Select Page

کرسی علمی-ترویجی «مرجعیت علمی قرآن در علوم سیاسی»

در راستای مسأله محوری قطب های فکری – فرهنگی و با همکاری میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و دانشگاه باقرالعلوم(ع)، کرسی علمی-ترویجی با عنوان «مرجعیت علمی قرآن در علوم سیاسی» و با هدف تعیین دایره اثرگذاری قرآن کریم در علم سیاست، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، در این نشست، ابتدا مرتضی غرسبان، دبیر میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، به عنوان دبیر این کرسی، ضمن ضرورت تعامل و همکاری قطب های فکری فرهنگی با صفوف، این کرسی را حاصل تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دانستند.

دبیر کرسی علمی ترویجی، با تبیین مسأله میز قرآن، در بحث مرجعیت علمی قرآن کریم، عرصه های مرجعیت را وسیع و شامل علوم اسلامی، انسانی و طبیعی دانسته و بحث مجزا در همه علوم از جمله علم سیاست را ضروری دانستد.

وی همچنین با تبیین قلمرو مرجعیت، اثرگذاری قرآن در علوم را شامل مبانی، روش، داده ها و گزاره ها، ساختار و سایر مباحث درون علم و برون علم دانسته و با توجه به نسبی بودن دایره اثرگذاری در علوم مختلف، ضرورت بحث در هر یک از عرصه ها و قلمروها را در علوم مختلف یادآور شدند و ضمن بیان موضوع نشست، به معرفی اساتید ارائه دهنده و ناقد پرداختند.

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهروزی لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مرجعیت علمی قرآن در علوم سیاسی پرداختند.

وی با توجه به شاخه های مختلف علوم سیاسی، تمرکز خود را بر بحث علم سیاست دانسته و با تعریف دین به نصوص و متون دینی و مرجعیت به نحوه و چگونگی تأثیرگذاری قرآن کریم بر علم سیاست، نوع بحث را از وع نگاه درجه دوم دانستند.

این عضو هیأت علمی با ضروری دانستن چارچوب نظری برای تعیین دایره تأثیرگذاری قرآن بر علم سیاست، بر اساس الگوی علم دینی آیت الله جوادی آملی، تأثیری گذاری قرآن در علم سیاست را در چهار عرصه مبادی (اعم از مبادی تصوری و تصدیقی)، مسائل، روش شناسی و تطورات علمی دانستند.

سپس دکتر شیرخانی، عضو هیأت علمی داشگاه آزاد اسلامی قم، به عنوان ناقد، عنوان مرجعیت داشتن را اعم از موارد تأثیرگذاری مطرح شده دانستنه و نمادهای علم سیاست را در آن بسیار کم رنگ دانستند. ایشان همچنین با توجه به تفنن در عبارات، اضطراب در متن را محسوس دانستد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهمنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده قرآن، به عنوان ناقد دوم، طرح بحث نگاه درجه1و2 در این بحث را بی معنا دانستند و ضمن اعم دانستن مرجعیت نسبت به اثرگذاری مطرح در ارائه، خروج از موضوع و مباحث مقدماتی و توصیفی را بسیار بیشتر از حد معمول دانستند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهروزی لک به موارد نقد، پاسخ و ضمن پذیرش برخی از آنها، بحث مرجعیت را یک موضوع بکر و جدید دانسته و طرح چنین مباحثی را جهت رسیدن به نتایج دقیق و منطقی ضروری خواندند.

در پایان نیز حاضرین در جلسه، سوالات و پرسش های خود را مطرح و اساتید جلسه به آنها پاسخ دادند.

تصویر روز

صوت هفته

تلاوت جزء سی

قرآن کریم

ویدئوهای متنخب

Loading...
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما