Select Page

گزارش فعالیت های اولویت دار میز اسلامی سازی علوم انسانی و بررسی موانع و مشکلات

دبیر قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی مطرح کرد: ارتقای سطح همکاری‌ها میان میز اسلامی سازی علوم انسانی و دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، محمدکاظم احمدی حاجی، دبیر قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی در جلسه شورای قطب که با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با دو دستور جلسه آغاز شد، عنوان کرد: دستور اول، ارائه گزارش فعالیت های اولویت دار میزها است در صورت وجود مشکلی در فرایند اجرای کار، محتوا، بودجه، نظارت و سایر مشکلات و موانع در فعالیت ها، توسط دبیرخانه قطب پیگیری و برطرف شود و یا در صورت نیاز، در شورای راهبری مطرح گردد.

وی افزود: دستور دوم جلسه، تسهیم بودجه کنترلی قطب است که بخشی از آن از سال گذشته مانده و بخش دیگر برای امسال می باشد که هیات امنا برای میزها تخصیص داده است که بایستی با نظر و صلاح دید شورای قطب میان میزها تقسیم شود.

دبیر قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی با اشاره به اینکه میز اسلامی سازی علوم انسانی با ریز کردن فعالیت ها، 54 فعالیت در حال اجرا دارد، گفت: برخی از فعالیت ها در حال اجراست و بخشی دیگر، توسط مجری های صفوف دفتر تبلیغات انجام نشده و به میز برگشت خورده است که در حال تصمیم گیری در مورد اینگونه فعالیت ها هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های اولویت دار میز اسلامی سازی علوم انسانی در سال گذشته، کلان پروژه طراحی و تدوین رشته های مضاف علوم پایه بود که به دو فعالیت اصلی تقسیم شد، عنوان کرد: فعالیت اول، طراحی دوره های دکترا و فعالیت دوم تدوین و تاسیس دوره های کارشناسی ارشد فلسفه مضاف است، که بخشی از آن با همکاری شورای حوزوی انجام شد که در ادامه به میز و دانشگاه باقرالعلوم (ع) واگذار شد.

وی فعالیت دوم اولویت دار میز علوم انسانی را، تدوین نظام مسائل و موضوعات رشته های مهم علوم انسانی خواند و افزود: با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مجری آن تعیین و پروپزال نیز نوشته شد که با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه مقرر گشت نظام نامه این کار تدوین شده و در اختیار سایر مجریان تخصصی در هر رشته قرار گیرد.

احمدی حاجی از دیگر فعالیتهای میز علوم انسانی را طرح گفتمان نام برد و تصریح کرد: دوره چهارم طرح گفتمان،  تابستان امسال برگزار شد و چون طرح گفتمان در 5 سال اول بیشتر با دید آموزش است، هزینه ها و بودجه ها افزایشی است و نیازمند بودجه فراتر از قطب است که نیاز به کمک و حمایت از سوی ریاست محترم دفتر دارد.

وی افزود: از دیگر فعالیتهای میز علوم انسانی، برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با علوم انسانی در مراکز حوزوی برای طلاب بود که دو دوره آن با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) انجام شده است و امسال نیز در تدارک برگزاری دوره سوم این فعالیت هستیم.

دبیر قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی افزود: فعالیت دیگر میز علوم انسانی، طرح اولویت سنجی و تاسیس رشته های علوم انسانی است که کمیته آن در سال 95 تصویب و تشکیل شد و کمیته به ده عنوان رشته رسید که دو رشته آن طراحی گردیده و به دانشگاه ارائه شده است و برای رشته های جدید نیز بدنیال مجری برای طراحی و تدوین رشته هستیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیتهای اولویت دار میز علوم انسانی، حمایت از تشکیل هسته علمی با محوریت راهبران فکری و عملی است، افزود: قصد داریم در بعضی از محورهای حوزه عملیات علوم انسانی، این فعالیت را با راهبران فکری، پیش ببریم.

احمدی حاجی با اشاره به ارتقای سطح همکاریها میان میز علوم انسانی با دانشگاه باقرالعلوم (ع) اظهار داشت: از دیگر فعالیت اولویت دار میز، برگزاری نشست های تخصصی در زمینه مسائل اصلی علوم انسانی با حضور اساتید مطرح حوزه بود، که سال گذشته به پژوهشگاه واگذار شد ولی به اجرا نرسید و ان‌شاالله امسال به دانشگاه باقرالعلوم(ع) واگذار خواهیم کرد.

وی با اشاره به کمیته بین الملل، خاطرنشان کرد: آخرین کاری که در این کمیته انجام شده است، تدوین کتاب پژوهشی است که در حال حاضر آماده است و بعد از نظارت، برای چاپ ارسال خواهد شد. و برای امسال نیز طرح جدیدی از سوی مجری ارائه گردیده که ان شاءالله با همکاری دانشگاه با جدیت بیشتر در حال اجراست.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما