Select Page

مأموریت ها و دستاوردهای «میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن» تبیین شد

در گفت و گو با مرتضی غرسبان، دبیر میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، مأموریت ها و فعالیت های «میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن» زیر مجموعه «قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در چند سال اخیر و با تصویب هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، رویکرد مسأله محوری در برنامه های این دفتر اتخاذ گردید و با انجام مطالعات گسترده در حوزه فرهنگ و با عنایت به ظرفیت های بالفعل و بالقوه مجموعه، مسائل کلیدی به عنوان محور برنامه و اقدامات این دفتر انتخاب گردید.

به منظور بررسی فعالیت های «میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن» که زیر مجموعه «قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی» است با مرتضی غرسبان دبیر میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن به گفتگو نشسته ایم که در ادامه از پیش رو می گذرانیم:

معرفی اجمالی از فعالیت های پیش روی میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن را بفرمایید؟ ماموریت اصلی و کلی شما چیست؟

میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، ذیل قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی شکل گرفته و مسأله میز، «ضعف حضور ادبیات و مرجعیت قرآن کریم در فرهنگ عمومی و تخصصی» است. با توجه به این مسأله که از دو بخش تشکیل شده است در این مسأله به دو موضوع می پردازیم، بحث اول حضور قرآن در فرهنگ عمومی است یا همان محضریت عمومی قرآن و بحث دیگر مرجعیت علمی قرآن کریم است که در سطح نخبگانی مطرح می گردد.

در سیاست ها و اهداف برنامه های میز قرآن و تبیین مسأله میز، دو ضعف عمده در موضوع قرآن و ارتباط مردم با آن مشاهده شد، نخست آنکه حضوری که قرآن در بین عامه مردم دارد، محدود به زمان، مکان یا عمل خاصی است و برای نمونه صرفا در ماه رمضان و یا در مساجد پررنگ است و انس لازم مردم با قرآن، و احساس نیاز مردم به آن شکل نگرفته است.

یکی دیگر از ضعف های عمده در قسمت دوم مسأله میز در فضای نخبگانی مشاهده شد و مشاهده شد که تجلی که باید قرآن در فعالیتهای علمی و پژوهشی داشته باشد، وجود ندارد، این ضعف در گستره وسیعی اعم از تأیید علوم و گزاره های علمی توسط قرآن تا نظام سازی قرآن در علوم و حتی تولید علم و دانش برگرفته از قرآن کریم وجود دارد. بر مبنای قرآن کریم و الگوی قرآنی برخی علوم باید تغییر کند و رویکرد علمی ما از الگوی غربی به سمت اسلامی سازی علوم با مرجعیت علمی قرآن به عنوان مهمترین منبع دینی ما تقویت شود و لازمه آن فعالیت در بحث مرجعیت علمی قرآن کریم است.

با توجه به این دو مسئله، فعالیت هایی که در سال 95 و 96 داشتیم حول بحث اول مسأله میز، یعنی محضریت عمومی قرآن و حضور قرآن در فرهنگ عامه بود. در این مسأله، از چهار بُعد به موضوع محضریت قرآن نگریسته می شود، بعد اول حضور قران در آئین ها و سنت ها می باشد، بعد دوم میزان حضور قرآن در ادبیات و فرهنگ عامه و تقویت آن است، بعد سوم ورود قرآن در محیط ها و فضاهای عمومی مطرح است و بعد چهارم طراحی و تولید محصولات و رسانه های نوینی که بتوانند رجوع مردم به قرآن را بیشتر کنند.  لذا فعالیت های میز را در این دو سال بر اساس این ابعاد، در بین مراکز و صفوف دفتر تبلیغات تقسیم کردیم و بعضی از فعالیت ها به گونه ای بود که پیشنهاد و مصوبه میز بود تا در صفوف انجام شود و برخی فعالیتها از سمت صفوف پیشنهاد شده بود و به تصویب میز رسید.

برای نمونه در بحث مبلغان، اعزام مبلغ را بصورت تخصصی پیشنهاد کردیم، تا مبلغان متخصص قرآنی فعالیت های قرآنی در سراسر کشور را بصورت تخصصی پیاده و اجرا کنند. همچنین برای حل معضل فرهنگ عمومی قرآن نیز نشست هایی با چهره های شاخص قرآنی برگزار کردیم تا راهکارها و راه حل هایی برای این معضلات داده شود. در کنار این، برخی از فعالیتها نیز امور حمایتی بود. امور حمایتی میز از خلاقیت ها و نوآوری های قرآنی و همچنین رویدادهای ایده پردازی و طرح های قرآنی در مناظر شهری و محیطی، نمونه ای از این نوع فعالیت است.

در انتهای سال 96 بُعد دوم مسأله را انتخاب کردیم که همان مرجعیت علمی قرآن بود و در ابتدای سال 97 کارگروه علمی مرجعیت علمی قرآن تشکیل شد و بعد از شکل گیری این کارگروه ابتدا بدنبال پیشینه ای از مرجعیت علمی قرآن رفتیم و چند فعالیت در خصوص مفهوم شناسی، موضوع شناسی و مسأله شناسی مرجعیت علمی قرآن کریم تعریف گردید و واکاوی اندیشه صاحب نظران قرآنی در خصوصی مرجعیت علمی قرآن کریم در حال انجام است. با توجه به مشارکت میزهای علوم انسانی و علوم اسلامی در این امر، و نتایج آن، تشریح مسأله وقت دیگری را می طلبد.

همکاری و تعامل میز با صفوف چگونه است؟

با تمام نمایندگان صفوف در ارتباط هستیم و در جلسات صفوف شرکت می کنیم و البته در برخی از مراکز هزینه بعلت موضوعیت نداشتن محضریت قرآن، ارتباطات کمرنگ تری وجود دارد ولی غالباً با تمامی صفوف تعاملات و ارتباطات خوبی داریم.

مهمترین نقاط قوتی که در  میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن با آن مواجه هستید را بفرمائید ؟

یکسری از نقاط قوت برمی گردد به فعالیت های گسترده میز که باعث می شود برنامه هایی به میز اضافه شود، یکی از این برنامه ها مسأله قرآن و مستشرقان است که به دستور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، کارگروهی مستقل ذیل میز قرآن شکل گرفته و نظرات مستشرقان در مورد قرآن را اخذ و نقد میکنند.

یک بحث دیگر پاسخ گویی به شبهات قرآنی است که هیأت امنا بر عهده میز واگذار کرد، جلساتی با رئیس محترم قطب تعمیق برگزار شد و این امر به پاسخگویی به شبهات دینی تعمیم یافت و به تصویب شورای راهبری رسید، و تا کنون کارگروهی تشکیل شده است که در آینده گزارشی از نحوه ساز و کار آن ارائه خواهد شد.

در بحث برچسب زنی فعالیت هایی که قابلیت قطبی شدن را دارند، جلساتی با صفوف برگزار شد و برای فعالیت هایی که این قابلیت را دارا بودند، سفارش نامه هایی طراحی کردیم و ماندگاری این فعالیت ها با برچسب زنی قطبی در حال محقق شدن است و در مراحل نهایی اجرای آنها هستیم.

وجود پژوهشکده قرآن یکی از مزیت ها و نقاط قوت میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن است  و یکی از پژوهشکده هایی است که در بحث قرآن و پژوهش های قرآنی در سطح کشور بی نظیر است و استفاده از ظرفیت های پژوهشی این پژوهشکده در بحث مرجعیت علمی قرآن که حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس این پژوهشکده قرآن، مسئولیت کارگروه مرجعیت را نیز بر عهده دارند، و همچنین اداره فناوری اطلاعات آن در خصوص فعایت های نوین در جهت حل مسأله از مهمترین این ظرفیت ها است.

مهمترین نقاط ضعفی که در  میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن با آن مواجه هستید را بفرمائید و در آخر اگر پیشنهادی در جهت ارتقای قطب ها و میزها دارید بفرمایید؟

بودجه کم در مراکز هزینه و صفوف یکی از نقاط ضعفی است که همه‏ گیر است و گلایه ای است که همیشه از سوی صفوف عنوان می شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف بخش فرایندهاست، از پیشنهاد فعالیت گرفته تا عدم ابلاغ و پیگیری های فیزیکی که باید انجام شود؛ از معضلات و مشکلات در میزها است.

عدم تعامل داخلی بین میزها، یکی دیگر از نقاط ضعف در قطب های فکری و فرهنگی می باشد و اگر این تعامل بهبود یابد و ارتباط بیشتری بین قطب ها برقرار شود، تجارب میزکارهای تخصصی به یکدیگر منتقل و فعالیت ها روند اجرای بهتری خواهند داشت.

بيشتر

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما