Select Page

عدم تعادل در مصرف کالای فرهنگی در فضای جامعه اختلال ایجاد می کند/گزارشی از فعالیت های نمایندگی تهران در عرصه سبک زندگی

رییــس دفتــر تبلیغــات اســلامی نمایندگــی تهــران گفــت: طراحــی و تولید سـند اقدام سـبک زندگی و تولید شناسـنامه میز سـبک زندگی، انتشـار چنـد اثـر پژوهشـی و... از جملـه فعالیـت هـای پژوهشـی ایـن نمایندگـی اسـت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی "رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران" در نشستی با موضوع "صنایع خلاق و سواد مصرف کالای فرهنگی" که در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: این نمایندگی حدود 12 سال پیش راه اندازی شد و پس از گذشت دوره ای و با توجه به ظرفیت هایی که در شهر تهران وجود دارد، در آن دوران به نظر رسید که بهتر است تا به یک نمایندگی تبدیل شود و ویژگی آموزش و تعاملی پیدا کرد. 
وی گفت: حدود 8 سال پیش یک فضای جدیدی در دفتر تهران شکل گرفت و فعالیت های تبلیغی و آموزشی با تعریف کاملاً متفاوتی سعی شد در دفتر تهران پیش برود و همینطور دوران تکامل خود را طی کرده تا سال 93 که ما توانستیم برای اولین بار بیانیه مأموریت دفتر تهران را به تصویب هیأت امنای دفتر برسانیم، در حالی که پیش از این نمایندگی تهران شرح وظایفی داشت اما شرح مأموریت روشنی نداشت. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: طبق ابلاغیه هیئت امناء دفتر تبلیغات اسلامی بحث سبک زندگی به این دفتر سپرده شد کما این که از حیث ساختار هم فعالیت های تعاملی و تبلیغی وظایف اصلی نمایندگی تهران تبیین شد. 
وی افزود: برای شروع کار در حوزه سبک زندگی می توانستیم به خیلی از موضوعات بپردازیم اما باید سعی میک ردیم که گزیده کار کنیم و بهترین کاری که می شود را انجام دهیم و کاری را انجام دهیم که مزیت نسبی و رقابتی ایجاد کند. در این تعاملات به این رسیدیم که بهترین حوزه ای که می توان پرداخت، حوزه صنایع خلاق و مصرف کالای فرهنگی است و فعالیت هایی در حوزه صنایع خلاق طراحی کردیم و دو کتاب در آن زمان در این زمینه به چاپ رساندیم. 
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با بیان این که صنایع خلاق صنایع آینده هستند، اظهار داشت: در همین حوزه دو سه کتاب در خصوص آینده پژوهی مرتبط با صنایع خلاق و صنایع فرهنگی کار کردیم و این هنوز پیش از این بود که میزها و قطب ها در دفتر تبلیغات اسلامی شکل ابلاغ شده خود را بگیرد و میزها به دنبال مسأله بروند، بنابراین حوزه فعالیت سبک زندگی را در نمایندگی تهران راه اندازی کردیم و در دفتر جز مجموعه های پیش رو در این زمینه هستیم. 
وی گفت: مراکز زیادی در خصوص سبک زندگی به معنای معاشرت و... کار می کردند و ما بر موضوع کالای های فرهنگی و صنایع خلاق متناسب با مسائل قطب ها متمرکز شدیم و همین تمرکز شکل دهی کار ما را متفاوت کرد. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: این نمایندگی با تمرکز ویژه در موضوع سبک زندگی به عنوان یک برند به خصوص در موضوع مصرف کالای فرهنگی شناخته شده است. 
وی افزود: آموزش و پرورش بخش های مهمی از موضوعات مرتبط با سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی را به این دفتر واگذار کرده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتن اسناد مرتبط با صنایع فرهنگی و صنایع فعال را به این دفتر واگذار کرده است و هدایت و جهت دهی اصلی کارهای رصدی در عرصه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام می شود با این دفتر صورت می گیرد و پروژه مصرف کالای فرهنگی که وزارت ارشاد انجام می دهد، تأیید نهایی تئوری و نظری پایه اش را نمایندگی تهران با کمک میز سبک زندگی انجام داده است. 
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی اظهار داشت: در اواخر سال 93 با ابلاغ سند مرتبط با قطب ها و میزها، میز سبک زندگی راه اندازی شد و طی نامه از ریاست دفتر درخواست کردم که این مسأله به نمایندگی تهران واگذار شود و ایشان با وسعت نظر خود پذیرفتند و رییس نمایندگی تهران به عنوان رییس میز سبک زندگی معرفی شد. 
وی با اشاره به طراحی و تولید سند اقدام سبک زندگی گفت: موقع ورود به کار، دیدیم که مسأله سبک زندگی خیلی گسترده تر از آن چیزی است که حتی در دفتر تهران دنبال کرده بودیم، بنابراین مجوزی از رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گرفتیم و یک سال و نیم در حوزه سبک زندگی فقط تأمل کردیم و با بیش از 15 نفر از صاحب نظران این عرصه، جلسات مصاحبه عمیق گذاشتیم که یکی از مهم ترین دستاوردهای ما در میز سبک زندگی، طراحی و تولید سند اقدام سبک زندگی است، سندی که به ما می گفت چارچوب های فکری و عملیاتی ما در عرصه سبک زندگی چیست؟ 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: در 12 بند در این سند تعریف خود را از سبک زندگی و دیگر مسائل مرتبط با این حوزه را تبیین کردیم و 12 بند چارچوب های عملیاتی برنامه خود را شرح دادیم. 
وی با اشاره به تدوین 14 عرصه در خصوص سبک زندگی در نمایندگی تهران افزود: سپس عرصه های سبک  زندگی را تدوین کردیم و 14 عرصه را روشن و تبیین کردیم که زیبایی، مسکن، تغذیه، تحصیل و اندیشه ورزی، مناسک مذهبی، اوقات فراغت، بهداشت و سلامت، معاشرت، کسب حلال(شغل)، خرج، زندگی دوم، حکمرانی، جامعه پذیرش، مصرف فرهنگی بود؛ از بین این عرصه ها، در سند اقدام مشخص کردیم که بر چه مبانی کار می کنیم و با 4 معیار بحرانی بودن مسأله، ارتباط آن با دفتر، مقدار اثرگذاری و مقدار اثرسنجی به سراغ این 14 عرصه رفتیم و عرصه کالای فرهنگی به عنوان زمینه کارها انتخاب شد و مابقی پروژه هایمان را به همین صورت و با همین معیارها انتخاب می کنیم. 
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی اظهار داشت: مهم ترین دستاورد ما سند اقدام است که نه از آن اسناد غیر کاربردی کلان بیهوده است و نه از اسناد دم دستی همراه با سرعت تولید شده بیهوده می باشد که کنار گذاشته می شود، بلکه کاملاً سند انضمامی بینابینی است، برای این که حرکت مرتبط با سبک زندگی را در فضای دفتر معنا دار و چارچوب دار کنیم.
وی گفت: زمینه مسأله ما در بین این 14 عرصه، مصرف فرهنگی شد؛ اما در عین حال 9 نوع کالا و 6 فعالیت داشتیم یعنی عرصه کالای فرهنگی چیز به ظاهر وسیعی است و از لحظه ایده تا مصرف و تا مدیریت فرآیند را شامل می شود، باید از این ها انتخاب می کردیم که به چه اقدام و محصولی می خواهیم بپردازیم، با همان معیارها به سراغ این سؤال هم رفتیم و به این ترتیب بر مصرف کالاهای فرهنگی و بر 6 نوع کالا متمرکز شدیم و در اینجا شناسنامه اجتمالی و تفصیلی میزمان را نوشتیم که دستاورد دوم ما است و طبق دبیرخانه شورای راهبری هیچ شناسنامه میزی به دقت شناسنامه میز سبک زندگی نوشته نشده است. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: معتقدیم که تقسیم سرمایه ها به سه چهار نوع و تمرکز بر سرمایه فرهنگی ما را زودتر به حل مسأله می رساند، به نسبت دیگر نظریه هایی که در این عرصه وجود داشت، ضمن این که به اندیشه های اسلامی هم بیشتر نزدیک است. 
وی با بیان این که عدم تعادل در مصرف کالای فرهنگی در فضای جامعه اختلال ایجاد می کند، افزود: مسأله ما این است که مردم ما در حوزه مصرف کالای فرهنگی شان اولاً سبک مصرف کالای فرهنگی شان متعادل نیست یعنی به اندازه کتاب، رسانه، فضای مجازی و.... مصرف نمی کنند و اینها دچار عدم تعادل است و این عدم تعادل در فضای فرهنگی جامعه کاملاً اختلال ایجاد می کند و وقتی که در جامعه ای مطالعه کتاب نیم دقیقه است اما مراجعه به فضای مجازی یک ساعت می باشد، این یعنی مردم سطحی بار می آیند و آن هم منظور از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی است و اختلال ایجاد می کند. 
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با بیان این که مردم مهارت و سواد مصرف کالای فرهنگی را ندارند، اظهار داشت: یعنی هر نوع اسباب بازی را برای بچه شان می خرند و این طور نیست که افراد با تأمل از حیث مصرف کالای فرهنگی خرید کنند، یعنی برای دیدن فلان فیلم فکر نمی کنند که آیا مشاهده این فیلم با خانواده مناسب است یا نه؟ 
وی با اشاره به این که اصل مهارت مهم است و ما نداریم، گفت: خروجی بازی ها و سریال ها بر ما تأثیرگذار هستند و ما نمی فهمیم که چه چیزی شد که از روابط جنسی در کشور ما اینگونه قبح زدایی شد، در حالی که اگر کتاب هایی در طول 10 بیست سال گذشته تولید شده اند را بازخوانی و بازبینی کنیم، متوجه می شویم که بچه هایی که با آن اسباب بازی ها و انیمیشن ها بزرگ شده اند، باید هم روابط جنسی قبح زدایی شود. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: دستاوردهای اصلی ما این فهمی است که امروز داریم و اقداماتی که شروع کرده ایم؛ چندین پژوهش خوب شروع کردیم که یکی از مهم ترین پژوهش های ما، پژوهش در خصوص خرید و فروش کالا است که آیا از نظر اخلاقی این کار درست است یا نه؟ همچین پژوهش هایی که در خصوص موضوعات تطبیقی سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی داریم. 

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما