Select Page

برنامه هاي معاونت آموزش دفتر و قطب هاي فکري فرهنگي کاملاً در هم تنيده است

معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: برنامه هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) و قطب هاي فکري فرهنگي اين دفتر کاملاً در هم تنيده است و سياست دانشگاه و شوراي آن، اين است که تمام گروهها مسيرشان را مطابق با نيازهاي قطبي تدوين کنند.

به گزارش دبیرخانه شورای راهبری دفتر تبليغات، در پي رهنمودهاي حضرت امام(ره) جهت تأسيس دفتر تبليغات اسلامي و پس از آن، دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جهت فعاليت هاي آموزشي با هدف فراهم آوردن زمينه و امکانات لازم در عرصه هاي علوم انساني ـ اسلامي و توسعه و گسترش مراکز علمي ـ حوزوي و نيز به منظور بالابردن سطح آگاهي هاي اجتماعي و سياسي طلاب حوزه علميه با برگزاري دوره هاي کوتاه مدت آموزش، فعاليت خود را آغاز کرد.

به منظور بررسي فعاليت هاي شاخص اخير و چشم انداز فعاليتهاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) از مجموعه معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي و تعامل آن با قطبهاي فکري فرهنگي دفتر تبليغات؛ با حجتالاسلام والمسلمين شمس الله مريجي «معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و رئيس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و موسسه آموزش عالي امام رضا(ع)» به گفت وگو پرداخته ايم که در ادامه از پيشرو مي گذرانيم:

* فعاليت هاي شاخص اخير معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم را تشريح بفرماييد.

انقلاب اسلامي پس از پيروزي جهت رسيدن به اهداف عالي خود مي بايست در دو حوزه توليد علم و تربيت نيروي متخصص و توانمند بيش از پيش تلاش نموده تا بتواند آنچه را که مطمع نظر رهبران به ويژه امام خميني(ره) بوده است را محقق نمايند، به همين جهت نهادهايي به صورت خودجوش و يا با درايت امام(ره) تشکيل گرديدهاند. دفتر تبليغات حوزه علميه قم نيز يکي از اين نهادهاي انقلابي بود که به فرمان امام راحل در سال هاي ابتدايي انقلاب تشکيل گرديد؛ بخش آموزش اين نهاد در راستاي بيانيه مأموريت تعريف شده، برنامه هاي آموزشي خود را در يک چشمانداز 20 ساله تدوين نموده و براي تحقق آن نيز مراکز آموزشي نظير دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) و مؤسسه آموزش عالي حوزوي معصوميه را تأسيس نمود، اين مراکز نيز تلاش نموده اند آن بخش از فعاليت هاي آموزشي که در حوزه و دانشگاه متکفل نداشته است را مطمع نظر قرار دهد، چون از يک سو، طلاب در حوزه علميه براي اجراي رسالت خود که تبيين ارزش هاي ديني است، نياز به علوم جديد داشتند که در دانشگاهها اين رشته ها با توجه به خاستگاه خود نمي توانست جوابگو باشد، از ديگر سو نيز معذوريتهايي براي طلاب وجود داشت که نمي توانستند به ساير دانشگاه ها مراجعه نمايند؛ براي اين منظور، دانشگاه باقرالعلوم(ع) تشکيل گرديده است، ابتدا گروههاي آموزشي دانشگاه باقرالعلوم(ع) محدود به يک دانشکده و چند گروه بود و از سال 90 به بعد که مسئوليت اين دانشگاه بر عهده حقير گذاشته شد، با حمايت بي دريغ حجت الاسلام والمسلمين دکتر واعظي(رئيس محترم دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) و صد البته همياري همکاران، مديران، اساتيد، چند دانشکده با چندين گروه آموزشي جديد تأسيس گرديده و مسير ارتقاء کمي و کيفي دانشگاه هموار گرديد؛ به عنوان مثال پيش از اين، دانشگاه يک گروه علوم اجتماعي داشت اما امروزه اين گروه تبديل به يک دانشکده و سه گروه آموزشي علوم اجتماعي، فرهنگ و ارتباطات و مديريت راهبردي فرهنگ گرديده و هر گروه داراي چند رشته جديد التأسيس است.

اين دانشگاه از يک سو، سعي مي کند رشته هايي که جامعه علمي و نظام اسلامي به آن نيازمند بوده و متکفلي هم ندارد را تأسيس نمايد، رشته هايي مثل سياستگذاري فرهنگي، مديريت راهبردي فرهنگي، فلسفه فيزيک، فلسفه شيمي، فلسفه حقوق، فلسفه علوم اجتماعي، دانش اجتماعي مسلمين که دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان مؤسس اين رشته ها در کشور مي باشد و هنوز هم برخي از اين رشته ها فقط در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به طور اختصاصي برگزار مي گردد.

از سوي ديگر، رشته يا گروهي که اشباع شده و يا متکفل پيدا کرده را از دستور کار خود خارج کند؛ به عنوان نمونه، زماني نياز به پرورش اساتيد معارف در دانشگاه ها بود و اين امر متکفلي نداشت و ما گروه معارف را تأسيس کرده و چهار گرايش مباني، اخلاق، انقلاب اسلامي و تاريخ تمدن را اجرا مي کرديم اما اکنون با وجود دانشگاه مستقل معارف که متکفل تربيت اساتيد معارف است، هيأت امناي دانشگاه گفتند اکنون اين موضوع متکفل پيدا کرده و ديگر نيازي به وجود اين رشته در دانشگاه باقرالعلوم(ع) نيست، لذا گروه معارف را تعطيل نموده و با توجه به مسأله ميز اخلاق، گروه اخلاق و تربيت را جايگزين آن گروه کردند؛ همچنين گروه خانواده و گروه فقه مضاف، گروه هايي هستند که در گذشته نبود و امروز شکل گرفته است.

* چشم انداز فعاليت هاي معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي براي آينده چيست؟

چشم انداز دانشگاه براي ادامه فعاليت هاي کمي و کيفي خود در آينده، تشکيل دو دانشکده فقه مضاف و مطالعات خانواده مي باشد که البته در حال حاضر گروه فقه مضاف تشکيل شده و يک رشته فقه سياسي در مقطع کارشناسي ارشد چند دوره دانشجو پذيرفته و درصدد گرفتن مجوز اجراي دوره دکتري هستيم؛ گروه مطالعات خانواده نيز در سال جاري به تصويب هيات امناء دانشگاه رسيده است، مدير آن منصوب شده و در حال مطالعه مسأله است. همانطوري که مي دانيد، مباحث آموزشي مربوط به مطالعات خانواده از جمله نيازهاي ضروري جامعه اسلامي است که متأسفانه رشته هاي موجود در مجامع علمي نمي تواند به خوبي پاسخگوي آن باشد؛ با توجه به وجود مؤسسه آموزش عالي حوزوي معصوميه که در آنجا 900طلبه خانم در سطوح متعدد مشغول به تحصيل هستند، دانشگاه باقرالعلوم(ع) بنا دارد از اين پتانسيل بهره گرفته و در حد امکان دانشجويان را از ميان دانشآموختگان اين مؤسسه پذيرش نمايد.

در خصوص مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) نيز بايد عرض کنم که همکاران در اين مؤسسه سعي مي کنند تا رشتههايي که طلاب و فضلاي حوزه به آن نياز دارند مثل فقه سياسي، دانش اجتماعي و تاريخ اهل بيت(ع) و پيامبر اعظم(ص) را تأسيس و يا اجرا کند؛ اگر چه متأسفانه فرايند تصويب خواهي آن بسيار کند است، به عنوان مثال در خصوص رشته دانش اجتماعي 13 سال است که منتظر تصويب هستيم و 6 سال است که پيگير رشته فقه سياسي مي باشيم تا اين رشته ها را تصويب کنند. متأسفانه برخي از اين رشته ها را که از حوزه نااميد شديم، به سمت دانشگاه رفتيم و اصلاً نمي خواستيم رشته دانش اجتماعي را وزارت علوم بگيريم، اما وقتي که ديديم از طريق حوزه نشد، از طريق وزارت علوم اقدام کرديم و مجوز آن را دريافت کرده و چندين دوره آن را در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري در دانشگاه باقرالعلوم(ع) اجرا کرديم؛ در حالي که سال ها است که اين رشته پشت در شوراي گسترش حوزه مانده است.

* تعامل معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي با قطبهاي فکري و فرهنگي چگونه است؟ بحث «مسأله محوري» در اين معاونت چگونه دنبال مي شود؟

اساساً دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالي حوزوي امامرضا(ع) از مسائل قطب ها خيلي دور نبودند که اکنون خود را هماهنگ کنند و به تعبيري ديگر، با توجه به اينکه ما مرکز آموزشي هستيم، رشته هاي ما به صورت واقعي در مسير حرکت قطب هاي چهارگانه دفتر است. حتي در جلسات رسمي شوراي راهبري قطب ها بارها گفته ام که اگر اين شورا تشخيص دهد که رشته اي از رشته هاي دانشگاه در راستاي مسائل قطب ها نيست، آن را کنار مي گذاريم. با توجه به ماهيت رشته هاي آموزشي، همه رشته هاي موجود در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه امام رضا(ع) مطابق با برنامه هاي قطب هاي فکري فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي است. شوراي تحصيلات تکميلي ما، دانشجويان را موظف نموده که براي تدوين پايان نامه بايد موضوعاتي را انتخاب کنند که در راستاي حل مسائل قطب ها باشد. اگر پايان نامه اي اين قيد را رعايت نکند، به تصويب شوراي تحصيلات دانشگاه نخواهد رسيد و اين شورا موظف شد صورت جلسه اش را به دبيرخانه شوراي راهبري ارسال نمايد تا از اين طريق کنترل گردد.

گروه مطالعات خانواده نيز براي حل مسائل ميز خانواده دفتر تبليغات اسلامي راه اندازي شده است که در آينده به صورت دانشکده فعاليت خواهد نمود؛ همچنين دانشکده فقه مضاف را راهاندازي خواهيم کرد که متکفل حل مسائل ميز نظام است. بيترديد اين آموزش ها در راستاي مسائل قطبها مي باشد که هم متکفل تأمين نيروي انساني مورد نياز است و هم متصدي تدوين متون پژوهشي از طريق پايان نامه ها خواهد بود.

بالاي 90 درصد از پايان نامه هاي در حال تدوين در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) با مسائل ميزها مرتبط است. مي توان ادعا کرد که تمام فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي ما در راستاي مسائل قطب ها و ميزهاي قطبها هستند.

ارتباط آموزش و پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) ارتباط بسيار وثيقي با تمام ميزها است که در آينده نه چندان دور، به اين سمت خواهيم رفت که بودجه غير قطبي از دفتر طلب نکنيم و تمامي بودجه ها بايد بر اساس اجراي برنامه قطب ها باشد.

يک سري امور ديگري است که دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) بر عهده گرفته اند و در حال اجرا است؛ مثلا در مؤسسه امام رضا(ع) يک دوره سطح چهار حمايتي مطالعات خانواده را راه اندازي کرده ايم. طلاب و فضلايي که مجوز نوشتن پايان نامه سطح 4 دارند را آموزش مي دهيم و در نهايت پروژههاي ميز خانواده را به عنوان پايان نامه انتخاب خواهند نمود.

يکي از مصوبه هاي ميز نظام، اجراي دو واحد آموزشي ولايت فقيه ويژه دانش پژوهان است که در مؤسسه براي همه دوره هاي آموزشي در حال اجرا است؛ يا در دانشگاه، دوره گفتمان نخبگان علوم انساني را که مسأله بسيار سنگيني مي باشد و از سال 1396 بر عهده دانشگاه گذاشته شده و اجرا مي شود، بحث ميز تمدن است؛ همچنين ميز علوم انساني چند برنامه دارد که دانشگاه باقرالعلوم(ع) دارد بر عهده مي گيرد. در حقيقت برنامه هاي دانشگاه و قطب هاي فکري فرهنگي کاملاً در هم تنيده است و جداي از هم نيستند و سياست دانشگاه و دانشکده ها و گروهاي علمي آن، اين است که تمام گروه ها مسيرشان را مطابق با نيازهاي قطبي دفتر تدوين کنند.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما