Select Page

اولين نشست از سلسله نشست هاي حلقه علمي «فقه تربيتي» برگزار شد

عضو موسسه اشراق و عرفان گفت: رفتارهاي تبليغي از حوزه فقه تربيتي خارج است و در قلمرو فقه تبليغات قرار ميگيرد.

به گزارش دبیرخانه شورای راهبری دفتر تبليغات اسلامي حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمين سيد نقي موسوي(عضو موسسه اشراق و عرفان) در اولين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي حلقه علمي «فقه تربيتي» که در مرکز تخصصي طوبي برگزار شد، به تبيين «چيستي، چرايي و چگونگي و قلمرو» فقه تربيتي پرداخت.

وي ضمن مفهوم شناسي «فقه تربيتي» رابطه و تفاوت فقه تربيتي با فقه، علوم تربيتي و اخلاق را بيان نمود و قلمرو موضوع «فقه تربيتي» را کنشها و واکنشهاي اختياري مکلفان(اعم از مربيان، متربيان و همه عوامل انساني در عرصه تعليم و تربيت) و محمول آن را احکام شرعي دانست.

عضو مؤسسه اشراق و عرفان بيان داشت: فقه تربيتي دانشي است که رفتارهاي اختياري صادر شده از مربيان و متربيان در مقام تربيت را از لحاظ اتصاف آنها به يکي از احکام پنجگانه بررسي ميکند و براي هر رفتاري حکمي را از ادله آن استنباط مينمايد. در مقايسه فقه تربيتي با دانش تربيت، از لحاظ موضوع، دانش تربيت اعم از فقه تربيتي است چرا که دانش تربيت از همه رفتارها و موقعيتها در فضاي تعليم و تربيت بحث ميکند؛ در حالي که فقه تربيتي فقط به رفتارهاي اختياري مکلفان در فضاي تربيتي ميپردازد. از نظر محمول نيز، محمول دانش تربيت، توصيفي و هنجاري است اما همه محمولهاي فقه تربيتي هنجاري و انشايي است.

وي در بخش ديگري از اين نشست، به تفاوتهاي فقه تربيتي و فقه اخلاق در حيطه قلمرو موضوع آن اشاره نمود. بدين معنا که موضوع «رفتارهاي دگرسازانه مکلفان» به فقه تربيتي مربوط است و «رفتارهاي خودسازانه مکلفان» به فقه اخلاق مربوط مي شود. رفتارهاي تبليغي از حوزه فقه تربيتي خارج است و در قلمرو فقه تبليغات قرار ميگيرد.

وي در جلسه دوم اين برنامه که به صورت کارگاهي و با موضوع مسئله پژوهي فقه تربيتي برگزار گرديد، استاد به بررسي هندسه موضوعي و اولويتهاي پژوهشي در فقه تربيتي پرداخت و دو نمونه مسئله «وفاداري به وعده به کودکان» و «بيدار کردن فرزند براي نماز» را با روش اسنادي و تربيتي و تاکيد بر روششناسي استنباطي و فقهي در قالب از منظر فقه تربيتي بررسي نمود.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما