Select Page

سند و نقشه راه پورتال تمدن اسلامی ترسیم شد

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: برخی از مزایای رقابتی و وجه تمایز پورتال تمدن اسلامی را می توان، تنوع نمایش بصری، قدرت جستجوی بالا و تسهیل فرآیند کشف اطلاعات و دسته بندی و نمایش اطلاعات بر اساس دوره های زمانی و تاریخی نسبت به موارد مشابه اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری رئیس میز تمدن اسلامی در جلسه ارائه نقشه راه و سند پورتال تمدن اسلامی، بخشی از اهداف راه اندازی این پورتال را اینگونه توصیف کرد: ایجاد پایگاه داده تمدنی، دسته بندی منسجم و هدفدار داده های تمدنی و ارائه آن اطلاعات به مخاطبان، جذب مخاطبان در همه سطوح اعم از عمومی و تخصصی، تولید محتوای تمدنی متناسب با نیاز روز جامعه و هدف گذاری های مدیریت، پرداختن به همه ابعاد مباحث تمدنی اعم از تاریخی، رویکردی، بنیادی و تطبیقی، پاسخگویی به شبهات مخاطبان در حوزه تمدن و جمع آوری داده در همه اشکال آن اعم از متن، صوت، فیلم و ...

حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری با اشاره به اینکه پروژه پورتال تمدن اسلامی می تواند پوشش دهنده مسایل میز شامل؛ تعامل علمی-پژوهشی با مراکز و نهادهای علمی با محوریت مطالعات تمدنی، ایجاد شبکه ارتباطی بین پژوهشگران و صاحب نظران مطالعات تمدنی، رصد و شناسایی مراکز پژوهشی فعال در زمینه تمدن اسلامی، سیاست گذاری و شناسایی منابع و پیش نیازهای پژوهشی در شناسایی و معرفی تمدن نوین اسلامی، تقویت متون و منابع درباره کلیات مفاهیم و نظریه های تمدنی و دسترسی آسان جهت استفاده از منابع موجود درباره کلیات، مفاهیم و نظریه های تمدنی باشد.

در ادامه مهندس مهدی غلامی مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به تدوین سند و نقشه راه پورتال تمدن اسلامی اظهار داشت: با مشارکت میز تمدن اسلامی و گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و اداره توسعه سیستم های سازمانی با استفاده از سند معماری پورتال، نسبت به تدوین این نقشه همکاری های لازم صورت گرفته است.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: سعی شده است در تدوین این نقشه، مروری بر درس آموخته های قبلی فنی و محتوایی دفتر تبلیغات در حوزه پروژه های سایت های اطلاع رسانی و پایگاههای اطلاعاتی داشته باشیم و  تدوین نقشه راه با کمک عزیزان میز تمدن و  نظارت و راهنمایی اداره کل فناوری اطلاعات دفتر با رعایت استاندارد مدیریت پروژه PMBOK و متدولوژی اجرایی Prince2  صورت پذیرفت و سعی شده که نقشه راه ، پوشش دهنده مسایل مدنظر و رویکرد مساله محوری میز تمدن باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کردن که تمرکز بر خروجی پروژه در حوزه های محصول، خدمت و نتیجه مد نظر بوده است و برخی از محورهای آن شامل موارد ذیل می باشند: حوزه محصول، پورتال تمدن اسلامی، شبکه ارتباطی تمدن اسلامی، پایگاه داده حوزه تمدن اسلامی، سریعتر دانشجویان ،پژوهشگران و اندیشوران حوزه تمدن اسلامی به بانک اطلاعاتی حوزه تمدن اسلامی، اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای علمی و عمومی حوزه تمدن، امکان شناسایی و ارتباط راحت تر و سریعتر پژوهشگران با یکدیگر، یکپارچه سازی ، روزآمدسازی ، کارآمدسازی و بومی سازی منابع حوزه تمدن اسلامی و ...

وی افزود: از بین چهار سناریوی مفهومی پیشنهادی برای پیاده سازی این پورتال، طی جلسات مفصلی با حضور رئیس و دبیر میز ، سناریویی انتخاب شد که مزیت آن پرهیز از دوباره کاری و موازی کاری و قدرت بالاتر فرآیند جستجو و تسهیل کشف اطلاعات و دانش نسبت به دیگر سایت های مشابه در مراکز علوم اسلامی و سطح کشور باشد.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: همچنین منشور پروژه شامل مواردی همچون؛ طرح توجیهی ، ملاک های موفقیت پروژه بصورت  ( SMART مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، واقع بینانه، دارای زمانبندی ) از نگاه میز تمدن ، مشخص شدن ابهامات پروژه و پاسخگویی به آن ها شامل مواردی همچون وجه تمایز و مزیت رقابتی پورتال نسبت به سایت ها و پورتالی همسو ، محدوده شبکه ارتباطی، نحوه دسته بندی مخاطبین بر اساس اشخاص و سازمان های حقیقی و حقوقی ، دینی و مذهبی و قومیتی ، چگونگی فرآیند تسهیل جستجو کشف دانش در پورتال توسط مخاطبین، سطوج دسترسی به بانک اطلاعاتی پورتال، چند زبانه بودن ، چگونگی تعامل با مراکز علمی پژوهشی از طریق پورتال، نحوه فعالیت ویکی تمدن و .... مورد تدوین قرار گرفته است.

وی در پایان مواردی را همچون تنوع نمایش بصری، قدرت جستجوی بالا و تسهیل فرآیند کشف اطلاعات، جامعیت موضوعی، دسته بندی و نمایش اطلاعات بر اساس دوره های زمانی و تاریخی، موقعیت جغرافیایی و منطقه ای، موضوعی، زبانی، تمدنی، رویداد محوری و ... را جز مزایای رقابتی و وجه تمایز این پورتال نسبت به موارد مشابه اعلام داشت.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما