Select Page

نیازمند راهبردی ترکیبی و مهار دوجانبه در کنترل عرضه و تقاضا در رسانه‌ها هستیم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده در همایش ملی «رسانه و سبک زندگی اسلامی ایران با محوریت استحکام خانواده، با تاکید بر این موضوع که نیازمند راهبردی ترکیبی و مهار دوجانبه در کنترل عرضه و تقاضا در رسانه‌ها هستیم، به تعریف سبک زندگی و عرصه‌های آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، همایش ملی «رسانه و سبک زندگی اسلامی ایران با محوریت استحکام خانواده، با مشارکت موسسه صراط مستقیم، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سازمان تبلیغات اسلامی و چند نماد دیگر با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که ما در جهت تحکیم و حفظ پایه‌های خانواده تلاش می‌کنیم چراکه هدف دشمن فروپاشی خانواده است، گفت: حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه از جهاتی سبک زندگی اسلامی را مطرح کرده است و در مجموع ۱۴ سیاست رهبری برای تحکیم بنیاد خانواده از جمله مواردی است که دستگاه‌های حاکمیتی موظف به اجرای این سیاست‌ها هستند. در این بین شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی و جایگاه رسانه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در حدود ۶۰ مرکز تحقیق و پژوهش آمریکایی به ترامپ گفته‌اند که با ایران نجنگد و تحریم‌ها را هم بردارد. چراکه این تحریم‌ها می‌تواند باعث تقویت بنیه نظامی ایران شود و به نوعی قدرت بازدارندگی را به ایران برگرداند. اما در مقابل آن بر روی تغییر ذهن و افکار جامعه ایرانی فعالیت کرده و وارد جنگ نرم شود. برای اجرای طرح اول این فاز در حدود ۲۰۰ میلیون دلار بودجه تعیین شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که بیش از ۲۰ موضوع مورد بحث تحریم‌های دولت‌های اروپایی است، گفت: پیشنهاد بنده تاسیس نهاد حاکمیتی برای خانواده در کشور است. ما در کشور با دو مشکل روبه‌رو هستیم، اول تراکم قوانین و دوم عمل نکردن به قوانین و قانون‌گریزی. برای مقابله با ولنگاری فرهنگی نیازمند عزم ملی هستیم و برگزاری چنین سمینارهایی برای تحکیم خانواده خوب است اما از سوی دیگر به کارها و موسیقی‌هایی مجوز داده می‌شود که هیچ کدام از آنها با بحث فرهنگی ایرانی اسلامی همخوانی ندارد. یکی از پاشنه آشیل‌هایی که دشمن بر روی آن تاکید می‌کند بحث خانواده و حجاب است که آنها کم کم در عرصه تک‌خوانی بانوان، ترویج موسیقی خیابانی و فعالیت‌هایی از این دست فرهنگ‌سازی می‌کنند تا رفتارها برای افراد جامعه عادی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و معاون فضای مجازی و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی کشور با تاکید بر این موضوع که نیازمند راهبردی ترکیبی و مهار دوجانبه در کنترل عرضه و تقاضا در رسانه‌ها هستیم، به تعریف سبک زندگی و عرصه‌های آن پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این موضوع که عصر حاضر عصر رسانه سالاری است، گفت: علت اینکه امروز شاهد رسانه‌سالاری هستیم جذابیتی است که رسانه‌ها دارند و تعداد مخاطبان و مرجعیت آنها زیاد است. شناخت درست رسانه از اسلام، اعتماد مردم به رسانه‌های خودی و اعتمادسازی در بین مردم به رسانه‌های خودی، بهره‌مندی از هنر فاخر برای انتقال مفاهیم فاخر، استفاده از هنرمندان ملتزم به کار، برجسته‌سازی گروه‌های مرجع از جمله روحانیون، دانشگاهیان، نظامیان و حتی اصحاب رسانه التزام به سبک زندگی اسلامی از سوی خود اصحاب رسانه، مخاطب‌شناسی، نقد علمی منصفانه از سبک‌های غیراسلامی و عمل تهاجمی از ضرورت‌های ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از سوی رسانه‌ها است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با تاکید بر این موضوع که پیامبر (ص) در واقعه غدیر از بهترین ابزار برای انتقال پیام خود استفاده کرد، گفت: ما باید در انتخاب وسیله و نحوه انتقال پیاممان دقت کنیم. از هفت میلیارد جمعیت جهان پنج میلیارد نفر کاربر تلفن هستند و در ایران نیز ۴۵ میلیون نفر از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند. یعنی نه‌تنها می‌توانند پیام‌ها را دریافت کنند بلکه می‌توانند تولیدکننده پیام هم باشند. اکنون دیگر مانند گذشته داشتن رسانه رسمی اهمیت ندارد بلکه گاهی حتی رسانه‌های رسمی دردسرساز هستند و رسانه‌های غیررسمی تاثیرگذاری بیشتری دارند.

وی گفت: گفتمان‌سازی در حوزه سبک زندگی خانواده بسیار مهم است و رسانه‌ها باید ذائقه مردم را بشناسند و حرفه‌ای عمل کنند. شاید رسانه‌های جدید مخاطبان جدیدی داشته باشند اما همچنان رسانه‌ای معتبر مانند منبر تاثیرگذاری عمیق‌تری دارد.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما