Select Page

بررسی موانع، مشکلات و فعالیت های اولویت دار میز علوم اسلامی

رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی گفت: هدف از طرح شتاب دهنده، ایجاد فضای جدید و مدل تازه ای از پاسخ به نیازهای جامعه می باشد که متأسفانه تاکنون محقق نشده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مجتبی الهی خراسانی، رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی در جلسه شورای قطب که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا و اعضای شورای قطب برگزار شد، گفت: یکی از اولویت های میز علوم اسلامی، طرح شتاب دهنده بود که فعلاً متوقف شده است و این طرح محسوس به میز علوم اسلامی نیست و میزهای دیگر همین طرح شتاب دهنده را با عنوان های دیگر اجرا کردند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین الهی خراسانی با اشاره به طرح پایش علوم اسلامی، عنوان کرد: یکی از اهداف طرح پایش علوم اسلامی، شاخص های علم سنجی و تحلیل مراکز پیشرو در علوم اسلامی برای بدست آوردن شاخص های کیفی است، که البته نگاه رصدی به این طرح وجود دارد و فعلاً جلوی آن در پایش گرفته شده است.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت های اولویت دار میز علوم اسلامی، کارگاه های روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی(مشق اجتهاد) است که بحمدالله با همکاری موسسه امام رضا(ع)  در استانهای قم، اصفهان و مشهد برگزار شده است که هدف آن فعال کردن پژوهشگران بالقوه است که در آستانه پاسخ به نیازهای معرفتی هستند ولی بعلت ضعف در کار پژوهش، موفق نیستند.

رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با بیان اینکه شبکه اجتهاد به سه زبان فارسی عربی انگلیسی است که توانسته اثرگذار باشد و مخاطبان خوبی در بین طلبه ها و دیگران جذب کند، اظهار داشت: شبکه اجتهاد درواقع جریان سازی و شبکه سازی در حوزه پاسخ گویی فقه است و تب نیاز محوری در فقه را دنبال می کند، لذا در حال حاضر بسیاری از فضلای نجف، قم و تهران مرتبط و اثر گذار هستند و این طرح اولویت های میز را که همان ساختار، روش و ورود به عرصه های فقه های مضاف است را در صدر کار گذاشته است.

وی با اشاره به طرح اسلام پرتال که در میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دنبال می شود، عنوان کرد: این طرح بصورت تحت وب است، که در حال حاضر در پژوهشگاه در حال انجام است ولی سرعت کمی دارد که در حال رایزنی با رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در جهت سرعت بخشیدن به این پروژه هستیم.

رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی به برخی دیگر از فعالیت های اولویت دار این میز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: درس نامه روش تحقیق در علوم اسلامی، برگزاری دوره های تربیتی و اردوهای یک هفته ای در دفتر تبلیغات مشهد، سپر حمایتی میز از نمایشگاه، پایان نامه ها و مقالات که به همت پژوهشگاه در حال انجام است، همگی از فعالیت های اولویت دار میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی است.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما