیست، از طرفی دیگر انتظار میرود به پژوهشها با رویکرد تبلیغی و ترویجی اهمیت بیشتری داده شود.

اکنون جامعه، آموزش و پرورش، خانواده ایرانی، فضای تعلیم و تربیت عمومی و فضای علوم انسانی - اسلامی، نیازمند پژوهشهای کارآمد و نوین است که بتواند در راستای تحقق الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت راهگشایی کند و به نظر میرسد که حرکت روزافزون دفتر در این مسیر، شایسته توجه بیشتری است.

آرشیو

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما