Select Page

اکثر فعاليت هاي نوآورانه گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) داراي پشتوانه تصويب ميز تمدن است

مدير گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: تعامل اين گروه با قطب هاي فکري و فرهنگي در بالاترين حد ممکن وجود دارد.

به گزارش دبیرخانه شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به منظور بررسي فعاليت هاي شاخص اخير و چشم انداز فعاليتهاي گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) و همچنين تعامل با قطب هاي فکري فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با حجتالاسلام والمسلمين محسن الويري «مدير گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع)» به گفت وگو پرداخته ايم که در ادامه از پيشرو ميگذرانيم:

* فعاليت هاي شاخص گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) چيست؟

نخستين فعاليت شايسته ذکر تغيير نام «گروه تاريخ» به گروه «تاريخ و تمدن» است. اين تغيير نام که به دنبال درخواست گروه در دي ماه 1395 به تصويب پانزدهمين جلسه هيأت امناي محترم دانشگاه رسيد، ظرفيت گروه را که از قديمترين گروه هاي علمي در دانشگاه باقر العلوم(ع) است، براي وسعت بخشيدن به فعاليتهاي خود به شکل محسوسي افزايش داده است. البته نام پيشنهادي گروه، «گروه علوم تاريخي و مطالعات تمدني» بود ولي اين مصوبه نيز بخش عمدهاي از اهداف گروه را تأمين ميکند.

از ديگر فعاليت هاي اين گروه، راهاندازي رشته «تاريخ اسلام» در مقطع دکتري است. پس از سال ها پيگيري، سرانجام موافقت قطعي راه اندازي دوره دکتري رشته تاريخ اسلام در اسفند 1395 به دانشگاه ابلاغ شد و خوشبختانه نخستين دوره اين رشته در سال 1396 کار خود را آغاز کرد.

تحت پوشش گروه در آمدن دوره دکتري مدرسي معارف اسلامي با گرايش تاريخ و تمدن از ديگر فعاليت هاي گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) به شمار مي رود. با توجه به پايان کار گروه معارف اسلامي، کليه فعاليت هاي مربوط به رشته مدرسي معارف اسلامي با گرايش تاريخ و تمدن به گروه تاريخ و تمدن واگذار شده و اين موضوع ضمن دشواري هايي که دارد، ظرفيت هايي را هم براي گروه ايجاد کرده است.

* چشمانداز فعاليت هاي آينده گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) را تشريح بفرماييد.

از مهمترين رويدادهايي که در چشمانداز نزديک فعاليت هاي گروه قابل ذکر به نظر ميرسد، راهاندازي دو رشته جديد در مقطع دکتري است. يکي از فعاليت هاي گروه که در يکي دو سال آينده به مرحله اجراء خواهد رسيد، تصويب دو برنامه «مطالعات نظري تمدن» و «فلسفه تاريخ» در مقطع دکتري است که ان شاء الله سهمي مهم در تحول و اسلاميسازي دانش تاريخ و نيز تمدنشناسي در کشور ايفا خواهد کرد.

راهاندازي دوفصلنامه «مطالعات نظري تاريخ و تمدن» از ديگر برنامههاي آينده اين گروه است.

کليه مراحل تصويب اين دوفصلنامه در دانشگاه و در دفتر تبليغات اسلامي طي شده است و به عنوان يک فعاليت قطبي به تصويب نهايي رسيده و هم اکنون گروه در حال تعيين هيأت تحريريه و بررسي مراحل اجرايي و راهاندازي سامانه اين دوفصلنامه است و پيشبيني ميشود در نيمه دوم سال جاري، فراخوان مقاله براي اين نشريه منتشر شود. يادآور ميشود گروه در حال حاضر فصلنامه علمي ـ پژوهشي «تاريخ اسلام» را که تاکنون 73 شماره آن به چاپ رسيده، منتشر ميکند. اين فصلنامه به روز است و ذخيره مقالات مصوب آن در حال حاضر دست کم براي نُه شماره از فصلنامه کافي است.

ديگر چشم انداز فعاليت هاي گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزايش ضريب اثرگذاري کشوري گروه است. با توجه به برنامههاي مصوب گروه که ان شاءالله پس از مراحل تصويب به اجرا خواهد رسيد، پيشبيني ميشود ضريب اثرگذاري گروه در سطح کشور براي بومي سازي و کارآمدي دانش تاريخ و نيز مطالعات تمدني به شکل محسوسي افزايش يابد. برخي از اين برنامهها عبارت اند از، نمايش ماهانه يک فيلم در موضوعات تاريخي و تمدني براي عموم تاريخپژوهان قم، افزايش نشست هاي تخصصي در زمينه مهمترين مسائل مورد نياز دانش تاريخ به ويژه در زمينه روششناسي، ارتقاي کيفي سطح پاياننامهها و رسالهها، مشارکت مؤثر در برنامههاي مورد نظر شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني.

* تعامل گروه تاريخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) با قطب هاي فکري و فرهنگي چگونه است؟ و پيگيري بحث «مسأله محوري» در برنامههاي اين گروه چگونه دنبال مي شود؟

با توجه به مديريت همزمان گروه تاريخ و تمدن و ميز تمدن اسلامي از سوي يک نفر و نيز حضور يکي از اعضاي گروه به عنوان نماينده دانشگاه در ميز تمدن اسلامي، اين تعامل در بالاترين حد ممکن وجود دارد.

تقريبا تمامي فعاليت هاي مصوب ميز براي دانشگاه معطوف به گروه تاريخ و تمدن است و بيشتر فعاليت هاي نوآورانه گروه مانند راهاندازي دو رشته جديد در مقطع دکتري و يا دوفصلنامه مطالعات نظري تاريخ و تمدن هم داراي پشتوانه تصويب ميز تمدن است. البته در مقام اجراء به دليل ابهام در فرايندها در سال نخست اجراي برنامههاي قطبي از يک سو و نداشتن نيروي فعال و با انگيزه از سوي ديگر، ميزان پيشرفت طرح هاي مصوب را مطلوب ارزيابي نميکنم. به عنوان مثال، طرح هاي مهمي مانند تاريخ شفاهي حوزههاي علميه و يا راهاندازي سامانه جامع تمدن اسلامي و يا برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي تمدني بانوانِ حوزهايِ تمدنپژوه پيشرفت مناسبي نداشته است و به همين دليل با وجود اهميت بسيار زياد اين طرح ها، آنها را حتي در چشمانداز فعاليت هاي گروه هم ذکر نکردم.

بنده اعتقاد کامل دارم که اگر هيأت جذب دفتر تبليغات اسلامي برخورد واقعگرايانهاي با درخواست گروه براي جذب هيأت علمي جديد ميکرد و منافع دفتر تبليغات اسلامي را در سطح کلان مد نظر قرار ميداد، قطعا امروزه سطح فعاليت هاي گروه تفاوتي چشمگير با وضعيت کنوني داشت و فهرست فعاليت هاي حال و آينده گروه، بندهاي بيشتري را به خود اختصاص ميداد.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما