Select Page

توانمندی دفتر تبلیغات اسلامی در ترویج انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: شیوه‌های ترویج انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل احتیاج به مطالعه و تجربه ‌های فراوانی دارد و دفتر تبلیغات اسلامی از پس آن بر می آید.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی٬ حجت الاسلام والمسلمین قمی در آیین افتتاحیه همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام» ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت هفتمین پیشوای شیعیان جهان اسلام، با بیان این که امروز شاهد یک برنامه فرهنگی خوب از طرف این دفتر هستیم، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب، نسبت به همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی اقدام کرد و خروجی آن بیش از ۷۰ مقاله، ۳۰ نشست و ۶ جلد کتاب بود که کار بسیار ارزشمندی است.

وی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام» نیز با حدود هزار و ۵۷۶ صفحه علمی محتوایی، ۲۴ مقاله علمی و ۴۱ نشست، کار ارزشمند دیگری از این دفتر را نشان می دهد که برگ زرینی به علم افزوده است.

* بیانیه گام دوم انقلاب مسأله ای فراملی و تمدنی است

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: بیانیه گام دوم قبل از اینکه یک مسئله داخلی باشد، یک مسئله فراملی و تمدنی است و جا دارد که این مسیری که شروع شده است، ادامه پیدا کند؛ ویژگی دیگر این همایش بین المللی این است که بر نگاه به بیانیه محصور نشده است، بلکه با بیانی به افق های دور دست نگاه کرده است و به جای اینکه تمرکز بر متن داشته و نوعی رویکرد اخباری گری بر بیانیه داشته باشد، یک افق دور دست بر بیانیه دارد.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب، بیانیه ای نیست که جمود بر متن داشته باشد، بلکه باید با نگاهی به شرایط اجتماعی، تاریخی، محیطی و بین‌المللی هدف غایی بیانیه و مسیر را طی کند و این بیانیه ضمانت بخش و منشور انقلاب اسلامی بوده و ناظر به تمدن اسلامی است و جهت و افق آینده را با یک نگاه عالمانه نشان می دهد.

* بیانیه گام دوم انقلاب باید راهنمای ما باشد

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه هدف و نگاه اصلی و اینکه کجا می خواهیم برویم و هدف اصلی متن و مؤلف چه بوده است، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب باید به‌ عنوان راهنمای ما باشد که انقلاب اسلامی ما مانند سایر انقلاب‌های جهان بازتاب ‌های فرامرزی دارد و در منطقه و در عرصه بین‌ الملل تأثیرات خاص خودش را داشته که این تأثیرات انقلاب یک امر طبیعی است و کسی نمی‌تواند مانع آن شود.

وی گفت: برخلاف نظام‌های سوسیالیستی، در انقلاب اسلامی نگاه به مسائل سخت‌افزاری و استفاده از زور برای صدور انقلاب را نداشتیم، بلکه تبیین گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی مد نظر ایران بوده و تجربه‌های انقلاب اسلامی باید به سایر جوامع انتقال پیدا کند و جوامع دیگر در صورت مطالبه در زمینه سیاسی، فرهنگی و امنیتی حمایت می‌شوند.

* مراحل ترویج معارف اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: برای ترویج معارف اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی باید ۳ مرحله «تولید فکر یا واژه‌ سازی»، «گفتمان‌سازی یا تبدیل فکر به یک مطالبه عمومی» و «نهادسازی یا تعبیه ابزارهای مورد نیاز برای نزدیک شدن فکر به مرحله اجرا» را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه باید توجه کنیم که تبیین دیدگاه انقلاب اسلامی نسبت به گفتمان‌های رایج قرن ۲۱ چیست، افزود: به ‌عنوان مثال، اسلام در مورد عدالت، آزادی و سایر مسائل چه دیدگاهی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

* کرامت انسانی؛ شعار گفتمان قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین قمی، شعار گفتمان قرآنی را کرامت انسانی عنوان کرد و اظهار داشت: این شعار نیاز به تبیین فلسفی دقیق و علمی دارد؛ گفتمان کرامت در فکر، اخلاق و قرآن موج می‌زند و درون خودش عدالت و آزادی را دارد اما نه عدالت و آزادی حیوانی و مادی که این ها موارد مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله عقلانیت قدسی و اسلامی در برابر عقلانیت خود بنیاد غربی قرار دارد، گفت: تجلی‌گاه و مجری انقلاب ما علوم انسانی است و استقلال در فکر باعث استقلال در عمل می‌شود.

* فلسفه اسلامی و فلسفه صدرایی زبان گویای انقلاب اسلامی است

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: فلسفه اسلامی و فلسفه صدرایی زبان گویای انقلاب اسلامی است که باید با توسعه و آماده کردن خود به مسائلی مانند فلسفه محیط زیست، هوش مصنوعی، رسانه، فضای مجازی و ده‌ها فلسفه‌های دیگر پاسخ دهد و اقدامات عمیق انجام شود.

وی افزود: در حوزه تولید فکر، سؤالات و نیازمندی‌های فراوانی داریم که باید همت‌ها را بلند نگه داریم و هر لحظه برای تبیین و تعمیق باورهای مذهبی، دینی و انقلابی خودمان تلاش کنیم.

* ضرورت تبدیل فکر تولید شده به یک مطالبه عمومی و جهانی

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که باید فکر تولید شده را به یک مطالبه عمومی و جهانی در عرصه بین‌الملل تبدیل کنیم، اظهار داشت: بهره‌گیری از زبان هنر، علم، تکنولوژی، نهادهای بین‌المللی، گردشگری، رسانه‌ها و مؤلفه‌های تمدنی و مؤلفه‌های دینی در این قضیه مؤثر هستند و باید در سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو حضور جدی داشته باشیم تا به ساختن گفتمان‌سازی کمک کنیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که زبان درون‌مرزی و برون‌مرزی تفاوت داشته باشد تا در گفتمان‌سازی شریک باشیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه دنیا و رسانه‌های زیادی علیه ما فعالیت دارند، باید تاکتیک‌های گفتمانی را تغییر دهیم و مطالعات عمیق‌تر شود تا قابل فهم جهانی باشد.

وی افزود: همچنین از گروه‌های اجتماعی و بین‌المللی که اشتراکاتی دارند، مانند گروه‌های طرفداران صلح، مخالف با صهیونیسم، حامی امینت، حامی خانواده، حامی محیط زیست و ضد نژادپرستی بهره بگیریم.

* ارزش‌های انقلاب فطری و دائمی است

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که ارزش‌های انقلاب اسلامی جهانی و دائمی است و تاریخ مصرف ندارد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نشان داد که تقسیم‌های جهانی کهنه شده و ارزش‌های انقلاب فطری و دائمی است.

وی با بیان اینکه گفتمان فرهنگ ‌های دیگر را نیز باید مورد مطالعه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: شیوه‌های ترویج انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل احتیاج به مطالعه و تجربه ‌های فراوانی دارد و دفتر تبلیغات اسلامی از پس آن بر می آید، اظهار داشت: اقدامات ارزشمندی انجام شده اما مسئله تمدن نوین اسلامی که بشریت را در یک مدار توحیدی و انسانی قرار دهد، کار زیادی می‌طلبد.
بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما